Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

noomi... trixade lite- tycker mig ana något extreeeemt svagt

• slemtorsk i din bralla
    Noomi81 skrev 2012-05-29 15:35:34 följande:
    Tack Odella!
    Skulle det vara nån vits att testa med ett digitalt nu, eller är det för svagt för att det skulle kunna ge utslag?
    om det inte syns bättre än så skulle jag inte slösat ett digitalt på det, tror inte det ger något positivt utslag, var är du i cykeln?
  • slemtorsk i din bralla
    Trixxy skrev 2012-05-29 16:13:50 följande:
    Bim-2 idag...det är försent att hoppas på något nu va? Min tapp sitter fortfarande skyhögt upp.men men...
    bim-2 är bim-2... majoriteten av gravida får inte plus förrän EFTER bim.
  • slemtorsk i din bralla
    Trixxy skrev 2012-05-29 16:16:42 följande:
    Jaså? Tycker var och varannan får positivt innan bim
    här på FL kanske men FL är knappast representativt för hela världen

Tänk så här... du har ägglossning, -vi utgår från att du har 14 dagars lutealfas-det tar kanske 2 dagar för ägg och spermie att mötas, sen kan det ta 3-10 dagar innan ägget fäster säg då att det tar maxantalet så har ditt ägg nätt och jämt fäst sig... sen KAN det ta 4-5 dagar innan hcg utsöndras i sån mängd att det ger utslag på ett test...

Det KAN också ta 3 dagar för ett ägg att fästa och 2 dagar för hcg att utsöndras ordentligt vilket skulle göra att man KAN testa positivt på bim-7 även om det är ovanligt...
  • slemtorsk i din bralla
    Milla86 skrev 2012-05-29 17:00:14 följande:
    Snälla hjälp mig är lite förrvirad just nu.
    Är detta ett svagt positivt plus eller ett spöksträck?

jag skulle nog säga svagt positivt...
  • slemtorsk i din bralla
    Zira skrev 2012-05-29 17:37:27 följande:

jag skulle vara helt säker när teststrecket är klart och tydligt rosa, vet inte om det ser mer rosa ut i verkligheten men på bilderna ser det tyvärr mest ut som en skugga än så länge...
  • slemtorsk i din bralla
    Flisan79 skrev 2012-05-29 20:04:37 följande:
    Biter mig i läppen men kan inte låta bli....själva iden är halvsann men nej, ett ägg kan inte fästa dag 3 efter befruktning eftersom att ägget måste bli en blasocyst först (vilket tar ca 5 dagar) och göra sig av med sitt skyddande hölje för att kunna fästa i livmodern. Och nej, ägget börjar föra över hormonet hcg direkt det fäst ordentligt vilket är nödvändigt eftersom att det är detta hormon som talar om för kroppen att sluta producera fler ägg och stoppa utstötning av slemhinnan (mens). Däremot är det sant att det kan ta upp mot 10 (eller tom några fler dagar) innan ägget fäster. Sen verkar det väldigt olika hur mycket av hcg:et hamnar i tex urinet. 
    För de som får + på ÄL+7 tex har ägget fäst redan dag 5-6 och har hög halt av hcg i urinet. Vissa är så känsliga för hcg hormonet att de börjar få gravsymtom samma dag ägget fäster.

Källa: Lennart Nilssons bok "ett barn blir till" (rekommenderas då det är en fantastisk bok om graviditet och fertilitet) 

Förlåt förlåt, jag blir väll bannad nu som BW  
    näää då inte alls jag drog till med siffror som jag lade ihop från olika trådar och brydde mig fakiskt inte om (för en gångs skull) att kolla källor... Boken du nämner ÄR fantastisk även om jag har en gammal upplaga så är den ju väldigt korrekt och helt fantastisk att kolla i.

Vad jag menade... även om det kanske inte framgick var dock att det kan ta 4-5 dagar innan hcg-halgen är så hög att den kan synas på test, men precis som du säger så börjar det ju direkt...

Jag är själv en testoman och älskar att testa tidigt för att kunna spåra något ev svagt plus, men man måste måste måste vara medveten om att de allra flesta av oss inte får tydliga plus förrän bim eller senare och kan man inte hantera det faktumet måste man nog omvärdera sitt testande lite.

Folk som skriker att de ger upp på bim-5 känns lite som väl desperata och borde kanske inte testa så pass tidigt.

Även om man plussade på bim-5 en grav. så betyder det inte att man per automatik testar positivt lika tidigt nästa grav för det har ju för det första att göra med allt som Flisan skrev här ovan... det sker olika fort olika gånger, sen hur mycket hcg som embryot lyckas pumpa ut - det är också olika från gång till gång...
  • slemtorsk i din bralla
    Flisan79 skrev 2012-05-29 20:53:24 följande:
    {#emotions_dlg.flower} Gu va skönt att du inte tog illa upp. Ja, då är vi ju helt överens iaf och jag håller helt med om att alla minus innan mens kan vara falska. Ingen mens=hopp!!
    precis... och i mitt fall.. jag tänker att hade jag INTE testat i förtid hade jag nog trott att jag iNTE var gravid eftersom jag fick blodiga flytningar några dagar efter BIM... och det pågick ju i nästan tre veckor....haha.. tänker att tänk om jag gått omkring o trott att jag inte var gravid och nu fått detta illamående och tröttheten jag har nu..snacka om antiklimax...

Så det är nog bra att testa för tidigt ibland också
  • slemtorsk i din bralla

här tar man blodprovet först och så får man svaret på KUB-testet samtidigt som man gör ultraljudet, vi har fått instruktioner att det är bra om pappan är med och om han inte kan så bör man ta med sig någon annan närstående ifall man får ett negativt besked....jag är lite splittrad, visst vill man få besked så fort som möjligt men på något vis skulle det ändå kännas bättre att få ett kuvert hem och öppna........

Men jag hade säkert velat ha det tvärsom ifall det var så iaf *S*

Vi har vårat ultraljud inbokat till 28/6 och blodprovet 1,5 vecka före ungefär...

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester