• Annanathalia

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

UndrandeSökare skrev 2019-04-29 12:37:34 följande:

[quote=79592928][quote-nick]Annanathalia skrev 2019-04-28 19:12:47 följande:[/quote-nick]Började blöda idag, v.8, känns så otroligt hopplöst, 3:dje missfallet på 2,5 år. Enda positiva är ju att jag faktiskt bör gravid naturligt efter Aten, hjälper dock inte då mycket när det ändå slutade så här. Någon annan av er som fått missfall under DrD behandling och det senare gått för? Börjar ge upp...[/quote

Jag beklagar att du blöder. Det du kan göra om du ( inte redan gjort det ) är att ta progesteron tex Lutinus, Crinone, eller Utrogestan (eller öka dosen om du redan tar det).

Meddela också Dr D och Penny att du blöder och fråga vad de tycker du ska göra. Serum har dock Påskstängt nu och öppnar igen 2 maj, står det på deras hemsida, så vet inte om Penny svarar på mail, men testa att maila henne iallafall.

Om det inte skulle gå vägen så kolla med Serum om de tycker du ska göra lapro innan nästa försök med tanke på din endo (som du skrivit om tidigare) och se till att din man får göra Sperm dna fragmentationtest.

Med tanke på att endon kan ha försämrat äggen så kan äggdonation vara ett alternativ (om du kan tänka dig det).

Sen finns det också möjlighet att utreda fler immunproblem om man vill. Jag och min man vände oss till Dr Gorgy på FGA i London och gjorde LAD-test etc Den kliniken gör också Sperm dna fragmentationtest. Dr Gorgy behandlar också sina patienter med ivig-dropp, i de fall där inte intralipid räcker till/fungerar. Googla på Dr Gorgy Clinic London så hittar du hans kliniks hemsida.

Mailat dem båda och har fått svar, adderar på lite medicin som Penny vill adddera. Svårt att veta om det är ok att kombinera men frågade. Dr D vill såklart att jag gör en infusion men får tid först om en vecka, frustrerande men inte mycket att göra.

Gjorde dock VUL idag och hjärtat slår, blev så paff, oavsett vad som händer så slår det just nu, får försöka hålla fast vid det.

Utrogestan sväljer man eller hur?!

Tack för din input!
  • Annanathalia
    UndrandeSökare skrev 2019-04-29 22:25:53 följande:

Grattis till vul med hjärtslag. Utrogestan är Progesteron som kan tas oralt (via munnen) ELLER vaginalt.

Obs ! Om man tar de oralt så kan en möjlig biverkning vara yrsel. Jag blir yr i huvudet om jag tar Utrogestan oralt, så jag använder det endast vaginalt.

Tar du Blodstatus och B-celler och Hcg och Progesteron regelbundet? Då ser du ju om graviditeten utvecklas normalt. Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll.

Om du vill ta intralipiddropp tidigare så ställer Marie på Fertilitetplus även om och ger dropp på helger och röda dagar. Kontakta henne isåfall. Hon brukar ställa upp med kort varsel. Om du kan ta dig till Stockholm?

Yes tar prover regelbundet och skickar till Dr D när han efterfrågar det eller enligt hans plan.

Tack så vet jag, testar oralt så ser jag. Effekten är inte sämre så antar jag? Så skönt att slippa lutinusen den är ju hemskt.

Kan inte åka till Sthlm denna veckan tyvärr så får hoppas att det fungerar att vänta till måndag. Inte mycket att göra tyvärr.
  • Annanathalia

Är ni i v.10 (eller var) och gjorde precis en uppföljnings undersökning pga av blödning för två veckor sedan och läkaren hittar inget hjärtslag. Stl på fostret ser bra ut men som sagt inget hjärtslag, någon annan som varit med om detta? Så galet sorgligt, får helt enkelt vänta på blödning som sätter igång.Det är fullständigt orimligt allt man skall gå igenom, helt sanslöst!! Är mest arg just nu...

• Annanathalia

[quote=79627247][quote-nick]Zwillinge86 skrev 2019-05-15 15:28:00 följande:[/quote-nick]Vad hemskt, beklagar verkligen! Har haft många missfall som börjat med blödning/spottings och sedan konstaterats med Vul innan själva utstötningen satt igång. För mig brukar det dock synas på hinnsäcken innan hjärtslagen försvinner så jag brukar få gå hem och leva på hoppet att att hjärtat slår fastän jag vet att missfallet är ett faktum. Har du tidigare haft hjärtaktivitet i denna graviditet?[/

Tack snälla, är helt tom! 3:de missfallet nu men har kommit längre denna gång. Ja läkaren såg hjärtslag för två veckor sedan då jag var inne pga av blödning, efter det har inget hänt och idag var återkontroll.

• Annanathalia

[quote=79627328][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2019-05-15 16:04:40 följande:[/quote-nick]Jag beklagar verkligen. Både Ulri och Zwillinge här i tråden råkade ut för samma sak som dig 2018. Jag har haft 6 missfall mellan v.5-11, så kan förstå hur jobbigt det är.

Efter man haft 3 missfall kan man få göra en missfallsutredning via Landstinget. Det är bara att kontakta Kvinnokliniken på ditt närmaste sjukhus och säga att ni vill ställa er i kö för det (om ni inte redan gjort det alltså).

Jag kan absolut rekommendera att ni ser till att din man får göra Sperm dina fragmentationtest utomlands. Orsaken till missfall sitter ofta där om man får missfall ändå även med immunbehandling.

Alternativt så är Spermaanalys med Morfologi det bästa svenska testet (inte alls lika bra som det utländska men kan vara en bra start). Obs ! Måste vara med Morfologi, det är viktigaste delen. Om det skulle visa sig att spermierna är 100% normala så skulle jag rekommendera dig att gå vidare till Dr Gorgy i London.

Han behandlar kvinnor med ivigdropp. Det är mycket dyrare än intralipiddropp men mycket effektivare. För vissa kvinnor med just upprepade missfall räcker inte intralipid, det måste vara ivig. Eftersom ivig innehåller antikroppar som kvinnor med upprepade missfall saknar. Intralipid innehåller ej dessa antikroppar.

Inboxa mig om du har mer frågor, jag och mannen gjorde utredning i London 2018 hos den läkaren.[/

Tack för ditt svar, ja jag antar att vi får åka till Athen och göra test dvs spermaanalys. Funderar på om jag också skall göra titthålsoperation där om de är duktigare på endometrios än i Sverige eventuellt.

• Annanathalia

Nu har jag under en veckas tid försökt läsa denna fantastiska tråd från början, herre tar tid. Det jag blir så pepp av är dels hur kunniga alla har varit/blir/är men också vilket support de hade i varandra här för några år sedan.

Är det många som är uppe i behandling just nu hos Penny eller Dr D? Man blir ju helt galen av den här "resan" och att dela det med andra som går igenom samma sak vore magiskt.

Mitt missfall satte äntligen igång idag efter förra veckas dåliga besked i v.10 vid VUL. Kommer åka till Aten och Penny i början av juli och göra en Lapro pga av min förmodade endometrios och också ta bort cystan jag har i ljumsken (även den säkert endo) och min sambo kommer göra utredning och analys för att se/utesluta om vi har några problem kring kromosomavvikelser. 3 missfallet i rad så något är det ju som inte stämmer uppenbarligen, utöver att det är svårt för mig att bli gravid.

• Annanathalia

[quote=79667995][quote-nick]Mawie skrev 2019-06-04 00:09:55 följande:[/quote-nick]Hej allihopa!

Kommer in och kikar och läser lite här.

Jag är 40 och jag och min sambo har försökt få barn i snart 5 år.Har haft mf i v 13, v 8 och 7

Sen blev vi gravida och kom till v 39+1 och så tog den lyckan slut. De hittade nån liten infarkt på moderkakan, det var det som läkaren såg som troligtvis var orsak till att hon dog. Hon vägde 3080g och var 53cm lång.

Får ingen hjälp från sjukvården, fick göra en missfallsutredning som jag inte tror att den läkaren gjort tidigare.Ingen har kollat mina hormoner ingen har kollat min sambos spermier. Däremot kollade de våra kromosomer, värdena såg bra ut bra sköldkötelvärden fick även testa mig för SLE då jag haft domningar och smärta som kommer och går i fingrar,i armen,i tår, oftast har det kommit i samband med graviditet och missfall. Är även rh- negativ och min sambo är positiv våran ängladotter var negativ som mig.Fick missfall igen nyårsafton i v 6 tror jag

Och i april plussade jag men en vecka efter började jag blöda.Vi har bokat in en tid på fertilitetsplus I Juli sen får vi se vad som händer.Den återkommande drömmen jag hade under graviditeten var att jag sprang omkring på ett sjukhus med ett litet foster i mina armar vädjandes och desperat till alla läkare att stoppa tillbaka mitt barn igen, de tittar på mig som jag är dum i huvudet. Känner mig otroligt skör men det enda jag tänker på är att bli gravid och få behålla vårat barn.känner att jag irrar omkring som i drömmen vädjandes till läkare som bara skakar på huvudet.

[/

Oerhört ledsamt att läsa ditt inlägg förstår att du känner dig så vilsen, ledsen och ensam. Det är som du skriver helt galet vad en del får kämpa med och uppleva som andra tar helt för givet. Om du har ork och råd så rekommenderar jag dig precis som andra att åka till Aten och träffa penny men också Dr D. Penny är för mig ett ofantligt stöd och bemöter mig med så mycket svar, respekt och support, något som jag helt saknat i alla kontakter i Sverige. Här är det klapp på axeln, du har haft otur, din livmoder ser fantastisk ut och så hopp upp och testa igen, gärna med IVF. Suck, suck och åter suck.

• Annanathalia

Hej på er!

Var på återbesök efter mitt missfall igår och då säger läkaren att jag har en myom på livmodern (dvs utanpå). Han tror (såklart) inte att detta påverkat graviditeten men att den är väl synlig. Intressant med tanke på de typ 40 gynundersökningarna jag varit på de senaste 2 1/2 åren, alt har den kommit nyligen. Så detta innebär en cysta på höger sida som är stor, myom på vänstersida och endometrios. Härligt! Någon som vet om myom också är sammanlänkat med endometrios? Tur att jag skall till Penny i juli och göra lapro...

• Annanathalia

[quote=79685326][quote-nick]cooco skrev 2019-06-11 21:42:26 följande:[/quote-nick]Herregud vad mycket att tänka på, jag får panik! Okej andas... tur att ni redan uppfunnit hjulet. Jag behöver bara snurra det. Tusen tusen tack för all info!! Läsa läsa läsa och planera.[/

Känner väl igen din känsla av all info :) var i Aten i januari och gjorde hysto mm men dock med en vän och inte min sambo. Blev gravid månaden efter (naturligt första gången på 1 1/2 års försök) men fick missfall i vecka 10 tyvärr. Vill du bolla något så hör bara av dig. Jag åker igen vecka 28 för operation av förmodad endometrios och för att göra alla spermatester.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!