Nån som gjort kirurgisk abort utan narkos?
Ja, jag gjorde det i v 7 el 8. Fick någon tablett innan, som de sa var som Alvedon, så jag antar att det var något sorts smärtstillande. Bedövningen i livmoderhalsen var det värsta, det gjorde rejält ont. Både själva sticken och att de kniper tag i cervix med en tång eller något och drar i den för att kunna lägga bedövningen.
Själva operationen gjorde inte särskilt ont och gick snabbt. Hade som väldigt kraftig mensvärk i några timmar efteråt. Sedan under eftermiddagen gick det över och några dagar senare blödde jag lite. Nästa mens hade jag värre mensvärk än vanligt.
Bedövningen och timmarna efteråt var jobbiga, men f ö var det inga problem.Det var precis innan midsommarhelgen, så gynmottagningen skulle stänga tidigt och dagen efter skulle jag på bröllop, därför tyckte gyn att det vore mindre bra med en medicinsk abort i fall allt inte skulle komma ut och jag skulle behöva komma tillbaka. Nu kunde de ju kolla efteråt med ultraljud så att det var tomt, och då visste jag att det var färdigt, till skillnad mot om jag hade gått hem med tabletter och fått klara mig själv. Abort under narkos togs inte ens upp som ett alternativ, antog att de inte ville göra det så tidigt eller att de inte hade narkosutrustning där (det var inte på sjukhus utan en privat gynmottagning). Men jag har aldrig fått narkos och tycker det verkar lite läskigt, särskilt när det inte är nödvändigt, så det är jag glad att jag slapp. Jag tycker det känns bra att vara vaken och och "med" och veta vad som händer med mig. Så jag är nöjd!