Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: 1900-talets historia del 1

Ett quiz som ligger lite närmare i tid än mina andra, jag har försökt få lite varierande frågor så jag hoppas att det blir både svårt och lätt.

Ett par bonusfrågor:
    Fråga 3: Vad betyder SOS?
    Fråga 2 och fråga 7: Vad hette planen?
    Fråga 9: Vem var den förste svensken att bestiga Mt. Everest?

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: 1900-talets historia del 1
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jäjd skrev 2012-01-08 18:09:26 följande:
    Okej nu ska jag ta quizzet. 
    Eller borde jag låta bli? TS? 
    Alla borde ta mina underbara, fantastiska och allmänbildade quiz, givetvis.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jäjd skrev 2012-01-08 18:18:02 följande:
    SOS står väl inte för något särskilt? Kuggfråga...
    Helt korrekt!

CQD då?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LA Woman skrev 2012-01-08 18:55:49 följande:
    6 av 10 rätt, kan flygplanen, The flyer och Spirit of stLouis, SOS, har du redan fått svar på men sista har jag ingen aning om....
    CQ var en standard som betydde ungefär "allmänt anrop", D sattes dit för "distress". Så "General Call: Distress".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Archandra skrev 2012-01-10 14:49:53 följande:
    Fast det står ju faktiskt på wikipedia att förkortningen inte har någon betydelse men att den fått betydelsen i efterhand som en minnesregel och då hade jag ju inte så fel trots allt.
    Du har precis lika fel som om du skulle säga att det betyder Send Out Succour eller Come Quick Danger för CQD., SOS betyder inget utan valdes och används för att det är de lättaste tecknen att komma ihåg.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amarillo skrev 2012-01-19 14:02:21 följande:
    Fråga 3  SOS betyder "Samhällets olycksfalls- och säkerhetstjänst"
    Fråga 2  Wright något
    Fråga 7  Spirit of Sankt Louise 
    Fråga 9 Mikael eller Oskar....
    Nej, det gör det inte.
    Wright Flyer men den kallas ibland också (lite felaktigt) för Kitty Hawk som var platsen där den först flög.
    Nästan, Spirit of St Louis.
    Stämmer, Mikael Reuterswärd och Oskar Kihlborg.
Svar på tråden Historia: 1900-talets historia del 1