• Ladytjorven

47 år?

Ulrika45 skrev 2012-06-13 10:20:47 följande:
    Jag fick mitt barn en månad innan jag fyllde 46 år. Ingen "hjälp" som hormonbehandling eller IVF. Hon är fullt frisk och allt gick bra. Jag hade inga barn förut, då min första man gick bort när jag var 41 och vi inte fick några pga sjukdom. Hade dock gått igenom flera IVF-behandlingar för cirka 10 år sen. Trodde inte jag kunde få barn, men se det kunde jag. Kanske kan detta ge någon hopp!
    Så underbart!!! Stort grattis! 
  • Ladytjorven
    stjärnklar skrev 2012-07-19 21:43:08 följande:
    Är själv 47 och har plussat! Så klart vet jag att missfallsrisken är hög och även att risken för fosterskador är högre än för en yngre kvinna. Känner mig faktiskt ganska chockad och vet inte om jag ska vara glad eller förskräckt! Vad ska alla säga? Får väl först kolla om det är liv och sedan ta ställning till hur jag ska gå vidare. Vill bara tala om att det är möjligt men kanske inte så vanligt.
    Kul!! 

Blev du gravid spontant,eller fick du lite hjälp på traven?  
  • Ladytjorven
    c89 skrev 2012-07-20 12:10:04 följande:
    Ptja, min sambos pappa är nyligen fyllda 60 och han orkade inte ens med en 6-åring mer än 2-3 dagar. 15-åringar kan vara värre... Farmorn i det sammanhanget (hans sambo) kände väl samma sak och är 56 år gammal.
    En jäkla skillnad på att vara pigg för sin ålder och träffa sitt BARNBARN någon gång ibland än att vara förälder på heltid... 
    Det finns en ANLEDNING till att många inte kan få barn naturligt så sent i livet och jag förstår inte hur man inte kan tänka på BARNET i detta sammanhang. Hjärt-kärlsjukdomar blir t.ex vanligare och vanligare och uppkommer ju redan i 50-årsåldern. Då ska man inte ha ett litet barn.

Det är troligare att jag har tillräckligt med energi för mitt barn när denna blir tonåring och jag är 38 än någon som är 61 i samma situation.

Det handlar om sannolikhet. Sannolikheten är större att en kvinna skulle dö av en hjärtattack när hennes barn är 10 år gammal om hon då är  57 år gammal än vad den är att JAG skulle dö när mitt barn är lika gammalt och jag bara är 33.
    Varför vara så jävla elak mot sina barn och öka på risken att dessa ska bli föräldralösa ganska tidigt i livet?  
    Jag tycker du skall hålla till i andra forum än detta,om jag skall vara ärlig!!!
  • Ladytjorven
    stjärnklar skrev 2012-07-20 22:05:29 följande:
    Jag är som jag redan skrivit, spontant ( och omplanterat ) 47 år gammal och gravid. Om det nu är ett friskt barn, ska jag då abortera det för det är synd om barn med gamla föräldrar? Om jag väljer att adoptera bort barnet, är det ok då? Jag tycker själv att 47 är lite väl gammalt men nu är det ett faktum och valet är mitt. Normalt eller inte, jag är ändå gravid!

Jag vill bara åter en gång säga grattis!!!  Innerst inne är jag nog liiiite avunsjuk......!  ;))
  • Ladytjorven
    BuoBä skrev 2012-07-20 21:02:25 följande:
    Gå och läs i närmsta kyrkobok från 1800-talet och tidigt 1900-tal så ska du se att du hittar en hel del kvinnor på 45+ som fött barn. Blir kvinnor i den åldern gravida utan hjälp så är det - tada! - naturligt. Om du tycker nåt annat är det ditt problem som du gärna får vädra i en egen tråd.
  • Ladytjorven
    c89 skrev 2012-07-20 19:49:43 följande:
    O ja. Stark självkänsla är dock inte samma sak som "icke egoistisk" vilket framkommer tydligt i denna tråd. Det ÄR egoistiskt att ens tänka tanken på att skaffa barn när man är närmare 50, i synnerhet i dagens samhälle.
    Hur tänker man egentligen när man tar den stora risken att göra sina barn föräldralösa av helt normala anledningar och inte "olycka" som såklart kan drabba vem som helst oavsett ålder?
    Hur mycket bryr man sig om sina barn när man gör något som med all säkerhet lär leda till att dessa själva får gå igenom att bli föräldrar helt själva, utan något som helst stöd?
    Hur tänker man när man skaffar barn så sent att man inte lär ha energin till att skjutsa runt sina ungdomar till vänner, aktiviteter osv?
    Hur tänker man när man skaffar barn så sent så att man blir pensionär innan ens barn ens hinner fylla 20 år?!

Jag anser att det är egoistiskt. Jag kan såklart inte hindra någon från det, men jag föraktar sådana personer som är så totalt egocentrerade och enbart sätter sina egna personliga önskemål framför sådant som man borde kunna tycka är varje barns rätt i Sverige 2012. 

Det är INTE normalt att kunna bli gravid naturligt vid 47. Det är en ålder då många kvinnor kommit in i klimakteriet redan, eller OM de mot all förmodan skulle bli gravida, skulle få missfall vid. Det är inte jättevanligt, men det finns flera kvinnor som hamnar i klimakteriet redan i 30-årsåldern.

Jag skulle vilja ha en säker källa på en enda 50+ som blivit gravid helt naturligt. Det är inte naturligt så sent och heller inte normalt.
    Det är alltid lika skrattretande med tanter som på fullaste allvar slår ifrån sig alla vetenskapliga belägg för att kvinnokroppen är gjord för att få barn i 20-årsåldern.
    Det är ALLTID egoistisk att skaffa barn,oavsett om man är 20 eller en bra bit över 40!!!
  • Ladytjorven
    stjärnklar skrev 2012-07-20 22:21:33 följande:
    Är det inte normalt att bli gravid naturligt i min ålder? Sist jag tittade i spegeln såg jag ganska normal ut =o
  • Ladytjorven

Jag är 49 år,och har fortfarande barnlängtan!  :( Dock lite svagare  nu,av förståliga skäl...
    Har fortfarande regelbunden mens,men inser ju att det sista tåget har "lämnat pärrongen"...

Svar på tråden 47 år?