• dumdummast

IVF Umeå

Pommac skrev 2014-10-31 22:39:34 följande:

Nu inväntas mensen! Fick klartecken idag att vi får börja med vår behandling. Vi kör den korta varianten. Någon fler som startar i dagarna?

Ååh vad roligt. Lycka till :).

Jag började med sprutor för ganska precis en vecka sen
  • dumdummast
    Pommac skrev 2014-10-31 23:02:43 följande:

Ja jättekul! Hur går det för dig då? Har du gjort något VUL än?

När borde din mens komma?

Jo det går bra. Var riktigt nervös första gången. Men funkar bra jobbigt från och till.

Jo jag har gjort två stycken, ett tredje på måndag. Har även tagit tre blodprov denna vecka. :)
  • dumdummast
    Pommac skrev 2014-10-31 23:21:40 följande:

Man blir riktigt sprutan tror jag. Jag har ingen aning om hur jag kommer reagera. Men jag tror att det ska gå bra. Känner du några biverkningar? Ont i sidan? Är det svårt att ha tajta byxor? Min mens beräknas att komma på måndag men den kan ju komma tidigare eller senare också. Så svårt när min lutealfas verkar ha blivit längre nu när jag gått ner i vikt. Förr hade jag 10 dagar mellan ägglossning och mens och nu har jag haft 14 de två senaste månaderna. Men jag hoppas på kunna komma igång med sprutorna under v 45. Är det på måndag det beslutas om vilken dag äggplock blir? :)

Jo man blir sprutvan men samtidigt är det lite jobbigare vissa dagar men det är bara att ta dom :)

Första dagarna hade jag ingenting. Men nu kan gå från att vara skit arg, till att skratta och avsluta med att gråta på typ fem sekunder känns det som. Så humörsvägningarna är inte av denna värld.

Jag känner av äggstockarna från och till, ganska ofta nu sen dom höjde dosen.

Nej, ont så har jag inte att det känns när jag har på byxor utan det funkar bara bra för mig :).

Japp det borde dom göra så jag hoppas det har växt så dom är nöjda annars vet jag inte vad som händer.

Jo viktnedgång har effekt på hur hormonerna spelar i kroppen. Oftast på ett bra sätt :)Men då hoppas vi att mensen kommer i gång på måndag så får du börjar under veckan. Har dom sagt vilken dag du får börja? Vad ska du ta för medicin?
  • dumdummast
    Pommac skrev 2014-11-01 00:22:19 följande:

Jag börjar dag två eller dag tre i cykeln. Tisdag var ju mindre bra att börja på. Så vi får se vilken dag det blir. Jag känner av min vanliga ägglossning rätt rejält. Så jag undrar ju hur det ska kännas med flera ägg? Men det kanske känns lika?! Vi får väl se. Jag kör på gonal-f (tror jag den hette) det stod 200 på papperet. Är det de som är dosen? Kör du på samma?

Nej, dom vill helst att man ska undvika det för att inte äggplock ska hamna på en helg.

Aah, okej jah känner inte av min vanliga ägglossning så det här är enkelt ny känsla för mig :).

Jag upplever som att kniper i bland. Samt att det känns lite som mensvärk fast ändå inte.

Haha svårt att förklara. Känns säkert olika för alla också.

Ja, jag tror att det är det som är dosen. Nej jag kör på Menopur 225 enheter.
  • dumdummast
    Pommac skrev 2014-11-01 21:20:18 följande:

Okej. Undra varför vi får olika medicin (sprutor?) vad beror det på?

Ja du jag hat faktiskt ingen anning. Men nånting måste det ju beror på, vet dock inte vad
  • dumdummast
    Pommac skrev 2014-11-01 21:20:18 följande:

Okej. Undra varför vi får olika medicin (sprutor?) vad beror det på?

Ja du jag hat faktiskt ingen anning. Men nånting måste det ju beror på, vet dock inte vad
  • dumdummast

Håller med är lite tråkigt att denna tråd börjat dö ut lite.

Men vi kanske inte är så många här på familjeliv i Umeå området som gör ivf just nu?

• dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-11-30 10:49:42 följande:

Hej alla! Jag började med Gonal-f i onsdags och ska på första ul + ta blodprov imorgon. Känner inte av sprutorna alls. Jag undrar vad ni andra hade för dos på sprutan? Hur många är det som är aktiva i den här tråden?

Hej hej!

Jag började i söndags för en vecka sen. Jag hade start dos 300, men jag har menopur. Har sänkt till 225 sen ytterligare till 187. Jag känner av det ordentligt. Är svullen som aldrig förr om magen.

Jag har också ultraljud i morgon. Lycka till
  • dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-12-02 17:21:51 följande:

Hade du menopur hela tiden eller fick du byta vid doshöjning? Annars undrar jag ju också varför de ger olika...vad avgör om man får gonal-f eller menopur?

Hur känns det för imorgon?

Jag har haft menopur hela tiden. Började förra omgången på 150 höjdes först efter en vecka. Men gav inte mycket. Nu starkare startdos och jag har svarat ordentligt.

Jag vet faktiskt inte varför det är olika. Litar på att dom kan det bäst, vilken medicin man ska ha.

Är nervös och rädd att det ska göra ont. Är riktigt nervös :)
  • dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-12-02 18:29:21 följande:

Bra inställning att lita på dem :) Själv är jag alltid lite ifrågasättande av mig, kanske också för att jag själv jobbar inom vården ;)

Förstår att du är nervös! Men det kommer säkert att gå bra. De verkar noga med att ge ordentlig smärtlindring och lugnande. Har du sjukskrivit dig/tagit ledigt flera dagar eller ska du jobba på torsdag? Ska verkligen hålla tummarna för dig imorgon att allt går bra! kram

Ja jobbar också inom vården. Dock inom äldrevården. Men går efter intrycket jag fått av dom och alla förklaringar så verkar dom veta vad dom gör. Även fast det var riktigt jobbigt att behöva avbryta. Det var dock vårat beslut i slutändan. Hon sa vad dom rekommenderade sa även att dom givetvis kunde ta ut den där enda blåsan. Men vi valde att avbryt och börja om. Vilket i dag känns som ett bra beslut ;)

Jo dom verkar ju onekligen det.

Jobbar natt så skulle egentligen jobbat från måndag kväll till torsdag morgon. Men har bytt pass tisdag och onsdag. Så blir hemma till på lördag. Vilket känns riktigt bra.

Tack så mycket :).
  • dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-12-02 19:23:18 följande:

Jo, blev bara orolig för kompetensen när en av dem inte visste hur man såg skillnad på mina cystor och äggblåsorna, men det kanske inte gör något om de av misstag punkterar några cystor också vid ÄP ;)

Skönt att kunna byta pass, själv jobbar jag ju 8-17 varje vardag så måste sjukanmäla mig.

Ja det förstår jag.

Jo, eller ta semester. Är skönt att kunna byta med fick lite panik i måndags när läkaren sa att det blir äggplock onsdag redan. Men har underbara kollegor så det löste sig fort :)
  • dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-12-06 20:57:47 följande:

Men man tar väl inte progesteron under ruvning?  Eller är Lutinus progesteron?

Japp lutinus är progesteron

Fick googla hade inte riktigt koll jag bara gör som dom säger
  • dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-12-17 22:45:13 följande:

Är nu ruvare! :)

Håller tummarna för dig.

Själv kan jag säga att jag är gravid. Tog första testet i söndags 10 dagar innan testdag sen har det blivit tre till efter det. Så nu kan jag äntligen tro på det
  • dumdummast
    mikaaaela skrev 2015-01-13 18:13:16 följande:

Hej, jag är ny här på familjeliv :)

Jag och min sambo har varit i skellefteå på utredning och fått godkänt för remiss till IVF Umeå. På sköterskan i skellefteå lät det som remissen skulle skickas efter nyår, (kanske när dom öppnar igen den 15:e januari?). 

Jag bara går och väntar och väntar, så tänkte höra med er hur lång tid det tog för er från att ni fått remissen skickad till IVF Umeå tills att ni fick komma dit :) 

Har hört/läst någonstans att det är vårdgarantin på 3 månader som gäller, men vet inte om det är sant. 

Tacksam för svar :)

Jo det är vårdgarantin på tre månader som gäller. Men vi oss höll det på att ta lite längre för dom låg efter hade haft sjukskrivna läkare och sånt. Men eftersom vi bor i Umeå skrev vi upp oss på avbokningslista så då ringde dom när fått en avbokning. Ett tips att göra så om ni bor i stan för att kanske få komma fortare.

Våran remiss skickades midsommar veckan, men då stängde samma dag typ som dom fick remissen. Sen fick vi tid i oktober . Men det var en avbokningstid annars hade vi nog fått vänta till november.

Hoppas du blev lite klokare. Kram
  • dumdummast

Min läkare sa att det inte räknas som ett förens man fått tillbaks ett embryo. Så i så fall borde ni ha ett kvar.

• dumdummast
    Pommac1 skrev 2015-02-20 10:43:26 följande:

Hoppas det! Känner mig väldigt besviken denna gång! Allt gick så bra! Äggplocket gick mycket bättre också och jag har inte lika ont idag (dagen efter äggplock) som jag hade förra gången. Å så slutar det så här! Total katastrof! Hur kunde de bli så här dåligt? 

Det var så sofia på kliniken sa till oss iallafall.

Kan förstå det. Hoppas att läkaren berätta varför det gick som det gick så att det går att förhindra till nästa gång.

Massa kramar!
Svar på tråden IVF Umeå