• hallontryffel

47 år?

c89 skrev 2012-07-20 12:20:31 följande:
    Kan dock tillägga att min farmor var 42 när hon fick sista barnen, min pappa och hans tvillingsyster. Hans äldsta syster var då redan 22 år gammal och de var såklart inte planerade. 

Som tur är så lever farmor fortfarande, men pappa förlorade sin pappa i ung ålder i just en hjärtattack. Det var skillnad DÅ och NU. Då gjorde man inte abort och skydd var lite lika bra utvecklat.

Idag har man valet att  INTE planera barn så sent och faktiskt skapa dåliga förutsättningar för sina barn. Jag blir hellre inte född alls än att ha gamla föräldrar där jag kanske mister någon av dom tidigt i livet.

Ja, men det säger ju bara något om dig. Min vän förlorade båda sina (unga) föräldrar innan han var tjugo men lever ett gott liv idag och skulle definitivt inte velat vara "ofödd". En person/ ett par som är beredda att försöka bli föräldrar i "mogen ålder" har förhoppningsvis fördelen gentemot vissa "unga" föräldrar (hrm) att de fått mer livserfarenhet och vet att livet inte är så svartvitt och att de kan lära sina barn att bli självständiga och inte så dömande...
  • hallontryffel
    c89 skrev 2012-07-20 17:58:11 följande:
    Återigen en som inte vet vad ordet sannolikhet innebär.

"Mogen ålder" är inte närmre 50. Har inte en enda vän som inte är självständig, alla har föräldrar som varit max 35 år när de fötts.

Nej, men du har visst problem med läsförståelsen.

Du avslutade det inlägg jag citerade med att DU hellre varit "ofödd" än att att ha gamla föräldrar så att du riskerade att förlora någon av dem tidigt och jag berättade att min vän som faktiskt upplevt att mista båda sina föräldrar i ung ålder inte önskade att han sluppit leva, dvs det du tycker är inte en sanning för alla.

Själv skulle jag (alltså min personliga åsikt, inte något jag räknar med/kräver att alla ska ställa upp på) hellre ha en förälder som är äldre, men som lär mig tolerans och respekt än en ung förälder som har ett starkt behov av att kritisera andras livsval. Det finns parametrar som väger tyngre för mig vad gäller föräldrakompetens än några siffror på ett ID-kort.
  • hallontryffel

C89, du verkar ha synen att barn ska "curlas" rätt rejält?

Att föräldrar "ska" skjutsa sina ungdomar till kompisar?

Ok om de bor i verklig glesbygd, men annars kan väl ungdomarna gå/cyckla/använda sig av kollektivtrafiken?

Och varför måste de unga föräldrarnas barn ha så mycket hjälp när de själva blir föräldrar? Är de inte vuxna nog att klara sina egna familjer? I så fall kanske de skulle behövt några år till på nacken innan de satte barnbarn till världen...

Visst, i din drömvärld skulle kanske alla hitta sin livslånga kärlek i femtonårsåldern, vara "färdigreproducerade" vid tjugofem för att sedan vid 45-årsåldern kunna ägna livet åt att barnvakta sina barnbarn osv, men för många ser verkligheten inte så ut. Ska de då diskvalificeras från föräldraskap eller ska vi införa tvångsgifte av de som vid 23års ålder fortfarande inte påbörjat barnallstringen?

Får också beklaga din erfarenhet av att 55+:are är så orkeslösa, i min släkt och vänkrets ser det inte ut så, så att en person i det åldersspannet inte skulle "orka" skjutsa till aktiviteter osv.

Vill f.ö minnas att meddellivslängden är typ 80 år i sverige (och förväntas fortsätta höjas), så sannolikheten att den där förhatliga 47-åringen får se sina barn bli vuxna är nog rätt stor...

Svar på tråden 47 år?