• Siri2012

IVF Umeå

Hej alla!!

Jag är en 27 årig tjej från umeå som idag börjat ta sprutor! Det är vårt första IVF-försök efter att i 4 år försökt bli gravida på naturlig väg. Förra året i augusti sökte vi hjälp och nu är vi äntligen på gång. Det känns otroligt spännande men samtidigt väldigt nervöst och skrämmande. Vi kör det korta "protokollet", så det känns skönt. 

Det är härligt att läsa att det fungerar för många! Ni som har blivit gravida efter ert första IVF, vad hittade dom för orsak till att det inte gått naturlig väg?

mammaidamaria: Jag såg att du också börjat ta dina sprutor idag! Vad har dom hitta för inferlitetsorsak hos er?

Jag håller tummarna för alla!

Ha en fin kväll allihopa!!   

• Siri2012
    mammaidamaria: Okej, låter mer avancerat än för oss. Måste vara frustrerande att aldrig få igång nån mens och ägglossning!
    Vår orsak sägs vara för få/dåliga spermier (största delen verkar ha nån typ av missbildning, men det finns endel som är normala)  Dom har då inte hittat någon möjlig orsak hos mig, alla prover har sett bra ut och jag har ägglossning varje månad. Jag har aldrig blivit gravid under de 4 åren vi försökt så jag hoppas att det är det enda "felet" så att vi har stor chans att lyckas nu, eftersom dom egentligen bara behöver en bra spermieSkrattande så jag tror verkligen att detta ska fungera!

Tar din sambo sprutan på dig? Det gör min, men jag måste lära mig ta själv om han inte är hemma nån kväll. Det som känns läskigt är just att sticka in den i sig själv, för det gör inte ont som tur är.
    Jag ska nog testa ta kvällens spruta själv, om jag vågar.. Tungan ute   

Nu har vi bara tagit sprutan en kväll, men jag undrar när jag kanske kommer känna av nått?! Kanske blir det först efter dag 5 då jag ska ta den andra sprutan också. När ska du börja ta orgalutran?

Ha en fin kväll! 

• Siri2012
    drömmer om ett barn: TackGlad. Jo det känns väldigt skönt att få göra detta nu, jag tror verkligen att det ska fungera, jag hoppas av hela mitt hjärta iallafall! Jag har faktiskt börjat få känningar i min vänstra sida idag, jag är öm som jag brukar vara innan ägglossningen. Är rädd att jag kommer bli överstimulerad.
    Jag såg att du är på ditt 3:e IVF försök, när gjorde ni ert första? Vad har dom hittat för möjlig orsak till att det inte fungerat för er? Hur långt har ni kommit i detta försök?
     Nej, jag vågade inte ta sprutan själv, jag är en fegis Tungan ute

Jag håller tummarna för er!!!

mammaidamaria: Jag hoppas verkligen detGladkänns som att vi har stora chanser att lyckas! 
    Jag kände nån gång idag att det smakade lite som blod i munnen men jag minns inte om det var efter sprutan eller före. Men det varade bara en kort stund för sen tänkte jag inte på det nått mer.

Jag vågade inte ta sprutan själv, varken igår eller idag.. feg som jag är.

Jo den sprutan ska tas på kvällen, samtidigt som den andra men på ett annat ställe, om jag förstått det rätt!  

Jag har börjat bli öm på min vänstra sida idag, som före ägglossning, så det känns som jag kommer bli överstimulerad. Jag ska sänka dosen på tisdag så jag hoppas det inte hinner bli galet mycket äggblåsor.    
    I övrigt så känner jag inte så mycket tror jag, mått lite illa bara. Men det kan bero på något annat. 

Vet du ungefär när äggplocket kommer ske?

Jag ska på ultraljud på onsdag, så då får jag förhoppningsvis kanske veta när det kan ske!
    Känns spännande och pirrigt nu   Glad    
  • Siri2012

Ni som "sprutat" fler än 3 dagar!!

Jag har en fundering, jag är på sprutdag 4 (korta metoden) och jag har haft lite ägglossningsflytningar idag. Ska det vara så? Är det nån som också fått det så tidigt? Jag blir lite orolig att äggen har mognat fram för snabbt! Om det nu är möjligt efter bara 3 sprutor.

Glad   

• Siri2012
    Enya: Åh så spännande. Har du fått nån tid för äggplock ännu? Glad Hoppas allt går bra!!

Chan2 :Du ligger en dag före mig ser jag Glad vad har du för känningar av sprutorna?   Så spännande med ultraljud imorgon. Jag vet inte om dom kan se hur många ägg som håller på att mogna? men dom ser nog hur många äggblåsor som bildats. Själv ska jag ta blodprov imorgon och ultraljud på onsdag. Känns pirrigt, men på ett bra sätt!

Hoppas det går bra imorgon! 

• Siri2012
    Chan2: Jo jag känner av sprutorna, sen i söndags har det ömmat mer och mer och igår började jag få ägglossningsflytningar. Så det ska bli kul att se imorrn om det bildas en massa äggblåsor.  Vad spännande, hoppas det hinner växa till sig. Såg det ut att vara många äggblåsor för dig?

germany: Tack för ditt svar. Skönt att andra också haft så, har nyss pratat med kliniken och hon sa att det inte var konstigt och att vi får se imorrn på ultraljudet hur det ser ut. Ja, det hoppas vi verkligen!!Glad

drömmer om ett barn :Jo, är öm som vid ägglossning och har fått en massa flytningar som är som ägglossningsflytningar.
    Jag brukar alltid känna då jag har ägglossning, ibland är jag så öm och svullen så jag inte kan stänga jeansen då jag sitterTungan ute
    Idag har jag varit och tagit mitt andra blodprov. Ja precis vi kör korta metoden,  idag ska vi börja ta orgalutran, som tas för att inte ägglossningen ska ske för tidigt.

Vår utredning visade på dåliga spermier, största delen hade nån form av missbildning, tror det var typ 14% som var normala. Jag trodde också kanske att jag skulle få spola äggledarna eller nått men det sa dom aldrig nått om utan dom bestämde att vi skulle göra IVF direkt. 
    Är ni på ert tredje försök då? Vad betyder FET?Glad 

mammaidamaria
    :  Jag bor 3 mil från umeå, så det är skönt att bo nära. Ja, det närmar sig med stormsteg!!! Känns helt fantastiskt då jag tänker att det faktiskt kan bli ett barn!!Glad Blodprovet gick bra idag, men jag får väl inte veta nått idag, Kanske imorgon då om jag ska sänka dosen av puregon ännu mer. Hur gick det för dig?
  • Siri2012
    Chan2: Det låter toppen! Hoppas hoppas hoppas ert guldägg finns där!Glad 

Enya:  Åååh så himla kul, jag förstår att du är nervös, svårt att inte vara det i denhär situationen. Allt kommer gå prima tror jag! Glad

I fredags började jag med sprutorna och Chan2 på torsdagen(om jag inte minns helt fel nu). Det korta kör vi!

För min del blev det korta för att jag redan i min naturliga ägglossning producerar många äggblåsor, så med korta metoden är det lite mindre risk att bli överstimulerad.    

Lycka till du med!! Vi hörs mer det kan jag lova Glad   

• Siri2012
    Chan2: Pirr pirr. Om jag ska gå efter hur det känns i magen nu (hur öm jag är) så kanske det blir äggplock på måndag eller så. Men jag vet inte, får se imorn hur det ser ut!
    Jag har också låg smärttröskel, tycker typ allt gör ont.. hahaTungan ute Men vi får ju bedövning och lugnande så det ska nog gå bra. Men jäklar vad nervös jag kommer vara!

Det känns jättekul att vi är så många som sprutar samtidigt, mammaidamaria började samma dag som jagGlad
    Så minst 4 är vi!   

{#emotions_dlg.flower}  

• Siri2012
    Chan2: Jasså, då kanske du kommer känna mer snart. Hoppas jag inte behöver öka för då tror jag att jag blir super öm. När ska du på nästa ultraljud, var det nu på fredag?

Enya: Ja visst känns det kul =) vi håller alla tummar och tår för allihopa!

mammaidamaria: Jo, ikväll blir det 2 sprutor, jag känner mig jättenervös över att ta orgalutran. Tror det är för att det står att man ska kolla så det inte sugs upp blod i sprutan innan man sprutar in (så man inte träffat av blodkärl) så då blir jag extra nervös.
    Idag har jag varit ännu mer öm och haft flytningar som bara den. Mått illa mitt på dagen också. 
    Det ska bli spännande imorn!! Jag har tid 8.15. När ska du dit? 

Är det nån av er som också  bor i umeå?  Glad
  • Siri2012
    Chan2 & mammaidamaria

Ja den där jäkla orgalutralsprutan var inte spännande, tyckte inte alls det var kul att ta den. Min kille tyckte också den var trögare att sticka in.
     Jag vet inte vad som händer om det sprutas in i blodet, men det är inte bra verkar det som. Om man får upp blod i den så ska den kastas, så då får man ta en ny.  
    Synd bara att jag har minst 3 kvar att ta Rynkar på näsan

Chan2: Så jobbigt att bo så långt från kliniken, fast ni gör väl iof alla undersökningar där du bor.  

Jag börjar också känna lite ömhet i brösten idag. Men det är inget att tala om i jämförelse av ömheten i äggstockarna. Och flytningarna..dom finns det ingen hejd på verkar det som...

Jag var på ultraljudet idag, som ni vet, det gick bra! Den största äggblåsan var typ 15 mm, fick inte veta hur många jag hade dock. Jag fick sänka min dos med puregon till 100 from idag, så jag inte blir överstimulerad(eller iallafall minskar risken för det)  Fick även ta ett till blodprov idag, gårdagens prov var högt och hon trodde jag tagit det imorse så då hade det varit "normalt", men eftersom det var taget igår så låg jag lite högt. Ja hursomhelst så ska jag på ultraljud på fredag och se hur det har vuxit till sig. Sen sa hon att förmodligen blir det äggplock redan på måndag!! Pirr pirr!!! Blir supernervös nu då jag tänker på det!

Synd att ingen av er bor i umeåObestämd   

Hur gick det på ultraljudet idag mammaidamaria?! 
  • Siri2012

Hej alla!!

Hur går det för er?

Jag såg att det är dags för ÄP för dig Chan2=) spännande!! Vad stressande  med orgalutran sprutan.. så dåligt att hon inte ringde tidigare. För oss kunde det också blivit problem i lördags då jag tog den sista orgalutran sprutan. Vi hade 2 sprutor kvar(som tur var), med den första sprutan lyckades vi träffa av ett blodkärl så den var bara att kasta. Fick sån jäkla panik, för om inte den andra gått bra vad hade vi gjort då?!?! Tror inte det är så lätt att få tag i nån sån spruta vid 20 tiden en lördagkväll. Men som tur var så gick det bra! Peeeju.
     Synd att det var fullt på hotellet.. Jag hoppas det löser sig för er så ni slipper köra så mycket. Har ni kollat på vandrarhemmet i stan?
    Lycka till med alltGlad

Hur går det för dig mammaidamaria? Jag läste att det var lite problem? Rynkar på näsan

Enya: Hur går det för dig? 

För mig går det bra, igår 22.00 tog jag ägglossnings-sprutan. Imorgon 08.45 är det dags för ÄP. Känns galet nervöst!!!  Jag hoppas dom får ut en massa bra äggGlad         

• Siri2012
    mammaidamaria: Åh så himla skönt, vad bra att det vuxit till sig fler ägg!!! UnderbartGlad

Enya: Fy vad hemskt. Hoppas allt löser sig och att du mår bra ändå.  {#emotions_dlg.flower}  
  • Siri2012
    mammaidamaria: Ja det måste vara jätteskönt för dig.  Imorgon 8.45 har vi tid för äggplock!! Är riktigt pirrig nuGlad
  • Siri2012
    Chan2 och mammaidamaria:

Hej hopp!(hoppas ni orkar läsa detta massiva inlägg)Tungan ute

Äntligen har jag tagit mig ur soffan, stapplar omkring som en gammal dam här hemma då jag är så himla öm efter dagens plock.

Förbered er på att det tar längre tid än ni tror. Vi hade tid 8.45 men fick göra ÄP först vid 10.35. Fram tills dess fick vi vara på ett rum(som delades med ett annat par, men det är draperi mellan) som hade en säng, fåtölj och handfat.
    9.10 fick min kille lämna sitt "prov", 9.20 kom en sköterska in och gav mig två citadon som jag skulle ta 9.30. Då sa hon även att vid 10.30 ungefär var det vår tur. Det verkar ha varit 4 par och vi var sist ut =/. Runt 10.10 kom hon in igen och satte in ett plaströr (kateter) i armvecket.
    Sedan 10.35 kom en annan sköterska in och sa att det var dags! Pirrigt som tusan!! Fick gå tvärs över korridoren till ett annat rum. Där fick jag ta av mig på nederdelen och lägga mig i den varma gynstolen, fick även en stor värmedyna på magen. 
    Det första läkaren gjorde var att sätta en lokalbedövning i nedre regionen så att säga. Kände inte av att hon satte nån bedövning utan det var den där jäkla grejjen som håller upp en som gjorde lite ont (eller egentligen inte men det är obehagligt).
    Sedan checkade hon med ultraljudsstaven hur många blåsor det var och vilka storlekar det var på dom.

Efter det  då fick jag smärtstillande genom armen så jag blev lite yr, nu var det dax att suga ut ägg! Pirr igen

Läkaren sa att det skulle sticka lite och det gjorde det kan jag säga, det var som ett rejält ilande i mig som var obehagligt. Sen då det väl var över gick det bra(medans hon var i samma hål och bara sög ut äggblåsor) Tills nästa och nästa och nästa stick. Fick mer smärtstillande 2 eller 3 gånger tror jag. Det var en obehaglig smärta tyckte jag, ilandet som "stack iväg" typ 1 dm åt olika håll var läskigt.  Nypte min killes hand hårt några gånger och det flög ut en och annan svordom också.. oopsTungan ute   
    Men smärtan var egentligen inte så jäkla, vad ska jag säga, stor. Men jag tyckte ju att det gjorde ont och var väldigt obehagligt. Sen är det svårt att inte tänka på smärtan då man ligger där och nästan känner efter. 
    Det var roligt att höra "äggfolket" ropa ;ett ägg, två ägg, fem ägg osv,  som ljuv musik.   

När dom sa; Nu är det klart! så började jag gråta, all nervositet och alla spänningar släppte, sjukt skönt att bara låta det komma.  Efteråt fick jag sätta mig på stolen ett tag och varva ner, var rätt så yr och jag sluddrade nog lite när jag pratade och kunde inte ha ögonkontakt med nån! 

Sen fick vi återgå till rummet, vilade och fikade lite, Sen var det mer väntan. Vi var klara med uttagen vid 11.10 tror jag men gick därifrån först vid 13.30. Det vi väntade på var att spermaprovet skulle kollas igenom för att kunna boka en tid för insättning och även säkert för att vila lite. Men det blev långtråkigt!Det fanns lite tidningar och radio.Men ta med er nån bok eller så ifall det tar tid. Har ni tur går det snabbare än för oss.

Så för att avsluta detta långa inlägg; Det gick bra, och är hanterbart. Alla upplever det nog olika beroende på hur man svarar på smärtlindringen, vad man har för smärtgräns, hur nervös man är osv. Men det går ju bra! Dom är duktiga på det dom gör vill jag lova och dom är jättefina med en.Sen så är det förhoppningsvis värt allt vi går igenom!!Hjärta

8 finfina ägg kunde dom plocka ut, så nu på torsdag ska vi tillbaka för återföringGlad            

Jag önskar er lycka till imorgon!!! Hoppas det går superbra för er båda!
     (fick för mig att det var på fredag men jag kanske läst fel tidigare? =P)      

• Siri2012
    Chan2: Det känns så skönt att ha gjort det, så ja nu är det ännu mer väntan som du säger. När ska vi behöva sluta vänta?! Snart hoppas vi =)

Dom gav mig mer smärtlindring då dom såg att jag hade ont, eller snarare hörde att jag hade ont =) 

EbbaGrön
    : Jo,superskönt!!=) Har du testdag snart eller vart är du i "schemat"?
    Tack så mycket!!     
  • Siri2012

Hej alla!!

Ja, då är jag på dag 6 som ruvareHjärta

Efter återinsättningen, som gick jättebra=)!! har jag mått sjukt illa, fick tabletter för att jag var lätt överstimulerad. Jag gillar inte dom tabletterna, gör mig väldigt illamående. Så sen i torsdagskväll har jag legat hela dagarna, illamående, ingen matlust och har kräkts på kvällarna. FY!! Inte alls kul. Har knappt hunnit tänka på vad som finns i mig =( Men det kanske är bra att inte ligga och tänka på det hela tiden. Men iallfall, det känns helt fantastiskt att ha en liten skrutt i mig =) testdag 17/9, känns ganska nära nu måste jag säga!

Nån mer som tar lutinus? Har ni mycket flytningar av dom? Känns som att halva tabletten kommer ut i form av flytningar.. =(     

mammaidamaria: Oj vad många ägg!!! HärligtGlad  Tråkigt att du skulle bli överstimulerad.. hoppas det går över fort och att du inte mår så dåligt. Jag har inte gått upp nått i vikt, kan iof ha at göra med att jag inte ätit nå bra och mått dåligtRynkar på näsan

Lycka till alla!!!{#emotions_dlg.flower} 

• Siri2012
    Chan2: Ja,vi är väldigt nära varandra=) Idag mår jag mycket bättre, har nästan varit mitt vanliga jag fast mer orkeslös.
    Ja precis, jag gör vad som helst för att det ska ta sig!! Hjärta 

mammaidamaria: Ja det var inte kul, jag hatar att spy, det är det värsta jag vet-på riktigt. Jag var sjukskriven förra veckan. Ska börja jobba imorgon, känns jobbigt men jag får ta det lugnt helt enkelt.   

Insättningen gjorde inte alls ont, det gick snabbt också.

Hoppas att du får göra insättningen imorgon! Jag hade också väldigt ont i magen förra veckan, känns spänd och gasig, fast man inte är det. Det är ju för att buken samlar på sig vätska. Har gett med sig nu efter dagarna med tabletterna. Ska ta idag och imorgonkväll också tänkte jag.
    Visst tar du också lutinus??

Lycka till imorgon, jag hoppas att det blir av!Glad          
  • Siri2012
    mammaidamaria: Åh så härligt att höra, gick allt bra för dig? Hur mår du? Det är exakt som för oss, 1 in 3 i frysen. Vet faktiskt inte om dom har någon gräns på hur många man får frysa in, men kanske?! Hur många ägg blev befruktade?

Godnatt! 

• Siri2012
    chan2: jag har lite ömma bröst, men det har jag haft i snart 1 vecka eller mer. I övrigt mår jag bra! Tycker du att det känns länge till testdagen? Jag känner mig konstigt nog väldigt lugn gällande det, känns som att det kommer gå snabbt dit då jag ska jobba och stå i. Men jag tror det kan ändras i slutet av nästa veckaGladMen jag tycker det är skönt att inte tänka på det hela tiden, jag skulle bli galet nervös då.

mammaidamaria: jag har inte löst det där på jobbet ännu(min chef sa att vi kunde ta det då jag var tillbaka och det var första dagen idag) var hemma typ en vecka. Har inget sjukintyg, men det går nog att få där det står vilka dagar man var på kliniken och så. Sen vet jag inte hur det fungerar i övrigt, jag sökte ju inte sjukvård då jag mådde illa och spydde så det finns inte dokumenterat nånstans =P  Har du varit sjukskriven?

Svar på tråden IVF Umeå