Chan2 och mammaidamaria:
Hej hopp!(hoppas ni orkar läsa detta massiva inlägg)
Äntligen har jag tagit mig ur soffan, stapplar omkring som en gammal dam här hemma då jag är så himla öm efter dagens plock.
Förbered er på att det tar längre tid än ni tror. Vi hade tid 8.45 men fick göra ÄP först vid 10.35. Fram tills dess fick vi vara på ett rum(som delades med ett annat par, men det är draperi mellan) som hade en säng, fåtölj och handfat.
9.10 fick min kille lämna sitt "prov", 9.20 kom en sköterska in och gav mig två citadon som jag skulle ta 9.30. Då sa hon även att vid 10.30 ungefär var det vår tur. Det verkar ha varit 4 par och vi var sist ut =/. Runt 10.10 kom hon in igen och satte in ett plaströr (kateter) i armvecket.
Sedan 10.35 kom en annan sköterska in och sa att det var dags! Pirrigt som tusan!! Fick gå tvärs över korridoren till ett annat rum. Där fick jag ta av mig på nederdelen och lägga mig i den varma gynstolen, fick även en stor värmedyna på magen.
Det första läkaren gjorde var att sätta en lokalbedövning i nedre regionen så att säga. Kände inte av att hon satte nån bedövning utan det var den där jäkla grejjen som håller upp en som gjorde lite ont (eller egentligen inte men det är obehagligt).
Sedan checkade hon med ultraljudsstaven hur många blåsor det var och vilka storlekar det var på dom.
Efter det då fick jag smärtstillande genom armen så jag blev lite yr, nu var det dax att suga ut ägg! Pirr igen
Läkaren sa att det skulle sticka lite och det gjorde det kan jag säga, det var som ett rejält ilande i mig som var obehagligt. Sen då det väl var över gick det bra(medans hon var i samma hål och bara sög ut äggblåsor) Tills nästa och nästa och nästa stick. Fick mer smärtstillande 2 eller 3 gånger tror jag. Det var en obehaglig smärta tyckte jag, ilandet som "stack iväg" typ 1 dm åt olika håll var läskigt. Nypte min killes hand hårt några gånger och det flög ut en och annan svordom också.. oops
Men smärtan var egentligen inte så jäkla, vad ska jag säga, stor. Men jag tyckte ju att det gjorde ont och var väldigt obehagligt. Sen är det svårt att inte tänka på smärtan då man ligger där och nästan känner efter.
Det var roligt att höra "äggfolket" ropa ;ett ägg, två ägg, fem ägg osv, som ljuv musik.
När dom sa; Nu är det klart! så började jag gråta, all nervositet och alla spänningar släppte, sjukt skönt att bara låta det komma. Efteråt fick jag sätta mig på stolen ett tag och varva ner, var rätt så yr och jag sluddrade nog lite när jag pratade och kunde inte ha ögonkontakt med nån!
Sen fick vi återgå till rummet, vilade och fikade lite, Sen var det mer väntan. Vi var klara med uttagen vid 11.10 tror jag men gick därifrån först vid 13.30. Det vi väntade på var att spermaprovet skulle kollas igenom för att kunna boka en tid för insättning och även säkert för att vila lite. Men det blev långtråkigt!Det fanns lite tidningar och radio.Men ta med er nån bok eller så ifall det tar tid. Har ni tur går det snabbare än för oss.
Så för att avsluta detta långa inlägg; Det gick bra, och är hanterbart. Alla upplever det nog olika beroende på hur man svarar på smärtlindringen, vad man har för smärtgräns, hur nervös man är osv. Men det går ju bra! Dom är duktiga på det dom gör vill jag lova och dom är jättefina med en.Sen så är det förhoppningsvis värt allt vi går igenom!!
8 finfina ägg kunde dom plocka ut, så nu på torsdag ska vi tillbaka för återföring
Jag önskar er lycka till imorgon!!! Hoppas det går superbra för er båda!
(fick för mig att det var på fredag men jag kanske läst fel tidigare? =P)