Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

Väntrummet
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug)
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8)
    * Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8)

Sprayar
    * Freja150 (1:a IVF)
    * drömmer om ett barn (3:e IVF)

Sprutar
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)
    * EbbaGrön (from 10/8, 1:a IVF)
    * mammaidamaria (from 17/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET
    * vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35
    * kvinna32 FET v.38

Ruvar
    * Linda M testdag 5/9

Gravida
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (första ivf)
    * fiffa (första ivf)
  • drömmer om ett barn
    Enya: Vilken jättebesvikelse det måste varit när du blev tvungen att avbryta, verkligen tråkigt att höra! Rynkar på näsan Höll det på att bli en rejäl överstimulering eller var det något annat som hände? Det är egentligen rena rama turen att så många går igenom behandlingarna utan problem.. tänk vad vi experimenterar med våra kroppar! Förvånad

Chan2: Vilket stressmoment att dina sprutor tog slut! Himla tur att det fanns att få tag på, men att åka 12 mil.. Nåväl, det viktiga är att det löste sig och att det blir ÄP imorgon bitti.

Har ni fått tag på något boende? Är så nervös att det ska vara fullbokat när det är dags för oss, vi åker inte gärna 100 mil extra tur och retur i om det inte är absolut nödvändigt. Blir lite krångligt när det inte finns några tåg/bussförbindelser som matchar varandra utan man måste ta bilen.

Stort lycka till imorgon, du ska se att det kommer gå bra! {#emotions_dlg.flower}

LindaM: Så du har haft blödningar ända sedan insättningen? Isåfall borde det vara slemhinnorna som spökar, det brukar komma en del blödningar när man tar vagiatorerna också. Tycker du ska fortsätta ta crinonet till testdagen. Håller tummarna för dig!

vårt 2012: Så nu är det äntligen dags för er FET. Det bara måste vara er tur nu.. Lycka till imorgon, jag tror det är en turblasto! {#emotions_dlg.flower}

Tinzu: Håller alla tummar och tår för att upptiningen går bra och att detta embryo får stanna kvar! Solig

pinglan2012: Hur går det för dig, är det dags för FET snart?

Smilla03: När kör ni igång igen? Visst har ni 3 blastos kvar i frysen?   
  • drömmer om ett barn
    Siri2012 och Chan2: Vad skönt att ni är klara med era äggplock. Snart är ni ruvare, lycka till imorgon och på fredag! Skrattande

vårt2012: Hade för mig att ni enbart hade blastos i frysen, måste blandat ihop dig med någon annan.. Skäms Men 3 stycken tvådagars är verkligen inte fy skam det heller. Hoppas det räcker med att tina upp en av dessa! Håller tummarna! {#emotions_dlg.flower}

Jag är inne på 7:e dagen med spray så här händer det inte mycket just nu. Väntar ivrigt på att blödningen ska komma så jag får börja med sprutorna snart! Glad

A79: Usch, vilken obehaglig upplevelse! Kan förstå att du blev skräckslagen och befarade det värsta.. Förvånad Skönt att det slutade gott och inte var någon fara för bebisen! Hjärta

pinglan: Jag har aldrig provat gelén utan endast Lutinus-tabletter (vagiatorer) och dessa var enormt kladdiga och jobbiga att ha att göra med.. Rynkar på näsan Är det samma du ska använda?

Vad spännande med VUL nästa vecka! Glad Känns skönt när man kommer ett steg närmare återföringen. Jag sprayar bara än så länge.. får snällt vänta sisådär 4 veckor innan det är dags att åka till Umeå.

sommarbarn88: Vad härligt med Grekland-semester! Solig Måste varit underbart med sol och värme nu när det är höst och plusgraderna blir färre och färre.

Hoppas att dom sista 3 veckorna går snabbt så ni får gå vidare till nästa steg snart. 
  • drömmer om ett barn
    Freja150: Längesen vi hört något ifrån dig.. Hur går det, har du börjat med sprutorna ännu? Har du klarat dig från biverkningar under spraytiden?

vårt2012: Hur gick det med upptiningen? Du är väl ruvare nu? {#emotions_dlg.flower}

Norris: Härligt att ni ligger i startgroparna! Skrattande Hoppas mensen kommer snart så du får köra igång med sprutorna.

pinglan: Jo, bara jag får börja med sprutorna så kommer förhoppningsvis tiden gå lite snabbare. Hur många dagar innan insättning kommer du få börja med vaggisarna? Har trott att man börjar med dessa tidigast vid ÄP men då är det annat som gäller vid stimulerad FET.

mammaidamaria: Grattis till dina 24 ägg, det var inte dåligt! Verkligen tråkigt att höra att du blev överstimulerad och fick läggas in på sjukhus.. Rynkar på näsan Hoppas du blir bättre snart och får komma hem. Det viktigaste är att du återhämtar sig från detta och så får du göra en FET senare vilket är mycket skonsammare för kroppen. Krya på dig!

Mirage: Vad roligt att du börjat med behandlingen. Nu väntar en spännande tid! Glad

Chan2: Grattis till ruvarstatus, nu håller vi tummarna! {#emotions_dlg.flower}

Tinzu: Har du provat ta ett nytt ÄL-test idag? Jag fick aldrig två lika starka streck, inte ens när den visade glad gubbe. Det var alltid ett starkare och ett svagare. Så jag körde med den digitala och även vanliga stickor för att vara på den säkra sidan.

EbbaGrön: Ägglossningssprutan kan hålla i sig upp till 10 dagar och påverka hCG:n så bäst är att inte tjuvtesta alldeles för tidigt. Jättegrattis till ditt Plus, håller tummarna för att allt ska gå bra! {#emotions_dlg.flower}
  • drömmer om ett barn

Många ruvare vi har i tråden nu, jätteroligt! Håller tummarna för er allihopa och hoppas det går vägen! {#emotions_dlg.flower}

Mammaidamaria: Jätteroligt att höra att det blev återföring trots allt som varit. Mår du bättre nu?

Freja150: Vad skönt att du klarat dig från biverkningar. Hur gick det på ultraljudet igår? Blir det ÄP till veckan? Hoppas det! Glad

Chan2: Förstår helt och hållet din rädsla för att göra gravtestet ifall det mot förmodan skulle vara negativt. Kliniken sätter testdatum långt fram för att det ska ge ett så säkert resultat som möjligt. Jag tjuvtestade vid vår första IVF och fick positivt (faktiskt det första plusset någonsin under alla dessa år vi kämpat). Dagen efter kom mensen. Det var förkrossande.. Gråter Ångrar att jag inte väntade till TD, det hade varit bättre att leva i tron att försöket misslyckades.

Mustikka: Skönt att höra att alla värden är bra. Inte länge kvar till RUL, kan tänka mig att ni längtar väldigt mycket! {#emotions_dlg.flower}

Äppelkaka: Vad hemskt att du har migrän varje dag! Förvånad Hjälper inte tabletterna Solenste skrev ut? Måste vara i stort sett omöjligt att jobba med migrän. Lider med dig och hoppas att det har blivit bättre.

Enya: Överstimulering låter som en fruktansvärd sak att gå igenom.. usch. Det är nog störst risk för detta vid första försöket eftersom doserna är så individuella, somliga är lättstimulerade och andra svårstimulerade. Förra gången fick jag 125 enheter puregon och denna gång ska jag öka till 150 så får se hur det slutar.

Hoppas din mens kommer snart så du får börja med korta metoden. Håller tummarna för att det går bra denna gång! Solig   

Tinzu: Hur har det gått på dagens FET?

barreliten: Härligt att ni har fått tid för infomöte! Skrattande Tror inte det är så långa väntetider för att få köra igång med behandlingen, de flesta verkar ha fått börja så snart som möjligt efter första besöket.

Kvinna32: Vad spännande med FET på tisdag, inte länge kvar nu! Glad Vet faktiskt inte om slemhinnan kan bli för tjock.. bara att den inte får vara för tunn.

Norris: För min del blev det äggplock 13 dagar efter sprutstart. Gjorde VUL 8 dagar efter sprutstart. Går det bra med sprutorna?

Smilla03
    : Det blev precis samma för er som för oss: alla tre tinades upp och två återfördes. Håller tummarna för att era embryon är starkare än våra och att  bägge fäster. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• drömmer om ett barn
    Chan2: Nej, vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg! Gråter Vet att inga ord hjälper just nu, det är fruktansvärt när mensen kommer och man vet att det man kämpat för och hoppats på är över. En stor, stor sorg som är tung att bära.

Jag har aldrig slutat med folsyratabletterna utan tagit dessa hela tiden, även om chansen att lyckas på egen hand känns minimal. Tyvärr får man inga fler försök finansierade om det inte blir något till frysen.. väldigt tokigt att reglerna är så olika i landet och att vi i norr bara får ett endaste färskförsök. Som "mammaidamaria" skrev så kostar ett försök 30 000 kr och ett 3-pack (inkl. ett frysförsök) 56 000 kr. Tycker att du ska ringa kliniken imorgon och få lite tips och råd på hur ni ska gå vidare. Det kanske går att delbetala om man vill?

Många kramar till dig och din sambo, tänker på er.

Till alla: Vet inte vad som är bäst: att vara positivt inställd eller försöka (även om det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt) vara så neutral som möjligt under dessa behandlingar. Jag hoppades så himla mycket första gången och livet kändes nattsvart när vi misslyckades. Andra gången försökte jag att inte ha några förhoppningar alls och visst tog det hårt på en när det inte gick vägen, men det var ändå inte lika tungt som efter första försöket. Hur tänker ni?

A79
    : Det är inte lätt att hålla koll på alla, vi börjar vara ganska många nu! Glad Jag måste försöka vara inne lite oftare så det inte blir så långa inlägg varje gång, ha ha. Hur mår du och bebisen? Full aktivitet inne i magen gissar jag? Skrattande

Norris: Tyckte också det var jättejobbigt att ta första sprutan själv. Det känns knappt men som du säger så känns det helt fel att ge sig själv en injektion (speciellt när man aldrig gjort det innan och är spruträdd). Har inte varit med om att sprutan inte gått igenom huden, men ägglossningssprutan var segare att få in så där fick jag trycka mycket hårdare. Brukar variera och ta varannan dag högra sidan av magen och varannan dag den vänstra samt på helt olika ställen varje gång. Gick det bättre igår?

Chan2: Vet inte vad som är bäst: att vara positivt inställd eller försöka (även om det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt) vara så neutral som möjligt. Jag hoppades så himla mycket första gången och livet kändes nattsvart när vi misslyckades. Andra gången försökte jag att inte ha några förhoppningar alls och visst tog det hårt på en när det inte gick vägen, men det var ändå inte lika tungt som efter första försöket.

Tinzu: Härligt att höra att det gick bra med upptiningen. Nu hoppas vi på det bästa! Solig

mammaidamaria: Vad skönt att höra att du är på bättringsvägen. Nu fick du ett långtidsodlat embryo tillbaka och det är ju jättebra! Glad Jag sprayar för fullt, på måndag är det dags för blodprov för att se om jag är nedreglerad och får börja med sprutorna snart.

Mustikka: Åh, vad mysigt det måste vara att känna rörelserna! Drömmer Blir säkert mycket mer verkligt att det faktiskt är någon där inne. Hade velat göra ultraljud hela tiden för att få se den lilla.

LindaM: Jättetråkigt att höra att det inte gick vägen för er heller.. Gråter Svårt val framför er. Ett frysförsök är skonsammare mot kroppen och går snabbt men förstår om ni vill köra igång med en ny omgång med annan medicinering. Har läst om flera par som misslyckats med flera försök och när dom bytt metod/medicin har det gått vägen. Skulle våra behandlingar inte ge resultat inom de närmsta försöken kommer jag be läkaren om att prova något nytt. Kram 
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Bäst att följa klinikens rekommendationer. Det händer ibland att vissa får mindre blödningar trots graviditet och då vill dom inte att man slutar med progesteronet. Förstår att det blir jobbigt för automatiskt så börjar man hoppas på nytt..

Mirage
    : Jag tycker det känns mycket jobbigare att misslyckas via IVF eftersom vi då vet att jag haft ett befruktat embryo i livmodern men att den inte ville fästa. När vi försökte "som vanligt" kändes det inte lika hemskt när mensen kom, men det kanske berodde på att man nästan slutade hoppas till slut.. jag vet inte. Funderar och funderar på hur man ska tänka denna gång. Vill så gärna vara hoppfull men vet att ju mer jag hoppas desto värre blir ett msslyckande. Tänk att man måste fundera på hur man ska tänka också.. Skäms

Leias mamma: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}
    Vad roligt att IVF lyckades för dig och resulterade i din dotter. Hur många försök krävdes då? Hoppas att mensvärken är ett tecken på graviditet och att du får Plus på stickan! 

Tinzu: Jag jobbar inom gruvnäringen som chaufför. Det är rejält dåliga vägar på sina håll under vissa tider på året och det känns inte så roligt att studsa omkring i hytten när man har gjort en återföring nyligt. Men jag har ändå jobbat på som vanligt och inte varit borta från jobbet alls. 

A79: Kan tänka mig att rädslan måste vara stor i början av graviditeten, många tankar som snurrar! Är säkert svårt att tro att det lyckats innan man får se den lilla på ultraljudet och får det svart på vitt.

Kvinna32: Stort lycka till med dagens FET, håller tummarna för er! {#emotions_dlg.flower}    
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Vid första försöket kom min blödning på ruvardag 15 och jag ringde aldrig kliniken utan väntade till testdagen 3 dagar senare innan jag kontaktade dem. Har för mig att jag slutade med progesteronet när blödningen kom eftersom jag tog ett gravtest som inte längre var positivt så det kändes onödigt att fortsätta. Vid frysförsöket hade kliniken sommarstängt så då gick det inte att ringa. Förstod direkt blödningen kom att vi misslyckats så jag tog aldrig något gravtest. Skickade bara in pappret med besked till Umeå.

vårt 2012: Vad ledsamt att det inte gick vägen för er.. Gråter Hoppades väldigt mycket med tanke på det hemska ni fick gå igenom förra gången. Ingen ska behöva vara med om en sådan sak.. Rynkar på näsan

Förstår att dessa tankar kommer men kan inte tänka mig att vare sig ni eller någon annan som inte lyckats med behandlingen inte är lämpliga att få barn. Vi har bara otur i livets lotteri.

När jag pratade med kliniken efter sommarstängningen så hade jag redan bestämt mig för ett 3-pack. Sköterskan höll med om att det kunde vara en stressfaktor att endast köpa ett försök för då känner man att man MÅSTE lyckas på det. Nu har vi tre försök + en FET och det känns som att det borde lyckas på något av dessa. 4 försök till priset av 2 borde väl vara en bra affär?

Kram
  • drömmer om ett barn
    Norris: Nej, det är verkligen inte lätt att veta hur man mentalt ska förbereda sig. Men jag tror ändå att jag kör på som senast och inte har för höga förhoppningar. Som du säger: hellre positivt överraskad än tvärtom.

Men herregud.. var du tvungen att åka 12 mil enkel väg för ett blodprov!? Förvånad Så arg jag hade blivit! Nog måste dom väl haft två minuter över? Jag bokade inte ens tid (trodde det var drop-in på vårdcentralen som jag gick till denna gång) och dom tog in mig direkt och sa att det inte var några problem.

Roligt att höra att du hade så många äggblåsor, kommer bli en stor och fin äggskörd det där! Glad Kan inte ge några bra råd gällande spa-vistelsen. Man har ju läst att det inte är bra för spermierna med alldeles för varma bad.. men vet inte vad som räknas som FÖR varmt. Hade varit mysigt om ni fick en dag för er själva innan det är dags för äggplock och återföring.

Freja150: Vad glad man blir när man läser om er positiva energi! Solig Önskar jag kunde känna likadant, men jag törs helt enkelt inte hoppas för mycket.

Vad spännande med äggplock på måndag, håller tummarna för att det ska gå bra! Glad Oj, vad många VUL du fått göra! Blev det att öka sprutdosen eller har du kört på samma hela tiden?

Vi stannade i Umeå tills det var dags för återföring. Kändes bra att ta det lugnt efter ÄP, tror inte jag hade klarat att sitta 50 mil i bil just då. Blev åksjuk bara den korta vägen tillbaka till hotellet (kan förstås ha berott på morfinet, då vi åkte nästan direkt efter ÄP eftersom jag inte hade ont alls). Kommer göra likadant denna gång, vi behöver en liten minisemester känns det som.

vårt 2012: Väldigt bra att frågan diskuteras! Hoppas dom kommer fram till att alla par får tre försök finansierade av landstinget. Alla bör få samma chans till möjlighet att få barn, oavsett var i landet man bor.

Har också undrat om VUL ingår i priset, trodde inte det. Mitt högkostnadsskydd för läkarbesök har gått ut så får se vad dom säger nästa vecka. Det kändes väldigt bra att inte behöva betala något för medicinerna denna gång! Skrattande
Svar på tråden IVF Umeå