An onym skrev 2012-08-10 06:36:15 följande:
Ja, jag håller med om att det är hög ålder på barnet att risken att dö ifrån barnet men här tycker jag att man måste chansa.
Men på Storkklinikens hemsida står att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att föda ett friskt barn. (Gäller ju inte äggdonation)
"Risken att dö ifrån barnet"...
Joo, men vem ska man räkna till kategorin "barn"? En 47-åring har väl - statistiskt sett - goda chanser att bli åtminstone 75 och då är "barnet" 28...
Om vi bortser från statistik så finns det människor som går bort mycket tidigare, t ex vid 35, 42 o 45...
Finns ju inga garantier när det gäller livslängden - om man säger så. Är man "bara" 47 och frisk anser inte jag att man ska behöva gå omkring och tänka "Jag KOMMER att dö ifrån barnet" (det kommer väl i och för sig personen ifråga att göra, men frågan är när) då sannolikheten inte är så överhängande att detta ska ske när barnet verkligen är ett barn (i ålder räknat).
Och angående Storkkliniken, står det verkligen "att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att föda ett
friskt barn"? Står det inte att det är oerhört små chanser för en kvinna över 45 att
bli gravid?