• Inorr

Vilken häst passar

Jag är 163 cm och väger ca 75kg
    Är så sugen på att skaffa häst så smång om men har så svårt att veta vad jag vill ha och vad som passar.

Jag kommer mäst rida i skog och mark men vill kunna rida lite dresyr men ej tävla.
    Vill inte ha en allt för stor häst.
    Vad tror ni skulle passa?

• Svar på tråden Vilken häst passar
  • Inorr
    Diablo skrev 2012-02-18 23:19:35 följande:
    Jag får slå ett slag för Arabhästen. Trevlig ras med lätthanterade hästar. De har ett helt underbart steg och underbart temperament. Inte alls så stressade som man ser på utställningar. Lättlärda, roliga att rida, inte så höga och otroligt söta.

Jag har ridit många olika hästar och ändå fastnat för araben. Växte upp på ett litet stuteri och ridet in ett antal hästar. De är så mjuka. Rekomenderas varmt!
    De är fina men Araber känns inte rätt typ av häst för mig
  • LaceyLoo

Haft nordsvensk travare, världens bästa! Vi lullade i skogen, hon älskade det! Vi red dressyr och tävlade lite, hon älskade det! Vi hoppade och tävlade lite där med, hon älskade det :)

• Binegar
    Jasmin skrev 2012-02-14 21:19:44 följande:
    Om du inte vet det - vet du då tillräckligt om hästar över huvud taget för att äga en.

Vad menar du med det?

Jag har ALDRIG vetat vad för typ av häst eller vilken ras jag har letat efter. Jag vet vad jag söker när jag väl hittar det där lilla extra hos en individ. Däremot har jag ju vetat att hästen ska vara si eller så hög. Vallack eller sto & inte kostar mer än si och så mycket. Men inget mer har jag vetat när jag gett mig ut i jakten på häst och jag har aldrig ångrat mig vid köp av häst!
  • Binegar
    Diablo skrev 2012-02-18 23:19:35 följande:
    Jag får slå ett slag för Arabhästen. Trevlig ras med lätthanterade hästar. De har ett helt underbart steg och underbart temperament. Inte alls så stressade som man ser på utställningar. Lättlärda, roliga att rida, inte så höga och otroligt söta.

Jag har ridit många olika hästar och ändå fastnat för araben. Växte upp på ett litet stuteri och ridet in ett antal hästar. De är så mjuka. Rekomenderas varmt!
    Jag äger en arab och håller med, nästan till fullo, i det du skriver. Araben är fruktansvärt lättlärd & trevlig! MEN. Vet man inte hur en arab ska tränas, vet man inte hur pass känsliga och lyhörda de är så är det lätt att göra slarvfel. En arab förstörs så lätt. Det vet vi ju, eftersom de symboliserar "en stirrig häst". Till skillnad från mig som har en filbunke på snart 10 år här hemma :)

Arab är ingen förstahäst. Däremot travhästen, vilken var min förstahäst. Också känsliga och lyhörda, men är lite "tuffare" psyket och klarar rent generellt sett bättre av snesteg här och där.
  • Madick
    Jasmin skrev 2012-02-14 21:19:44 följande:
    Om du inte vet det - vet du då tillräckligt om hästar över huvud taget för att äga en.

Hur tänkte du nu?
  • Binegar
    Madick skrev 2012-02-28 10:55:03 följande:
    Hur tänkte du nu?
  • Lyndi

Det låter som om du ska ha en fjordhäst. Oftast väldigt godmodiga, stabila och arbetsvilliga hästar. Jag har själv två stycken hingstar och är i samma "storlek" som du.  

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • Lyndi
    cajsasmamma: Jag har också hingstar tillsammans. De är 3, 6 och 7 år gamla.
  • Inorr

lutar åt att det blir Islandshäst

• cajsasmamma
    Inorr skrev 2012-03-06 14:31:37 följande:

Islandshästar är bra och oftast tåliga hästar :)
  • SofiaO
    Inorr skrev 2012-03-06 14:31:37 följande:
  • Lyndi
    Pallas skrev 2012-03-07 09:55:39 följande:
    Fina killar, Lyndi!
    Tack!
  • Zixi
    CandyCandy skrev 2012-02-15 02:10:32 följande:
    Nordsvensk bruk eller Nordsvensk travare är helt underbara, väldigt stabila och trevliga i all hantering
    Kanske generellt men det finns inga garantier. Hade en nordsvensk brukshäst som inte var riktigt frisk i huvudet. Tror dock att det till viss del berodde på misshandel när han var föl. Rätt stor besvikelse dock när man som 15åring trodde sig att fått en lugn och trygg häst (vilket han var i stall och hage, bara inte ute på vägar)
    2010-07-20 3040/50
  • Sar

Jag hade nog satsat på en övervuxen ponny alt. en mindre stor häst (halvblod). Viktigt i båda fallen tror jag är att den är välutbildad (visar det sig att du vill träna mer så går du otroligt mkt fortare framåt i din ridning om du sitter på en välutbildad häst), trafiksäker, inte tittig i skogen, kan vara själv. inga stallolater utan fungerar bra med hovslagare, in-och uttag etc.
    Du behöver inte ha någon supergång så här i början och då kan du få tag i verkliga fynd bland de halvblod som blev mindre än förväntat. Lycka till!

Svar på tråden Vilken häst passar