Anonym (jodå) skrev 2011-12-14 19:58:58 följande:
Jag är lite osäker på vad som avses med kirurgisk abort men jag gjorde en abort i Frankrike och jag blev inte sövd, endast lokalbedövning. Det var nog en vacumsug som de använde, är inte det detsamma som skrapning? Och är skrapning det som avses med kirurgisk abort?
Nåväl, jag visste inte ens att man sövdes i Sverige annars hade jag nog hellre åkt hit och gjort det här. Låter "underbart" (om man nu kan säga så i dessa sammanhang) att bara sövas ned och sen är allt klart. Den procedur jag gick igenom tog cirka tjugo minuter. Jag låg och tittade på klockan hela tiden, gjorde ont som fan, jag bad om mer smärtstillande och fick det men det gjorde likförbannat ont. Tjugo minuter kan låta lite men det var jävligt långa tjugo minutrar. Tycker det är så mycket annat som är jobbigt i samband med en abort så jag slipper gärna den biten
Ja det som kallas kirurgisk är alltså att man tömmer livmodern mha en vacuumsug. En del kallar det skrapning.
Men det låter lite missvisande tycker jag....
Fast det är nog inte "bara" att sövas ner och "sen är allt klart."
Narkos är inte helt riskfritt och en del upplever det som väldigt obehagligt. Det är väl individuellt.
Är ju inte säkert att det man tror är det "lättaste" eg är det lättaste....?
Ja det gör ju ont när livmodern drar ihop sig.
Jag hae gjort en medicins på sjukhus i vecka 8 och det gjorde jäkligt ont..... Men jag hade aldrig fött barn heller.
20 min låter rätt långt. Har läst ca 10 min här i Sverige.