Gummsan skrev 2012-01-04 10:02:12 följande:
Jag hade så med min sista dotter Kim.
Visste när jag hade äl trodde jag pga ältesten och jag plussade på bim +6
och då sa läkaren att testen visar innan ägget släpper och släpper inte ägget kan kroppen göra
ett nytt försök till att släppa ägget... Så sa dom till mig iaf...
Jag tar mina ältest på em inte med morgonurin...
fast kroppen pumpar inte ut hormoner två gånger så direkt efter varandra... kroppen kan försöka leverera ägget flera gånger, men hormontoppen kommer bara en gång.
Pratade med min labbtjej vid ivf:et just om sånna saker.. hon påpekade också att man borde ta 2 ägglossningstester /dag för en del har bara en kort kort stegring på ett par timmar men man ska inte ta tidigt på morgonen eller sent på kvällen utan typ före lunch och sen några timmar efter lunch,
Tar man ägglossningstester på kvällen eller tidig morgon kan de ge missvisande resultat då koncentrationen i urinen ändras allteftersom njurarna arbetar, på kvällen har man ju ätit en hel dag och kroppen jobbar på, på morgonen har kroppen stått stilla och då kan det ge ett "falskt" positivt ägglossningstest.
Ägglossningstesten visar helt korrekt INNAN ägget släpper, 12- 48 timmar innan beroende på känslighet på testet, ett ägg kan inte släppa utan den hormonstegringen, det är som att säga att man jäser en kaka och man kan inte sätta in den i ugnen innan den jäst klart...eller nåt i den stilen. men det är inte hormonstegringen som puttar ut ägget, hormonstegringen visar snarare att ägget är färdigt och slår på kroppens funktion att släppa ägget....lite kort förklarat.
Rent hypotetiskt skulle det kunna gå till så att kroppen försöker få ägget att släppa igen och därmed höjer halten av LH-hormon, men eftersom det kommer från hypofysens framlob så kräver det lite mer än att ett ägg inte släpper för att det ska göras ett nytt försök i höjning. Det är faktiskt så att vi inte ägglossar ibland flera månader /år men trots det får förhöjd LH-halt, vad som händer med ägget då är att det går tillbaka i utveckling och löses upp i kroppen.
Jag tror att den läkare du pratade med uttryckte sig lite luddigt tyvärr eftersom LH-hormonet stegras till en föjd av andra hormonella stegringar i kroppen som via SINA stegringar sänder signaler till hypofysen.
I början av cykeln får hypofysen i hjärnan en signal att börja producera så kallat follikelstimulerande hormon, FSH, som gör att äggblåsorna i äggstockarna utvecklas och börjar producera östrogen samt mognar ut ägget
När östrogenet slutligen nått en viss nivå omkring tio dagar efter första blödningsdagen leder det till en stegring av det luteiniserande hormonet, LH, som också bildas i hypofysen. LH-stegringen utlöser ägglossningen 24 till 36 timmar senare. Då når ägget sin slutliga mognad och frigörs från sin blåsa, vilket kallas för ägglossning.