• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • germany

Hej! Får jag smyga in med några tråkiga frågor till er andra här i tråden som har kommit långt med era kunskaper inom immunologi och kontakten med Dr D i Aten?  Förstår om ni tycker det är "tradigt" att svara mig, då många av frågorna säkert upprepas av många om & om igen...kan jag tänka mig. Skäms
    Ska så fort jag får tid försöka gå tillbaka i hela tråden och se om jag kan hitta lite nyttig information här och där. Men först vill jag gärna ställa dessa frågor.

1. ) Vad har ni skrivit och uppgett i erat första skickade mail till Dr D?

2.) Åker man ner först och tar en massa prover hos honom (antar att hela utredningen görs klart där, på en och samma gång?)  Måste man tillbaka dit något mera sen? Eller får man med sig den medicin man kan komma att behöva redan vid första besöket och att man sedan har mail eller telefonkontakt med honom?

3.) Hur lång tid innan en planerad IVF bör man göra denna immunogiska utredning hos Dr D innan man planerar in  sitt IVF här i Sverige? Vi planerar att göra vår nästa IVF i september då jag då har hunnt äta Prasteron (DHEA) i ca 3 månader.

4.) Kostar Dr D utredning ca 2500 £? Och så tillkommer förstås resor och boende utöver det.

Tvekar om vi ska chansa på en  IVF till här i Sverige (vår 4:e) innan vi sedan kör på utredning i  Aten. Ska i såfall försöka få Pred utskrivet i Falun samt Trombyl (det kan jag självmedicinera då jag har det hemma, i fall läkaren inte vill skriva ut det). Har aldrig fått prova dessa mediciner förut. Tror ni att det kan vara värt ett  försök först med dessa tillägg här i Sverige eller tycker ni vi ska gå vidare direkt till Aten?

Sorry för mina många frågor, men vart ska jag vända mig om inte till er kunniga i den här tråden där detta ämne diskuteras så flitigt {#emotions_dlg.flower}.

Har säkert en massa mer funderingar kring detta med Aten. Men min tanke kring Aten väcktes lite mer på "riktigt" för några dagar sedan, men jag känner mig så himla osäker på hur jag ska ordna med allt om det är så att vi kommer att bestämma oss för ett besök hos Dr D. (Fast min man är inte lika road som jag av tanken att åka till Grekland pga att ekonomin inte håller för hur mkt utgifter som hellst......)

• HollyGolightly

Fy, vaknade i natt upp och svettades och nu kan jag inte låta bli att tänka att det är immunförsvaret som reagerar och att det redan är kört ... =(

Har mailat Dr D förstås - är det någon av er andra som varit med om samma sak och fått något råd av honom som gjort att embryot ändå stannat kvar? Kan man göra något?

• Zinfandel

Holly: det verkar vara Dr Ds allra bästa tecken men jag svettas alltid mycket av kortison.

Germany: Kul att se dig igen! Jag skev mer eller mindre allt. Från när jag fick mens, hur den varit genom åren, underlivsbesvär och sjukdomar som kan vara av intresse till resultaten vid tidigare IVFer, spermieantal & rörlighet, mediciner, antal embrypn, ranking osv. Ju mer han vet desto lättare att ställa diagnos!  Du bör åka ner minst 2 veckor före IVFstart. Var beredd på att han hittar nåt som du kanske bör åtgärda först annars är det bra att göra det i anknytning till ett försök. Du kan ta några prover hemma innan så kanske du kommer ner lite i pris. Ett helt besök kostar ca 20000 + resa & boende och du behöver endast 1 besök. Du kan köpa alla mediciner på plats, det är receptfritt i Aten. För övrig info, läs tillbaks i tråden!! Solig

• germany

Zin, du är en pärla! Solig
    Tack å tack å åter TACK!!!
    Jag ska absolut sätta mig ner med penna och papper och gå tillbaka i tråden någon dag. Men först ska jag vara besvärlig & frågvisa fröken fräknen och ställa dessa frågor till dig Skäms Tungan ute (all kunskap du delar med dig av måste du verkligen någon gång tackas för rejält...på ett eller annat sätt)

* Ang. de prover jag kan ta hemma i såfall, vilka är de? Kan jag ta upp den frågan med Dr D eller vet du på förhand vilka dessa prover kan vara?

* Skrev du ner dina värden på AMH, FSH osv?

* Är det lång väntetid så man måste boka tid ganska lång tid i förväg?

* Har jag förstått dig rätt att om vi vill köra på ett IVF i Sverige i September så bör vi då se till att åka till Aten kanske ca 1 månad innan? Men jag kan väl inte besöka honom om jag har mens, eller hur? Är jag för tidigt ute om man åker 1 cykel tidigare innan man planerar IVF? Tänker som så att det inte blir så stressigt med allt då, samt ifall det är något som måste åtgärdas med tex antibiotika osv.

Jag vill sååå gärna åka till denna Dr D. Men jag har ju en äkta hälft att ta hänsyn till också och bara jag kan lyckas övertala honom så kanske denna resa kan bli av.....Men känns klokt att i allafall sätta sig in i allt så att jag inte står alldeles handfallen OM resan skulle bli verklighet.

Bara en fråga till innan jag är nöjd Skäms (igen).
    Då jag tidigare vid mina IVF ej har fått prova predn samt trombyl. Ska jag ändå vara feg och testa ytterligare en IVF här hemma innan jag går vidare med utredning i Aten? Eller hur ska jag tänka i den frågan?

Förresten Zin, visst måste det vara dags för FET snart? Har du alla mediciner hemma inför detta?
    Åh, jag hoppas så att det kommer att gå hela vägen denna gång! Bara att du blivit gravid sist  är ju bara helt fantastiskt! Jag skulle leva länge och få en ännu mer brinnande kämpaglöd bara av att ha fått se ett plus på grav.test.
    Jag tror att du kommer att fixa det här! Måste nog kika in lite i trådarna kommande veckor så att jag får veta hur det gått.

Återigen TACK!
    Hejarop till dig från mig Solig

• germany

Ang. det jag skrev om att jag ej vid mina tidigare IVF fått prova Pred och Trombyl så tänkte jag att det kanske kan vara värt att först prova dessa preparat vid kommande IVF och ser hur det resultatet blir innan vi överväger att resa till Aten. Det är det jag inte kan bestämma mig för hur jag ska tänka och besluta i den funderingen....

• Zinfandel

Jag tror att någon annan får bidra med vilka prover som kan tas hemma innan, jag tog allt på plats i Aten, jag tyckte det var bättre att han hade allt och så slapp jag övertala någon att ta dem här hemma... Typ tsh, antikroppar och nåt koagulation tror jag.

Om jag har förstått det rätt så har han semester i augusti men ledigt den 16:e & 23:e juli. Sen blir det kanske för sent för er att åka.

Ja, alla värden.

Ja, jag inleder ibland med an antibiotikakur.

Jag hade inte kört en IVF till utan immunterapi! En del fixar det dock med en mellandos Pred. Ett ganska svårt beslut men ju förr du får fullt stöd, desto närmare bebis är du sannolikt....

Japp, vi blev ganska sporrade sist även om vi är lite luttrade vid det här laget Flört 

Kram & tack vännen Hjärta

• germany

Zin - Jo, att få fullt stöd inför IVF och som vi ju inte har möjlighet att få här i Sverige är ju absolut det bästa. Har tyvärr inte möjlighet att åka nu i Juli, sen har Dr D då semesterstängt.....Hm, får fundera rejält på om vi bör skjuta på IVF till i Oktober och kanske ha möjlighet att åka ner till Aten i September möjligtvis. Att vänta en månad till kan ju vara värt istället för att stressa sig fram. Har vi väntat så här länge så är ju 1 eller 2 månader hit och dit ingenting!

Vad menar du med att du ibland inleder med en antibiotikakur? Självmedicinerar du dig mellan IVF försöken? Jag förstod inte riktigt vad du menar Drömmer.

Nu ska jag dra igen blixtlåset på munnen.... var jag tänkt att "säga"....men jag lovar att jag nu ska dra på mig arbetshandskarna och gå ut i trädgården och jobba så kan jag inte skriva & smattra på med mina snabba fingrar på tangenterna som snabbt blir till en hel story nästan Tungan ute 

Kram tillbaka och jag MÅSTE ju bara kika in för att hålla koll på hur det går för dig och många flera.
    Tjingeling så länge! Solig

• Angla

Dr D vill ha FBC och Bhcg först den 9:onde. Jag fick ju tillbaks 2 dagars den 29:onde. Tror ni det räcker med att vänta till den 9:onde eller ska jag ta även den 5:e??? Jag får IL nu på måndag och då brukar han ju vänta en vecka med prover.

Angla - mamma till slut
  • Cice

Hej  Er

Hej Jam {#emotions_dlg.flower}

Jag är hemma igen, och är  bara glädje    Solig.

Jag är trött på grund av att resan tog fem timmar. Igår när jag kom hem, kände jag mig lite trött. Jag tycker att det borde vara normalt, eftersom jag gjorde en hysto, och jag började immuno behandling .. De många  människor som mår  mycket dåligt efter hysto, men jag hade tur. Jag hade inte några problem genom kräkning eller har yrselattacker

Men det känns så bra att att vara i Sverige och det regnar är det ännu bättre.   det var så varmt i Athen.

Jag kommer att skicka alla de mediciner som jag köpte i Aten för ni som har  beställt på måndag.  snälla Skicka mig era  adressen.

• Cice

Germany,
    Det är roligt att  du är tillbaka.
    Jag  tror att jag har kvar  en list av de undersökning  som Dr.d vill man ska göra i Sverige. Zin har rätt det är mkt lättare att göra allt hos Dr.d, men man kan spara en hel del pengar om man  kan göra några undersköningar här.

Jag tycker inte att man ska handla IL mediciner hos Dr. D. han tar mkt betalt för det.. Han kan handla det i Sverige el i Athen. 

välkommen tillbaka ..

Kram   

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!