• Karin75

5:e missfallet

Jag och min sambo håller i skrivande stund på att bearbeta vårt femte missfall och det känns just nu otroligt tungt. Vi har försökt bli gravida i fem års tid och har genomgått en missfallsutredning som bara visat att det inte är något fel på någon av oss. Jag är nu 36 år gammal och börjar känna mig stressad, vilket naturligtvis inte heller hjälper...
    Det missfall vi just nu genomgår kommer efter vårt andra IVF- försök (det första "tog sig" inte). I tisdags förra veckan plussade vi och igår började jag blöda. Har ju genomgått detta flertalet gånger tidigare så jag har inget hopp om att det är okej, trots att jag inte testat ännu...
    Finns det någon där ute som varit med om multipla MF som har någon lyckohistoria (skulle verkligen behöva höra det).
    Finns det någon som vet vad mer man kan göra än en missfallsutredning? Med andra ord, kan vi prova något annat än vad den svenska sjukvården har att erbjuda? Jag är villig att prova vad som helst vid det här laget! 

• Svar på tråden 5:e missfallet
  • Ninninn

Beklagar dina missfall de e för jävligt detta man behöver gå igenom år efter år!! har du tänkt nått på immunoloska orsaker?? vi har bestämt oss för ett 8:e försök här hemma blir de mf igen så kommer vi åka till England och göra en utredning! Finns några tjejer här på FL som åkt dit och på dom har de hittats att dom har immunoloskiska orsaker till missfallen de är något man inte kan göra här i sverige tyvärr! de e riktigt tragiskt tycker jag.

Lycka till! 

• Gaaaa

Några tjejer har provat levaxin mot sköldkörteln, jag har hoppat på det.
    Läkarna säger att värderna är bra, men de vet inte att värderna måste vara tipp topp för att ens bli gravid eller slutföra en graviditet.
    Detta har fungerat!!

Så det ska det själv klart göra på mig med

Fortsättning följer i januari då vi ska försöka med vårt näst sista IVF (gjort 4 stredan)

• Karin75

Tack för svaren! Ska absolut kolla upp immunologiska orsaker. Vi har redan varit inne på att göra utredningar utomlands, då främst Danmark, men England kan väl också vara ett alternativ.

Levaxin har jag förstått kan fungera men då jag haft sköldkörtelprover inom normalreferensen har jag trott att det inte varit nödvändigt. Absolut värt att prova!

Om två timmar ska jag in till läkaren för att göra ett ultraljud och få min dom. Graviditetstestet är fortfarande positivt, även om jag vet att det inte betyder något så kan jag inte hjälpa att jag börjar hoppas igen. Håll tummarna för mig, även om jag "vet" vad utgången kommer att vara. Vem vet, kanske är det den här gången som är undantaget som bekräftar regeln... 

• Ninninn

Håller mina tummar med :)

• Autumnbeauty

Usch, lider med er historia men håller tummarna inför framtiden!

Går ni via landstinget eller privat? Jag skulle nog satsa på det privata om jag vore er, men då gäller det att ha lite pengar också eftersom det kostar. men med tanke på att man knappast blir yngre så kan det kanske vara värt det? Det går fortare, och man kan bestämma mer vad som ska göras.

Lycka till!

• Karin75

Man kan väl säga att vi går både och... Landstinget där vi bor anlitar en privat entreprenör. Vi fortsätter med IVF genom landstinget så länge vi har försök kvar sen fortsätter vi nog, fast privat, om vi inte får resultat.

Tack för att ni höll tummarna men tyvärr hjälpte det inte. Missfall nummer 5 är ett konstaterat faktum  :(

• Autumnbeauty
    Karin75 skrev 2011-11-28 18:23:14 följande:
    Man kan väl säga att vi går både och... Landstinget där vi bor anlitar en privat entreprenör. Vi fortsätter med IVF genom landstinget så länge vi har försök kvar sen fortsätter vi nog, fast privat, om vi inte får resultat.

Tack för att ni höll tummarna men tyvärr hjälpte det inte. Missfall nummer 5 är ett konstaterat faktum  :(
    Usch vad tråkigt! :-/ Jag har dålig koll, men är inte fem missfall väldigt mycket? Hur pass "djup" utredning har man gjort av er? för ofta kan det ju vara någon liten detalj som behöver upptäckas, som kanske är i obalans i kroppen, och som gör att kroppen inte klarar av att behålla en graviditet.
  • Ninninn
    Karin75 skrev 2011-11-28 18:23:14 följande:

Fy va tråkigt lider med dig :( de va som du trodde snacka om att man känner sin kropp!!

Säger som ja säger till mig själv efter varje gång!! de e bara att ta nya tag även fast allt känns piss å skit!
    Gaaaa skrev 2011-11-28 11:41:23 följande:
    Några tjejer har provat levaxin mot sköldkörteln, jag har hoppat på det.
    Läkarna säger att värderna är bra, men de vet inte att värderna måste vara tipp topp för att ens bli gravid eller slutföra en graviditet.
    Detta har fungerat!!

Så det ska det själv klart göra på mig med

Fortsättning följer i januari då vi ska försöka med vårt näst sista IVF (gjort 4 stredan)
    Hur är ditt sköldkörtel värde?? va tar du för dos? ja hade 1,1 senast är de bra eller dåligt??

• Gaaaa

Jag har mätt upp 2,2 som sämst och 1,46 som bäst. Jag hade 1,7 (stigit) när jag tvingade till mig levaxinet.
    Säg som det är att du vill se om det kan ge resultat för att du/ni har problem att bli gravida.
    Medicinen är inte farlig. Men självklart ska man inte fortsätta ta den om den inte ger resultat.
    Men jag ska prova i 6 månader.
    Jag fick en dos på 50 men jag tar bara halva tabletten för då mår jag som bäst just nu

Svar på tråden 5:e missfallet