Inlägg från: Kimona |Visa alla inlägg
  • Kimona

Minns ni skolmaten?

Letar fortfarande i affärerna efter den vita fisken med grönt täcke på som var så gott i skolan!!!!! Men hittar inte någonstans

• Kimona
    UmmAlina skrev 2011-09-07 16:50:28 följande:
    Bamba vad betyder det?
    Har sett att flera av er kallar matsalen för det, men jag har aldrig hört talas om det namnet tidigare. På vilka platser i landet kallas det bamba? 
    Västra Götaland :) vi säger bamba
  • Kimona
    lalasmama skrev 2011-09-07 20:58:29 följande:
    Rolig tråd då jag jobbar i skolkök, hehe
    Ska läsa igenom när jag har tid!

Nån mer som jobbar som mattant?
    Åååh då kanske du kan hjälpa mig? Den där fisken med grönt täcke på (samma som fisk med mandeltäcke fast något grönt) som serveras med potatis och smält smör, vad heter den?
  • Kimona
    katalysator skrev 2011-09-08 12:32:03 följande:
    Jag vet! Fiskgratäng Björkeby! Det var den mest fruktade maträtten i min mellanstadieskola :D
    ÅÅÅÅH TACK!!! Ja den var fruktad, men jag älskade den!
  • Kimona
    sollo skrev 2011-09-08 22:50:36 följande:
    Nån som vet vad det var för fisk? den panerade fisken?
    Findus har sån fisk :)
  • Kimona
    Otäck skrev 2011-09-08 22:24:21 följande:
    Då är det inte samma nej... :(
    Testade hemma med fisk Borderlaise och det var det :D

400 g fryst torskfilé
    50 g margarin
    2 msk torkad persilja
    2 krm lökpulver
    2 msk pressad citron
    Ströbröd

Smält margarinet i en kastrull och rör ner persilja, citron och lökpulver. Blanda sedan i ströbröd tills det blir en tjock smet och bred på den frysta torskfilén.
    Låt stå i ugnen ca 20 minuter på 200 grader. Servera med kokt potatis och smält smör.
  • Kimona
    äpplet86 skrev 2013-06-03 11:41:27 följande:
    Just det.. glömde på gymnasiet.. hade vi inget skolkök direkt utan fick äta i någon lunchresturang som tillhörde sjukhusområdet där skolan låg.. och äldrevården tror jag..

Och potatisen där.. vidrig! Den var hård utanpå och helt smaklös och vattningt mjuk inuti.. hur lyckas man?? Och bara samla gamla tråkiga rätter som kålpudding, smaklösa pannbiffar.. aldrig något roligt som på högstadiet eller tidigare som pizza.. tacos.. och vi klagade men fick som svar att de äldre kanske inte skulle gilla den maten... 

Kan förklara potatisens mysterium.

Potatisen ligger färdigkokt i vakuumpåsar med vattnet kvar i, hälls upp på bläck och värms i ugnen.
  • Kimona
    Feltryck01 skrev 2013-06-03 11:46:04 följande:
    Skolans köttfärssås var ju en klass för sig. Undrar om det inte finns nåt recept någonstans.. Och ost och skinksåsen, mhm
    Felix eller Findus har samma på burk :)
  • Kimona
    bitte67 skrev 2013-06-06 14:39:44 följande:
    Fiskbordelais minns jag som en av de få fiskrätterna jag gillade när jag gick i skcholan. Men när vi fått det på jobbet nu kan jag inte begripa vad det var jag gillade med den rätten. Torrt och tråkigt, jag som idag älskar fisk...
    Den jag gör själv brukar bli saftig och fin :) de har väl inne den för länge på för hög värme
Svar på tråden Minns ni skolmaten?