Jagvetmest skrev 2012-03-26 19:44:25 följande:
Exakt vad vet väl ingen, bara att det är så. De teorier som finns är att kvinnans ägg är av sämre kvalitet vid högre ålder. Vad gäller graviditeten och förlossningen så handlar det om att människokroppen är "klenare" generellt sett när man är 40 jämfört med 20, kolla bara in idrottsutövare...
Att säga att "jag minsann fått barn vid 45 utan problem" är ju precis lika illa som att säga att sambandet lungcancer/rökning inte existerar bara för att "min faster rökte som en borstbindare och dog vid 102!"
Alla fattar väl att det handlar om statistik??
Ja, men visst är det statistik det håller jag absolut med om. Jag skulle dock vilja fråga hur har ni räknat.
För det första så vill ju de flesta kvinnor inte ha barn så sent men man måste ju ta med dem i beräkningen, hur gör man det?
För det andra så tänker jag som så att det faktum att vi som är äldre oftast äter bättre än när vi var unga måste ju göra att vi kanske blir friskare än de som fortfarande äter dåligt?
Eller är det rent av så att de som fortfarande äter dåligt när de är äldre kanske är de som inte skaffar barn som äldre, för att de inte orkar helt enkelt?!
Jag tror att kost och motion spelar en avgörande roll om man pratar rent generellt och det gillar jag att göra för att prata om enskilda fall går ju inte med 9 miljoner människor.
Många yngre kvinnor verkar ha jätteproblematiska graviditeter och jag skulle vilja påstå att det riskerar alla att få om de äter felaktigt under graviditeten.
Ta mjölk till exempel. Jag mådde verkligen dåligt när jag var 31 år, gravid och hinkade mjölk. Jag gick upp mycket i vikt och var på gränsen till att få havandeskapsförgiftning.
Året efter var jag gravid igen och uteslöt allt dåligt, ikl mjölk och åt lite och nyttigt. Jag mådde prima.
Allra bäst mådde jag när jag väntade 5:an vid 43 års ålder. Då åt jag bra och hade tränat regelbundet många år innan.
Jag tycker att det verkar jättesvårt att jämföra statistik när så många inte är med sas. Vem vet hur de hade mått om du förstår vad jag menar?