• mammaidamaria

IVF Umeå

Hej allihopa. Blev medlem idag på sidan och tänkte skriva några rader.

I veckan ska vi till Umeå (ivf-kliniken) på samtal inför start av IVF behandling som nog blir i höst. i Höst har vi gått på kliniken i ett år utan lycka så nu fick vi inte längre fortsätta med provera och pergotime utan har valt att gå vidare med ivf. Någon annan som startar i höst?

• mammaidamaria
    Drömmen om ett barn: Tack så jätte mycket för välkomnandet. Jag håller tummarna för dig.Glad

Det känns väldigt bra och skönt att ta nästa steg, ett nytt hopp tänds. Var riktigt jobbigt sist då jag var på undersökning ,det fanns ej några ägg men efter en vecka fick jag fruktansvärt ont i magen och testade med ett ägglossningstest (clearblue/gubbe) och de gav utslag, då tändes ett hopp men med hjälp av blodprov så var det falskt alarm, kunde ha varit att jag hade gjort vul för tidigt och de ännu ej hade hunnit bli nå ägg men så var de ej.

Har varit jobbigare än vad jag någonsin kunde ana. Så många steg i en behandling. Provera-vänta på blödning, äta pergotime, åka långväga till Umeå för undersökning och sedan ta blodprov och vänta på om det lyckades.....nya tag hela tiden.

Hur har det sett ut för dig innan ivf?Har du något barn sedan tidigare?Jag har en dotter och med henne behövde jag endast äta enkel dos pergotime och blev gravid i princip direkt.Men denna gång är det svårare...
  • mammaidamaria

A79 - Tack! Grattis, så roligt att höra! Imorgon bär det av till Umeå på info träff. LYCKA till alla ni som väntar på besked, ja även alla ni andra!

• mammaidamaria

A 79- Tack för lyckönskningen

Besöket/info mötet inför instarten gick bra. Mycket att ta in. Vi kör igång direkt dom öppnar om allt går som planerat, i dagsläget har jag för tjock slemhinna och läkaren anar även att de kanske kan vara en polyp. Men en framkallad blödning kan fixa de. Så bara vänta och se och få besked efter utltraljudet som blir efter framkallad blödning.

Drömmen om ett barn - Näe..inte mer än att jag inte ritkigt kan lita på dessa test. Har pcos. Så jag gjorde en utredning innn jag fick min dotter (snart 3 år sedan) för då hade jag inte haft mens på ett år och då upptäckte dom pcos så jag har aldrig mens eller ägglossning spontant. Det räckte med att framkalla en blödning och äta en kur pergotime för att bli gravid med dottern. Men det var nog rena turen!  Har knapp 30 mil tur och retur. Måste du/ni åka långt?

• mammaidamaria
    Drömmen om ett barn - Ja om jag tänker samma sak som dig så ska jag ta en spruta (inte nässpray) om det är de du menar. Vet du förresten vad den sprutan heter? Blir osäker på om jag överhuvudtaget såg den nämnas i schemat...måste kolla upp det.

Oj..ja 100 mil är en väldigt lång väg:( 
  • mammaidamaria

Vill också lägga till mig i listan Glad

Väntrummet 
    Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    * vårt 2012 (Får vänta på fet till efter sommaren) 
    * Freja150 (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    * mammaidamaria (första IVF som startar i Aug)

Sprayar 

Sprutar

Väntar på ÄP/ET 

Ruvar

Gravida  
    * A79
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)

• mammaidamaria

Hej allihopa!

Kan läsa om att endel har fått ett efterlängtat plus, så härligt, stort grattis till er!

Som flera av er nämner så är det svårt att få en telefontid efter sommaruppehållet även om man ringer prick 7.30 men jag fick tipset att om man ej får en telefontid och måste ha itag dom om man är mitt uppe i en behandling så kan man ringa växeln (västerbottens landsting) och lämna ett meddeland.

Imorgon börjar jag med första sprutan (korta behandlingen), känns spännande och lite "skrämmande" eftersom det är vårat första IVF försök.

Lycka till allihopa!

• mammaidamaria

Drömmen om ett barn: Det var så lite så Flört Första sprutan har jag tagit och det gick bara fint, är inte de minsta spruträdd och sambon är undersköterska så han fick se till att allt gick rätt till. Håller tummarna för er!

Siri 2012: Ja men då börjar vi på samma dag med sprutorna Glad Jag har pcos, har inte haft mens på flera år, har gjort fem behandlingar senast året utan att lyckas få ägglossning trots högsta dos så då blev nästa steg ivf. Har en dotter på 3 år som jag blev gravid med endast med tabletter men då hade jag mens någon gång per år men aldrig nu. Har dom hitta någon orsak för dig?

• mammaidamaria

Siri 2012: Då borde IVF vara den rätta metoden, jag ska hålla tummarna för er. Jag har tagit sprutan själv men sambon har varit med för att se att det blir rätt den första gången. Du fixar ta sprutan själv;)
    Ikväll efter jag hade tagit sprutan fick jag en konstig metallsmak i munnen, har du varit med om det. Jag ska också börja ta den på den 5 dagen, ska man också ta den sprutan på kvällen? Till veckan blir det spännandet. Jag har börjat få lite dåligt humör men det kan ju också vara lite nervositet, hur är det för dig?

• mammaidamaria
    Siri 2012: Det låter som om att vi har ungefär samma biverkningar. Jag ska också imorgon (tisdag) och ta blodprov och på onsdag & fredag och träffa läkaren. Bor du långt ifrån Umeå? Jag har turen att få göra mina undersökningar i Skellefteå så jag har inte så långt att åka. Näe jag vet inte riktigt när det är dags för äggplockning men det borde man få veta lite mer om när man får träffa läkaren. Det närmar sig:) Men de känns i brösten och magen tycker jag, hoppas det är "normalt".

Vårt 2012: Hej. Ja det stämmer att man endast får hjälp med första barnet, jag är från Skellefteå trakten och fick hjälp med mitt första barn men nu när vi så gärna vill ha ett till får vi ingen hjälp därifrån utan har vänt oss till IVF i Umeå så mitt tips är att kontakta dom. De skrev ut pergotime till mig men det hjälpte tyvärr ej. Det finns flera metoder innan IVF, men efter ett år av flera behandlingar med bla pergotime så valde vi att fortsätta med IVF. Jag behövde inte genomgå en utredning iom att jag redan hade gjort de men har man inte det så tror jag tyvärr de kostar, kolla gärna in deras hemsida. Googla på IVF Umeå. Stort lycka till din kompis!
Svar på tråden IVF Umeå