• Anonym (Rebekka)

upprepade missfall, anti tpo och tsh

Hej!

Jag har gått igenom 2-3 missfall. Först ett MA i vecka 11 och sedan ett missfall av tvillingar (v 7 och 8). Min gynekolog har nu tagit lite prover på mig. Dessa visade att jag har anti tpo. Jag äter levaxin sedan 5-6 år tillbaka. Jag har en son och innan jag blev gravid med honom åt jag 25 mikrogram levaxin. Efter att han föddes har jag behövt öka dosen till 100 mikrogram. Jag tog prov för anti tpo innan han föddes och hade då värdet 1.05, idag har jag 24. Mitt tsh ligger idag på 2.1. Min läkare säger att tsh är bra och att jag inte behöver höja levaxindosen även om jag planerar att bli gravid igen. Min gynekolog trodde först att mina missfall kunde ha med mitt anti tpo värde att göra men tror inte längre det då jag hade anti tpo redan innan mitt förra barn (fast ett mycket lägre värde). 

Vad tänker ni med liknande historia om detta? Kan jag lita på informationen jag fått eller bör jag uppsöka en annan läkare? Känner mig osäker då jag hört att tsh ska vara under 1.0 när man vill bli gravid. Jag tänker också att jag kan ha haft tur när jag fick min son, att jag då lyckades trots ant tpo eller p g a värdena var mycket låga. 

Tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden upprepade missfall, anti tpo och tsh
  • Anonym (Rebekka)

Ingen?

• Anonym (Rebekka)

Puffar lite...

• Gurkburk

Beklagar dina missfall. Jag har själv haft två stycken och äter levaxin då man efter det första konstaterade att jag hade för höga körtelvärden. Enligt min läkare ska man ligga på under TSH 2,0 vid graviditet. Har även hört andra som säger under 1,5. Tydligen är det relativt nyligen man har sänkt referensnivån och det är många läkare som inte har koll på de nya rekommenderade värdena (0,5-2,0).

Vid min senaste graviditet låg jag på TSH 1,4. Tyvärr blev det även då missfall, men det kan ju ha med andra saker att göra.

• Anonym (Rebekka)

Tack för ditt svar! Jag ska kontakta en annan läkare.

• TWH

Hej, jag har också genomgått flera missfall, nu 5 st. Två utredningar har visat tsh värden på 1.2 och 1.9 vilket läkarna sa var ok. Jag tog nu vid sista ma-t blodprov precis efter hjärtat slutat slå och då var värdet 4.8!! Min fråga till er är om ni har mätt tsh värdena under eller efter graviditet?

• Gurkburk
    TWH skrev 2011-11-28 21:57:43 följande:
    Hej, jag har också genomgått flera missfall, nu 5 st. Två utredningar har visat tsh värden på 1.2 och 1.9 vilket läkarna sa var ok. Jag tog nu vid sista ma-t blodprov precis efter hjärtat slutat slå och då var värdet 4.8!! Min fråga till er är om ni har mätt tsh värdena under eller efter graviditet?
    Jag har tagit blodprov tre gånger. Två gånger när jag inte har varit gravid och de visade 4,7 respektive 1,9. Första provet var vid utredning några månader efter mitt första missfall, det andra efter en månad på levaxin. Sen har jag även tagit en gång i tidig graviditet (vecka 5) för några veckor sedan och det provet visade 1,4. Trots det fick jag missfall bara en vecka senare.

Usch vad många missfall. Jag mår skit efter två och är orolig för att bli gravid igen samtidigt som jag inte vill något heller. Vet inte om jag klarar ett missfall till.
  • Rosen3
    Hur har det gått för er? Något barn tillslut? Jag har oxå fått 5 missfall och har tpo ak. 
Svar på tråden upprepade missfall, anti tpo och tsh