Inlägg från: maria1972 |Visa alla inlägg
  • maria1972

Utredning dålig tillväxt?

Hej!
    Någon som varit med om utredning pga dålig tillväxt? Har en flicka på 3.5 år som är 88.5 cm och väger 12.5. Hon var normal vid födseln och har tappat till under två SD kurvor. Det började nog när hon var ett halvår. Hon har konstaterat att hon är allergisk mot mjölk och ägg. Hon får nässelutslag då, men jag tycker inte hon verkar ha någon mer allergi, hon äter bra och magen verkar bra, men hon växer bara inte. Någon som vet någon annan anledning till att man inte växer?? Vi har fått remiss nu när hon gått under 2SD kurvan.

• Svar på tråden Utredning dålig tillväxt?
  • maria1972
    maria1972 skrev 2012-02-29 19:06:50 följande:
    Hej!
    Någon som varit med om utredning pga dålig tillväxt? Har en flicka på 3.5 år som är 88.5 cm och väger 12.5. Hon var normal vid födseln och har tappat till under två SD kurvor. Det började nog när hon var ett halvår. Hon har konstaterat att hon är allergisk mot mjölk och ägg. Hon får nässelutslag då, men jag tycker inte hon verkar ha någon mer allergi, hon äter bra och magen verkar bra, men hon växer bara inte. Någon som vet någon annan anledning till att man inte växer?? Vi har fått remiss nu när hon gått under 2SD kurvan.

puff?
  • maria1972

Hej!
    Tack för svaret! Min tjej var nog normal fram till 6 mån och har sedan dess tappat gradvis till nu -2 SD. Hon är lite drygt 3 och är 88 cm. Tog de blodprov för att se om hon hade för lite hormon?

• maria1972

Hej!
    Nu har vi fått svar på blodproven som togs, jag tror det var de prov som Prospero hade tagit, plus urinprov. Proven visade att hon hade celiaki :( alltså glutenintolerans. Hon är sedan tidigare häftigt allergisk mot mjölk och ägg, så hon måste ha spruta med sig, så detta är inte alls kul... men.. hon kommer ju må bättre när vi få ordning på kosten. Ska köra på som vanligt fram till hon fått göra biopsi, och det kommer ske innan sommaren.. 

• maria1972

Hur gammal var din tjej när de tog proverna? Vet du hur tillförlitliga de är? Har hon gjort gastroskopi än?

• maria1972

De flesta brukar kommentera att hon är liten och nätt, man ser revbenen, men inte så det är iögonenfallande. Hon är proportionell enligt kurvorna. Men det visade sig som sagt att det var glutenintolerans..trist eftersom hon redan innan är allergisk mot mjölk och ägg..:( Hur lång tid tog det innan din flicka började växa efter ni uteslutit gluten busbellan? Nu väntar vi på gastroskopi, någon som vet hur länge det tar i göteborgsregionen? Hon har klagat mer än vanligt sista tiden på magont, och igår kräktes hon några gånger, men det kan ju vara magsjuka, får se om vi andra åker på det :(

Svar på tråden Utredning dålig tillväxt?