Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
Favoritar!
Favoritar!
Hej! Har nån av er börjat med det nya ägglossningstestet som tas i saliv? www.familjeapoteket.se/sortiment/intim/donnatest-fertilitetstest
Jag arbetar som läkare och vill gärna veta om jag kan rekommendera detta till mina patienter. Lycka till allihopa som kämpar här, och tack på förhand! Mvh, Demina
Hej!
Jag följer er tråd ibland, med stort intresse och glädje.
Jag har dock märkt att många har missuppfattat några saker, ffa hur urin koncentreras, för större chans till ett plus. När urinen väl runnit ned från njurarna till blåsan, kan inget mer hända där. Den kan förstås bli utspädd om man dricker mer, men den kan inte bli mer koncentrerad för att man inte kissar! Urinen kan aldrig "tas upp igen" av kroppen. Så om man vill försöka koncentrera urinen får man dricka lite mindre, el förstås använda morgonurinen (förutsatt att man inte dricker massa under natten...) Visst är hCG-halten som högst på morgonen, men fördubblas också på 36-48 timmar. Den är alltså ännu högre samma kväll och nästa morgon, kan aldrig sjunka under dagen om allt står rätt till.
hCG börjar produceras tidigast 6-9 dagar efter befruktningen, och observera att det befruktade ägget kan ta flera dagar på sig ner genom äggledaren, och innan det implanteras och behagar börja producera hCG. Lutealfasen varierar inte, mensen kan alltså inte vara sen (om man inte är gravid!) utan i så fall är det ägglossningen som är sen den månaden. Ägglossningen kan till viss del påverkas av stress, mensen kan det inte. Fertilitet påverkas generellt inte av stress, alkohol och tobak sänker dock fertiliteten.
40% av alla gravida blöder i tidig graviditet, det är alltså inte ett tydligt tecken på förestående missfall. Färskt blod, klumpar och värk inger mer misstanke om mf. Ensidig värk i tidig graviditet ska alltid kontrolleras med vul.