Pimpinellan skrev 2012-01-26 15:55:56 följande:
Kan du länka studien? Vore kul att läsa!
F.ö borde du få veta att du får räkna med påhopp om dina påståenden ifall en viss person här råkar läsa.
Hon påstår att i princip ingen kvinna efter 45 kan bli spontant gravid och få barn!
Hon säger att de allra flesta som påstår det egentligen gjort ÄD. Himla skumt då att jag känner flera stycken,varav en fick tvillingar vid 47 för dryga 50 år sen-långt,långt före allt vad IVF och ÄD heter!
Jag har tänkt på detta i min tycke lite konstiga inställningen på äldre mammor. Förr i tiden var det inte alls ovanligt att få barn efter 45. Fortfarande i många länder där kvinnor föder många barn (eller har gjort det fram tills senare år) fick kvinnor oftast sina första vid 20 och sista vid 40 och över. Nu tycker man att det är nästan onaturligt.
Jag tror att samhället har skapat en "åldersgräns" till vad som anses vara lämpligt. Man stirrar på siffror i stället för t.ex. fysik. Alla som är runt 40 och väntar barn tycker att de är "gamla". Men i verkligheten är de faktiskt i relativt vanlig ålder för att föda barn nuförtiden. Det är, åtminstone i Stockholm, nästan vanligare att få barn närmare 40 än 20.
Jag är ju i princip själv i fruktsam ålder eftersom jag har ägglossning varje månad trots att jag är 46. Jag vet att det är mycket svårare att bli gravid nu men omöjligt är det inte. Det värsta att andras åsikter om att 46 är för sent påverkar även mig. Det är lite "tabu" om att prata om barnlängtan när man blivit så här gammal. Jag håller mina tankar för mig själv och hoppas att vi lyckas. Blir nästan rädd när jag tänker vad alla skulle säga om jag blev gravid. Hur har det blivit så?