Marie-anne skrev 2011-11-18 02:44:06 följande:
slemmis, jag vet, men jag har tänkt ta ett lån och jag har mamma på min sida, pappa har ingen talan då vi knappt umgås....och visst vill mamma att jag ska hitta en kille, men hon stöttar mej till 110%!
ett lån? men du har väl inte något jobb.. jag vill inte grusa dina förhoppningar men det finns nog ingen bank eller seriöst låneinstitut som lånar ut pengar till något sånt utan säkerhet eller fast inkomst i form av arbete. Det lär ju bli ett blancolån och de har skyhög ränta, kan du inte låna av din mamma istället tex? Eller din pappa?
Försöker inte förstöra för dig utan snarare få dig att se realistiskt på detta, det är inte bara att "ta ett lån" hur som helst, särskilt inte om du inte har en säkerhet- äger du din egen bostad kan du kanske belåna den, då har du en utväg.
Sen måste du ju bestämma dig för hur mycket pengar som ska få gå till detta, hur många försök du ska göra och sätta en gräns. Det KAN ju lyckas på första försöket, men det kan också gå 10 försök utan att något hänt- har du råd till det?
Hur ser din ekonomi ut överhuvudtaget, har du råd med ett barn sen när du lånat massa pengar för att få ett? Pengarna måste ju betalas tillbaka och den typ av lån du möjligtvis kan få för ett sådant ändamål utan arbete lär ha skyhöga amorteringar. Det känns lite som att du inte riktigt har kollat upp vad det går ut på utan du göder din dröm och hoppas men ser inte konsekvenserna. Det är därför jag tycker du ska ta ett snack med din pappa just eftersom han INTE har så god kontakt med dig, han kan se saker från ett annat håll än din mamma och kanske kan balansera dig lite så du inte skuldsätter dig totalt och får problem.
Det är bra att ha 100% stöd, men det är också bra att ha ärlighet och människor som kan tala om för dig när något är på väg att gå galet, även om man inte vill lyssna på det i bland.