Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Fråga till alla med erfarenhet av endometrios och/eller hysteroskopi:
Planerar immunbehandling, men har börjat fundera över värdet i att göra en hysteroskopi också.
Tänker att det efter missfall och en kropp som haft svårt att göra sig av med allt, kan finnas skit kvar, och ev endometrios också som försvårar. Har opererats för endon flera ggr i Sverige, så det är inte det jag är ute efter. Däremot en ev. städning. Försöker värdera all info jag fått till mig: Har hört att en hysteroskopi i nära anslutning till nytt försök kan ha positiva effekter och att tex tidigare missfall kan lämna död vävnad kvar som behöver avlägsnas. Samtidigt har jag alltid fått höra att alla ingrepp riskerar att försämra fertiliteten ytterligare, och framförallt om en har endo. Har tex alltid nekats skrapning efter mina MA och MF, med hänvisning till att såren skulle kunna bli en härd för ny endometriostillväxt.
Skulle gärna höra om erfarenheter från andra som gjort eller funderat över hysteroskopi, och om det finns någon som dessutom har endometrios?
Hej!
Jag har fått höra att jag har endometrios eftersom jag ibland har oförklarliga enorma smärtor i samband med mens. Men det är ingen som har brytt sig om det under min ivf behandling via landstinget.
Jag gjorde en hysteroskopi för att se att allt såg ok ut inför tredje ivf försöket. Jag har dessutom haft hjärtformad livmoder som är opererad och det var därför jag fick göra en ny hysteroskopi för att se att det såg bra ut. Vilket det gjorde.
Saken är den att jag blev spontant gravid efter hysteroskopi, jag hade läst om att det kunde hjälpa och det gjorde det för oss! Så glad!
dessvärres slutade det i missed abortion.
jag bad om att få göra om hysteroskopi eller en skrapning eller något som kunde reta livmodern och göra den mer mottaglig inför tredje försöket, men de sa tvärt nej, att det antagligen bara var slumpen. För evidensen är inte tillräcklig. Skit också, för mig funkade det och jag förstår inte varför de inte kunde göra om det. Har nu gjort tredje ivf försöket och ingen graviditet.
Du efterfrågade säkert någon som gjort hysteroskopi i Grekland men ville dela min berättelse.
Vi har ni bokat ett första samtal på lifeclinic i Grekland och hoppas det kommer hjälpa oss!
Är det någon som har erfarenhet av ERA och Alice och Emma test ( Endometrio). Är det något de gör i Grekland? Hittade en klinik i Sthlm som gör det.
lycka till alla oss som kämpar <3