• HZCEk

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Malina, så här står det på babycenter.se • Ägglossingstest för urin reagerar på ökningen av ett hormon som kallas luteiniserande hormon (LH) och som frisätts en eller ett par dagar före ägglossing. Det är det som sätter igång ägglossningen och det är också ett tecken på att din fertila period har börjat. Det finns alltid en liten mängd LH i blodet och urinen. Men under dagarna före ägglossning ökar mängden med två till fem gånger. De 12 till 36 timmarna från det att LH börjar öka fram det till att ägget lossnar är den mest fertila perioden i menstruationscykeln och den tid då det är lättast att bli gravid.

• HZCEk
    mamma Linder skrev 2011-12-14 20:44:27 följande:
    löjliga familjen, grattis in isäng nu. Ang lutealfasen så är den alltid det samma, har du 12 dagar så är det så den ändras aldrig, där emot tiden mellan mens fram till äl kän variera
    Jag har dålig koll på denna fas så tänkte höra om någon kan hjälpa mig förstå  
    Efter ppillerstoppet i augusti fick jag en cykel på 38 dagar.  Började testa med ältest i oktober. Då gav ältestet positivt utslag den 21-22/10, så äl var väl då runt 22-23? Tanten kom sedan den 2/11. Om jag räknar äl den 22 så är det 12 dagars lutealfas då? Eller?

Nästa positiva ältest var den 27/11 och tanten kom den 8/12. Om jag då igen antar att äl är dagen efter första positiva ältestet så är fasen 11 dagar? Eller räknar jag fel? Den här senaste cykeln var på 36 dagar så den verkar minska och jag tolkade det som att det var därför lutealfasen också blev kortare. Sedan såg jag din kommentar mamma Linder och kom på att den brukar alltid vara lika lång.

Någon som har den blekaste aning?
    Annars får jag väl se om den håller 11-12 dagar nästa gång också för isf kanske det är samma men blir olika beroende på timmarna på dygnet. Men jag hoppas slippa kärringen  
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester