• germany

IVF Umeå

Drömmer om ett barn - Äggblåsorna var 10 - 12 mm och slemhinnan var redan uppe i 8 mm.
    Första steget avklarat, men långt ifrån hela trappstegen....
  • germany

Drömmen - Jag har alltid fått göra 2 VUL, men det verkar vara så olika vilken läkare man går till.
    Jag fick inte ta något E2 prov (inte förra gången heller) då det var röd dag i dag och det inte ens var säkert att vi skulle få provsvaret innan det ändå var för sent att ändra dos.

Ja, man lär sig nåt nytt för varje gång. Första gången visste man ju ingenting! Men det är tråkigt att man ska behöva stånga sig blodig för att få prova något nytt i sin behandling och även det här med att få ta om lite prover för att se hur man ligger till.
    Jag glömde i dag att fråga om jag fick ta om TSH värdet.....men ska försöka ringa och fixa hos en annan läkare i morgon.

• germany
    Mustikka skrev 2012-05-17 18:22:53 följande:
    germany: ok, känns ju nästan bättre om man skulle få gå på två vul. För om det visar dåligt för mig imorgon så är det ju försent att göra nåt:(
    Usch är så nervös:(
    Ja, onödigt att spruta kroppen full av hormon om det ändå måste avbrytas (jag menar inte att du kanske måste avbryta, men generellt). Men tar du inte östadiolvärdet heller?
    Men du ska se att du har äggblåsor. Jag har lågt AMH och har mot alla odds ändå hyfsat antal äggblåsor.
    Usch ja, visst är det ett helvete att gå igenom alla dessa trappsteg innan man är framme. Men vi är ju så illa tvungna.
  • germany
    Mustikka - Grattis till dina äggblåsor! Jag får göra 2 vul....men kommer inte att få ta ett endaste E2....
    Det var röd dag i går och läkaren trodde inte att de skulle hinna få provsvaret innan det ändå var för för sent i såfall. Men han är tydligen duktig på att se på äggblåsorna ändå, jag kan inte annat än att lita på att min läkare vet vad han gör.

Kikade in i din presentation och såg att du var 10 år yngre än mig.
    Får jag fråga dig om du har tagit AMH-prov och vad ditt prov i såfall låg på vid utredningen?

Vi lär nog ha ÄP nästan samtidigt, fast på olika håll då.
    Jag fortsätter att följa er i tråden och önskar er alla LYCKA TILL på Umeå-kliniken Solig
  • germany
    Mustikka skrev 2012-05-18 19:30:32 följande:
    Jaha nu ringde dom, måste höja till 450!!
    Bådar inte gott:(

Germany: vet inte vad mitt AMH låg på. Tror det var bra eftersom dom inte sa nåt. Mitt FSH var för högt, låg på 13.
    Du ska se att det blr bra ändå och att du kommer till ÄP och förhoppningsvis då har minst 1 finfint ägg till dig = allt som behövs egentligen (fast alla trånar vi ju efter många ägg, men tänker man efter så räcker det faktiskt med det där guldägget Solig).

Det är inte alla som får ta AMH, som det verkar.
    Mitt FSH låg på 14, men jag skulle gärna ta om provet i höst för att se om det blivit bättre efter akupunkturen bla.
    Jag har kolla AMH och jag har lyckats få en remiss igen för att ta om detta prov....men inte förrän jag känner mig stark nog och redo för att verklgen ta reda på vilket värde som jag har. Jag tog 2 AMH prov med endast 2 dagars mellanrum, ett där chanserna för att bli gravid ändå såg hysade ut....medan det senare visade att mina chanser var minimala. Jag väljer att blunda och vill inte veta, känns bäst så får att jag ska kunna behålla min kämparglöd och tro på att åtminstone försöka.

Vill du veta dina provsvar så ring och fråga där du gjorde utredningen.
    Jag tog reda på dessa:

TSH
    Prolaktin
    Progestron
    FSH
    AMH
  • germany
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-19 15:46:08 följande:
    germany: Att det kan skilja så mycket.. trodde det var lika för alla. Jag gjorde två stycken E2-prover. Gjorde VUL på skärtorsdagen och var orolig för att dom skulle missa mig och jag skulle bli bortglömd under påsken men så blev det självklart inte! Glad Krångligt när det är röda dagar, dom ställer till det rätt mycket.

Kollar man upp AMH och FSH-värden vid utredning? Känner inte till något om detta, vet inte om jag har tagit dessa prover. Men det kanske är standard?
    Det skiljer sig en hel del beroende på vilken läkare man har.
    Jag fick inte kolla något E2 förra gången heller och bad denna gång om att få ta prov.
    Oturligt nog så var det röd dag när jag besökte min läkare för vul och vi skulle inte hinna ta något prov....Blir så less! SKa ta upp detta vid tillfälle för jag betalar privat och då ska jag banne mig ha valuta för pengarna också!

FSH värde tar nog alla, däremot AMH är det inte alla som får ta. Det är ett nyare prov.
    Vid din utredning togs ett flertal prover och om allt såg bra ut så sa dom säkert inget.
    Vill du ändå veta för din egen skull så ring och be att få dina provsvar, kan faktiskt vara bra för dig att veta....inför framtiden.

Hej inväntande!  Tyvärr kan jag inte ge dig något svar då jag aldrig har gjort FET förut. Men välkommen till tråden kan jag säga, hoppas du kommer att trivas här Solig
  • germany
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-19 16:12:05 följande:
    germany: Men vad konstigt.. är det inte ganska viktigt att ta E2-provet? Förvånad Betalar man privat är det ju extra noga att man inte missar något som hade kunnat förhindras genom blodprovet.

Okej, vad bra att du tipsar om det. Ska absolut kolla upp resultatet på provsvaren och sen kolla upp AMH´n. Man vill ju göra allt man kan för att ta reda på att något inte är galet i kroppen. Ja förutom att den inte vill bli gravid då förstås.. Skäms
    Provet finns ju och ska ju tas, framförallt om jag som patient önskar det....
    Har gått hos samma läkare (finns bara en som samarbetar med IVF-klinikerna i min stad)..
    Men han sa att han inte tyckte det behövdes heller då allt såg så bra ut och att höjning och sänkning av min dos ej var nödvändig. Han är i och för sig duktig, så jag får bara vackert tro på hans ord och hoppas att allt blir bra. Men det skapar en onödig stress hos mig....som jag hade sluppit om jag fått tagit provet!

Om ditt FSH värde var bra så finns det ju egentligen inte så stor anledning att ta AMH.
    Det är äggreserven som kollas och du har förmodligen bätter värden än mig då du inte fick något negativt besked vid din utredning (jag fick ju beskedet att mitt AMH var lågt....)
    Men det skulle vara kul att få veta hur dina värden såg ut, framförallt fö rdig själv.
     Ring och kolla vetja!
  • germany
    Mustikka skrev 2012-05-19 19:18:23 följande:
    germany: Det är det där guldägget jag får hoppas påGlad
    Ska nog kolla upp vad jag hade på senaste provet. Det togs i februari, då konstaterades att mitt FSH såg bra ut, därför jag fick börja med IVF:en.
    Men de mailade bara och skrev ingen info om vad den nu låg på. Då kanske de tog AMH också eftersom det inte var så länge sen.

Men visst låg ditt FSH på 13? Jag vill inte göra dig orolig och tycker inte du ska vara det heller, men för att ett FSH ska räknas som "bra" så ska det inte ligga över 10, allt över det är inte fullt så bra.

Det är en djungel med alla dessa prover. Tyvärr är det inte alltid så lätt att begära att få ta om dessa, i allafall så har jag stött på motstånd, även på kliniiken i Falun.....Men jag har bett min läkare att få en remiss för att ta om provet och jag hoppas han hörsammar mig.

Och du, klart att guldägget kan finnas för oss alla, oavsett om värdena är bättre eller sämre.
    En hel del tur ska man ha och visst är det våran tur nu!! Solig
  • germany
    Mustikka - Du ser vad olika det är beroende på var man går. Mitt FSH låg på 14 när jag gjorde min utredning samt att mitt AMH var väldigt lågt. Så, med andra ord borde jag absolut inte få göra IVF, men det var den rekomendation vi fick och det gick snabbt!

Men de kanske tog AMH på dig och det såg fint ut? (Begär ut dina provsvar så vet du)
     Men jag tycker det lät lång tid att ni var tvungna att vänta i hela 3 år innan ni fick komma tillbaka för en ny utredning?! Det var dåligt!

Vi fick också diagnosen oförklarligt barnlösa....och ändå så talade läkaren om att jag var på väg in i för tidigt klimakterium, så visst är det konstigt att diagnosen blir som det står på våra papper....

Man blir ALDRIG klok på vad som rör sig i huvudena på våra doktorer.
    Men frågar man inget så får man inget veta! Därför så frågar jag en hel del och en del får jag svar på men även mycket som dom säkert vet svar på men säger att "det är svårt att säga..." Obestämd
Svar på tråden IVF Umeå