• sirap98

När UL inte är helt ok...

Jag läser i så många trådar om lyckade UL men vad händer om UL inte riktigt visar det man hoppas på?! Det här är en tråd för oss som varit på rul och inte gått därifrån med OK i rumpan. Det kan handla om missbildningar, hjärtfel ev diagnoser mm. Det här är en tråd för stöttning och peppning en tråd där vi följer varann fram till mål dvs bebis Jag väntar en underbar pojke i maj och rul kom det fram två markörer som ökade risken för Downs syndrom, blev ledsen först eftersom man tror att man ska gå leende från UL med besked om ett friskt barn. Vi blev erbjudna fvp men eftersom det inte ändrar ngt så tackade vi nej, skulle ALDRIG kunna ta bort prinsen jag känt i flera veckor. Så nu väntar veckor av ovisshet och flera UL längs vägen för att se om det kommer tillkomma mer som tyder på ds. Med el utan ds så är han lika älskad och välkommen vår prins

• Svar på tråden När UL inte är helt ok...
  • Insanejane77

Idag ska jag på viktskattnings UL igen.
    Det hade ju varit ok men läkaren sa att dom skulle kolla varje gång om lillan mådde bra i magen och om hon inte gjorde det så skulle dom ta ut henne tidigare/genast. Så nu är det 3e gången jag har väskan packad, bara utifall om att. Man bara väntar och väntar, önskar och bävar. Jag hoppas att hon mår bra där inne och fortsätter med det i tre veckor till tills det planerade snittet och att cystorna eller vad det nu är, inte har vuxit denna gång också Rynkar på näsan

Hoppas ni andra mår bra! Jag uppdaterar sen i eftermiddag om det är nån skillnad.

{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

• lullbubb

Det gick så bra det kunde idag! Doktorn började med att kolla cervix, den var fin. sedan kom riktiga kollen, och han var rätt tyst. Efter ett tag sa han att han inte var så imponerad av det här bråcket. Sedan kollade han igen och igen, kändes som om han var en timma på samma ställe. NÅGOT såg han, men han vet inte nu vad det är - en tarmslynga, tarmkex, fett? Precis där navelsträngen fäster. Han sa att om han inte letat hade han inte sett det, och att det inte alls såg ut som "vanliga" omphalocelen. Han kunde inte ens utesluta att det kanske växer bort. Gjorde moderkaksprov iallafall, trots risken och trots att allt han såg idag var fint. Det var inte så behagligt, men jag tror värsta tiden kommer nu närmsta dagarna, när man inte vill att telefonen ringer. Om det är u.a hörs de av troligen på måndag-tisdag. Är det illa vet jag det nog innan fredag. Både doktorn och barnkirurgen tog upp beckwith-wiedemanns syndrom, det känns oroligt men vi ville inte ha någon extrascanning för det då den bara hittar 50-60% av fallen och det ändå inte skulle vara någon orsak till abort.

• sirap98

Håller tummen för er insanejane och lullbubb!!

Om en vecka är det min tur

• Ziroz

Helt ny i denna tråden, vi va på RUL den 10/1 och fick då veta att vår bäbis har någon form av vätskefylld blåsa i buken som de inte vet vad det är. Vi fick läkartid veckan efter och var hos läkaren den 17/1. Han konstaterade att det är någon form av cysta men han vet inte vilket organ den sitter på. Han trodde att det var tarmarna eller äggledaren men det var svårt att se när fostret är så litet. Nu ska vi vänta tills ja är i v 24(är i v 20 nu) och sen återbesök för att se hur det utvecklats. Har vi tur har den försvunnit helt tills dess men läkaren sa också att vissa gånger växer den sig större. På läkarundersökningen kunde han inte ge några större besked om vad det var eller hur allvarligt det är och vad det kan medföra i framtiden.

Känns skönt att hitta er tråd med andra som sitter i samma sits med oro och ovisshet för att kunna dela med sig av sina tankar.

Hur fungerar det för er andra att jobba? Mitt mående pendlar hela tiden, ena sekunden storgråter ja och nästa sekund kan ja tänka lite positivt. Om man bara fick veta säkert vad det är så man vet vad man ska förbereda sig på och hur allvarligt det är :(

Ta hand om er där ute!

• sirap98

Ziroz: välkommen hit! Förstår din oro men det som är bra att nu kommer de ju ha koll på dig iaf. Håller så klart tummen för att det är borta nästa UL och allt går bra.

Ja, det är skönt med en tråd där inte alla pratar om sina lyckade UL, här får vi ventilera vår oro.

Jag är sjukskriven redan så jag jobbar inte alls. Jag har landat i att jag kanske får en son med ds och jag längtar lika starkt efter honom ändå, min oro ligger inte i diagnosen utan i det som ev kan till komma

• Ziroz
    sirap98 skrev 2012-01-23 16:14:28 följande:
    Ziroz: välkommen hit! Förstår din oro men det som är bra att nu kommer de ju ha koll på dig iaf. Håller så klart tummen för att det är borta nästa UL och allt går bra.

Ja, det är skönt med en tråd där inte alla pratar om sina lyckade UL, här får vi ventilera vår oro.

Jag är sjukskriven redan så jag jobbar inte alls. Jag har landat i att jag kanske får en son med ds och jag längtar lika starkt efter honom ändå, min oro ligger inte i diagnosen utan i det som ev kan till komma
    Tack! Ja visst är det skönt att veta att de har extra koll på en själv och bäbisen. Jag hade nog dumt nog kopplat av rätt mycket för vi var på KUBtest( alla i vårt landsting erbjuds KUB) i v 13 och fick bra resultat där så när vi kom på RUL var ja väldigt oförberedd på att de skulle hitta något.

Skönt att du hittat strategier för att hantera dina känslor gällande ds. Förstår däremot helt oron över vad som kan till komma. Fungerar det bra för dig att vara hemma heltid eller blir det att du får svårt att fokusera på annat än att grubbla? Får du något extra stöd från sjukvården under resten av graviditeten för att rent mentalt förbereda dig och bearbeta?

När man drömt om att bli gravid och få barn så har tankarna kantats av en enorm lycka, just nu kan ja inte glädjas åt graviditeten alls. Jag kommer älska barnet oavsett om det är frisk eller sjukt, men just lyckan över att vara gravid känns helt borta :( Skulle ja kunna välja så skulle ja lägga mig under ett täcke i sängen och inte gå upp och möta vardagen alls förens om 5 veckor när vi ska på återbesök :(
  • Insanejane77
    Lullbubb: Skönt att höra att det gick bra idag! {#emotions_dlg.flower}

Sirap98:
    Tack! Det gick bra idag, eller rättare sagt ena cystan hade vuxit igen och var på över 8 cm nu men den andra verkade ha minskat eller så var det svårt att se idag. Men bebis mår bra fortfarande och flöden i navelsträng och fostervattennivån var helt normala. Jag är glad om hon stannar kvar i magen till den 13e februari då jag har planerat snitt Glad
    Den läkaren jag träffade idag lät väldigt positiv! Han sa att det inte betydde att något var allvarligt fel på lillan alls och att vi skulle ta det lugnt med att måla fan på väggen mer eller mindre. Det var ofarliga cystor i 99 fall av 100 så vi kunde känna oss rätt lugna. Han sa också att han nu mer trodde att det verkligen var cystor på äggstockarna för nu kunde han följa mönstret på hur de vuxit från vecka till vecka. Det känns bra!
    Så nu ska jag dit på tisdag igen och kolla henne. Idag vägde hon hela 3,5 kg redan Drömmer

Ziroz: Du och jag verkar ha samma fel på våra bebisar! Du vet om du väntar en flicka eller pojke? Jag fick reda på att min lilla tjej hade vad dom trodde var 2 cystor för 2-3 veckor sedan och jag höll på att trilla av stolen av förskräckelse! Men det behöver inte vara så allvarligt, oftast så går det visst hål på cystorna av sig själv säger läkarna. Så ta det vackert och lugnt så kanske det reder sig själv!
  • Ziroz
    Insanejane77 skrev 2012-01-23 17:27:30 följande:
    Lullbubb: Skönt att höra att det gick bra idag! {#emotions_dlg.flower}

Sirap98: Tack! Det gick bra idag, eller rättare sagt ena cystan hade vuxit igen och var på över 8 cm nu men den andra verkade ha minskat eller så var det svårt att se idag. Men bebis mår bra fortfarande och flöden i navelsträng och fostervattennivån var helt normala. Jag är glad om hon stannar kvar i magen till den 13e februari då jag har planerat snitt Glad
    Den läkaren jag träffade idag lät väldigt positiv! Han sa att det inte betydde att något var allvarligt fel på lillan alls och att vi skulle ta det lugnt med att måla fan på väggen mer eller mindre. Det var ofarliga cystor i 99 fall av 100 så vi kunde känna oss rätt lugna. Han sa också att han nu mer trodde att det verkligen var cystor på äggstockarna för nu kunde han följa mönstret på hur de vuxit från vecka till vecka. Det känns bra!
    Så nu ska jag dit på tisdag igen och kolla henne. Idag vägde hon hela 3,5 kg redan Drömmer

Ziroz: Du och jag verkar ha samma fel på våra bebisar! Du vet om du väntar en flicka eller pojke? Jag fick reda på att min lilla tjej hade vad dom trodde var 2 cystor för 2-3 veckor sedan och jag höll på att trilla av stolen av förskräckelse! Men det behöver inte vara så allvarligt, oftast så går det visst hål på cystorna av sig själv säger läkarna. Så ta det vackert och lugnt så kanske det reder sig själv!
    Skönt att du fick positiva besked även om den ena cystan vuxit. Spännande att det så snart är dags för dig att få träffa din lilla! Ja det låter ju som att det kan vara samma fel på våra små. Hos oss är det än så länge osäkert på vilket organ cystorna sitter. Är dom säkra på vart cystorna sitter på ert barn?

Läkaren trodde att det är en flicka, egentligen ville vi inte ta reda på könet men då en av diagnoserna som han kunde tänka sig innebar att avslöja könet så kände vi att det var mer värt att få veta vad felet kan vara.
    Jag hoppas så mycket att de ska vara försvunna vid nästa ul att de spruckit, det jobbiga nu är att läkaren själv va så himmla osäker på vad det egentligen var för något och vilket organ det satt på. Det blir som att leva i en berg och dalbana där jag ena sekunden kan tänka att det inte behöver vara något allvarligt och att de kanske är borta till nästa besök och sekunden efter kan ja tänka att det kommer bli svårigheter för den lilla resten av livet. Jag vågar nästan inte heller tänka tanken att det kanske är borta vid nästa besök, för om det då är kvar så kommer ja vara lika oförberedd som ja va den här gången. Man kanske iof aldrig kan förbereda sig men om ja förväntar mig det värsta så kanske ja kan bli positivt överaskad?
  • sirap98

Vilka härligt positiva besked Insanejane hoppas du kan slappna av lite nu i väntan på prinsessan fortsätter hålla en tumme!!

Ziroz: det går bra att va hemma, jag njuter av graviditeten och känner hur han far runt där inne så länge jag inte vet mer fortsätter jag att njuta iaf en vecka till
    Jag förstår att det känns lite nattsvart, jag blev oxå ställd och väldigt apatisk när jag fick veta, hem och googlade, läste och "pratade" med andra med ds-barn och blev ändå lugn. Var inne på fvp för att stilla det som är jobbigast, att inte veta men vi avstod. Vi kommer göra UL ca var 4:e vecka för att ha koll på lillprinsen sen vill jag ha kejsarsnitt för att inte äventyra ngt med en förlossning som ju kan gå fel.

• Insanejane77
    Ziroz skrev 2012-01-23 17:41:15 följande:
    Skönt att du fick positiva besked även om den ena cystan vuxit. Spännande att det så snart är dags för dig att få träffa din lilla! Ja det låter ju som att det kan vara samma fel på våra små. Hos oss är det än så länge osäkert på vilket organ cystorna sitter. Är dom säkra på vart cystorna sitter på ert barn?

Läkaren trodde att det är en flicka, egentligen ville vi inte ta reda på könet men då en av diagnoserna som han kunde tänka sig innebar att avslöja könet så kände vi att det var mer värt att få veta vad felet kan vara.
    Jag hoppas så mycket att de ska vara försvunna vid nästa ul att de spruckit, det jobbiga nu är att läkaren själv va så himmla osäker på vad det egentligen var för något och vilket organ det satt på. Det blir som att leva i en berg och dalbana där jag ena sekunden kan tänka att det inte behöver vara något allvarligt och att de kanske är borta till nästa besök och sekunden efter kan ja tänka att det kommer bli svårigheter för den lilla resten av livet. Jag vågar nästan inte heller tänka tanken att det kanske är borta vid nästa besök, för om det då är kvar så kommer ja vara lika oförberedd som ja va den här gången. Man kanske iof aldrig kan förbereda sig men om ja förväntar mig det värsta så kanske ja kan bli positivt överaskad?
    Ja vi kollade att vi väntade en liten flicka och vad jag förstod så var det mer positivt om cystor uppstår när barnet är en flicka än om det är en pojke. Nämligen så ska cystor på äggstockarna inte vara så jätteallvarligt för då kan dom försvinna av sig själva och om en flickbebis har en cysta i magen och dom inte ser vart den sitter, så är det ju troligt att det har med äggstockarna att göra. Uppstår det en cysta i magen på en pojkbebis så kan det betyda något värre, aningen att den sitter på något organ eller så är vätskeansamligen en antydan att det är fel på något annat organ i magen.
    Men det är precis som du säger, fruktansvärt jobbigt att dom inte VET vad som är fel eller exakt vart vätskeansamlingarna sitter! Att dom mer eller mindre sitter där och gissar, för så är det för oss också.

Vad jag förstod så spelar visst fostervattenmängden en stor roll med. Om man får mycket fostervatten kan det betyda att det är stopp i tarmarna eller fel på tarmarna och då kanske dom måste ta ut bebisen. Om det är för lite fostervatten kunde vätskeansamlingen bero på fel på njurarna och bebisen kan inte dricka och kissa så mycket som den behöver och det kan vara en förträngning någonstans i dom vägarna.
    Så vi har fått gå på kontroller nu varje vecka för att kontrollera att allt fortfarande är som det ska, och det har varit bra som tur är. Jag antar att du med kommer få göra det, kanske inte varje vecka i o m att du är så tidig i graviditeten ännu.
    Jag frågade vad som skulle hända om cystorna eller vad det nu är, växte, och då sa dom att magen är ju töjbar och dom kan växa väldigt mycket innan det är "för" mycket. I vissa fall kan man få tömma blåsorna på bebisen när den ligger i magen men det ska visst vara lite vanskligt och man gör det inte om man inte måste för man kan råka perforera en tarm eller likande.
    Så jag förstår verkligen att du är rädd,men se det som så här: Du har redan fått beskedet att något är tokigt. Inget mått oro du pytsar in kan ju påverka hur det växer i din bebis, du får bara försöka vara stark för är du orolig så är bebisen orolig. Försök satsa på att må bra och se inte det här som nåt dråpslag, för det behöver det ju inte vara {#emotions_dlg.flower} Vanligast är att blåsorna ändrar storlek, kanske växer, innan dom slutligen spricker. Och cystor är inte alls samma som cancer eller tumör, det är alltså bara en vätskefylld blåsa.

Massa styrkekramar från mig {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden När UL inte är helt ok...