• Chan2

IVF Umeå

vårt 2012 skrev 2012-09-11 22:03:08 följande:
    Här händer det grejer!
    Ja både här i forumet och för mig själv..

Satte in en eskimå den 30/8, av våra tre i frysen var det den som såg bra ut, embryot såg lika bra ut som vid in-frysnigen..
    Men häromdagen kom mensen..
    Nu är landstingsfinanseringen över och jag vet inte vilket ben vi ska stå på..
    Men denna gång känns det inte lika jävligt som sist (att gå till v.10 å kroppen är gravid men fostret dött..) Det var fruktansvärt...
    Nu fäste de ju inte ens.. (min egen tröst..)
    Men det har däremot startat mina tankar om att det nog inte är lämpligt att vi får barn..
    Eller att det blir nå fel å barnet osv osv osv..
    Å jag vet inte hur jag ska kunna sluta med de knäppa tankarna..

Har td samma dag som dig Chan2 och ska testa och meddela då.. Men jag är helt säker på att det inget finns..

Ni som betalar, får man nått råd ang 1 eller 3pack?

Kram till er alla!{#emotions_dlg.flower}
    Näe visst känns det knasigt att man ska fortsätta med allt som om inget hänt och ändå testa på utsatt testdag, eller är det bara jag som är knasig och känner/tycker så? Är oxå helt säker på att det inte kommer att vara de man vill den 18:e men men det kan bara tiden utvisa och just nu vill jag bara att min mens ska ge med sig...
    Denna omgång har varit annorlunda, kan ju vara för att man haft så många ägg men jag vet inte....har iaf mensvärk till och från hela tiden (brukar ha det 1:a & på sin höjd 2:a dagen) och blöder som vanligt... känns det som vanligt för dig?
  • Chan2
    Norris skrev 2012-09-14 18:27:06 följande:
    Freja150:
    Vi fick tid för ÄP på tisdag 7:45 :) tar sista puregonsprutan imorgon och ovitelle på söndag, så jag behövde inte hämta ut mer medicin, helt perfekt!! Mina blåsor var från 10 mm och upp. De flesta mellan 13-15 och den största 17 :)
    Uppdatera gärna efter äp hur det gick, men om det gjorde ont så berätta inte det för mig!!! Är tillräckligt rädd redan haha :)
    ÄP och ET går bra, det tar ej ont dock så är det ju väääldigt olika från person till person men jag önskar att jag var i er sits nu igen, alla förhoppningar/förväntningar och tom väntan kan jag ta bara jag vore där.

Jag vet inte om ni läst mycket bakåt i tiden men ta med er något att läsa då ni åker dit för att göra ÄP, vi hade med oss tidningar och hade samma tid som de ni har, 07.45, vi behövde dock ej dom då vi inte behövde vänta alls, det hände något hela tiden och sen så är man så pirrig att man håller på att dö Glad
    Jag tror att om man får en tid på morgonen så är väntetiden = noll medan jag tror att om man har en tid senare på dagen så kan det bli väntetid iom att det är ngn före en som gör ÄP.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Chan2
    Smilla03: Antar att kliniken även sagt  till dig  att du ej ska avsluta behandlingen förrens test är gjort....dock så kanske du ej gör ngt speciellt i behandlingsväg.
    Jag tyckte att det var jobbigt då de bad en fortsätta "för man vet inte förrens test är taget", men HALLÅÅ man vet ju liksom om man haft mens eller inte tycker jag.

Jättetrist att höra att det gick den vägen för dig också som för oss.

Lycka till i fortsättningen {#emotions_dlg.flower}
  • Chan2

OJ OJ oj vad det händer saker för många helt plötsligt! Glad

Vårt2012: Du har gjort samma angenämna (läs plågsamma) ärende idag dvs tagit testet som man redan visste skulle bli negativt (men SOM man hoppades ändå) och sedan meddelat kliniken resultatet.
    Jag blev uppringd typ direkt och bokade in en tid för läkaren att kontakat oss, jag tror inte att vi ska göra någto mer IVF förök men iom den långa väntetiden så ville jag ändå boka in tiden och bli kontaktad för att få svar på frågor.

Hur var det för er ska ni göra fler försök?

Nu när man tänker tillbaka på hela IVF resan man gjort så kan man inte göra annat än att sakna det lite och vilja göra om det utan att redan ha gjort det en gång...hänger ni med?! Så när jag läser om ni som ska börja spruta och som ska in på ÄP osv osv guuud jag minns såklart mina känslor och förväntningar och när jag tänker på att de är borta nu så blir man såå ledsen.

Håller alla tummar och tår att det blir allas2013 {#emotions_dlg.flower}

• Chan2
    drömmer om ett barn: När jag lämnade resultatet till dom igår så ringde barnmorskan upp mig samma dag. Jag passade på att fårga om det är lång kötid om man skulle vilja fortsätta privat och fick då veta att bara för en telefontid till läkaren så är det 3 veckor Förvånad Vi bokade in att läkaren ska rina oss omän jag ej vet hur vi ska göra men jag ville liksom inte vänta och komma på om typ 3 veckor att vi vill fortsätta och då måsta vänta totalt 6 veckor pga det... Så det rä ett tips om man ska fortsätta privat... boka en telefontid direkt.
  • Chan2
    EEJ skrev 2012-10-01 09:30:14 följande:
    Ligger i sal b och väntar på äggplock, ca 10;30 skulle det vara vår tur. Wish me luck!
    Samma rum som de vi hade Skrattande

Hoppas att allt går jättebra, började ju undra vad som hänt då du tagit bort dig från listan....
  • Chan2
    EEJ skrev 2012-10-03 08:00:59 följande:
    Nu har jag tagit Lutinus i en hel dag och jag är så fruktansvärt kissnödig! Någon mer som upplevt det?

Dessutom få jag en svidande känsla av dem, skulle gärna byta till nåot annat. Vad använder ni andra? Crinone vet jag att jag läst om....  
    Jag använde ju Crinone och det enda som jag kände av den är huvudvärk och mensvärk typ... ingen sprängande huvudvärk och inte någon jätte hemsk mensvärk heller. Smidig att använda omän man ska trycka upp en grej i vaginan och trycka av.

Fråga om du kan få det istället om du inte gillar Lutinus (undra varför de använder olika)
  • Chan2

Jag är här och kikar ibland fortfarande.... Glad blir glad att läsa hur bra det går för många utav er.

Nu undrar jag om det är ngn utav er som haft ett misslyckat 1:a IVF försök (dvs fått en vanlig mens när man ej ville ha den) och sen månaden efter när mensen skulle komma så är den näst intill obefintlig.

Dvs blir mensturationen rubbad efter misslyckat IVF vad tror ni?

• Chan2
    Sofiali77 skrev 2012-10-09 22:26:35 följande:
    Ja, min mens har blivit rubbad varje gång vid IVF. Ibland också nästa mens.

Känns lite hopplöst här idag. Kunde inte hålla mig från att tjuvtesta eftersom jag håller på att bli ett nerv vrak av alla tankar som snurrar...och det var så klart minus på RD6 med blasto.Rynkar på näsan
    What does it take to succeed?

Alltid denna balansgång...nerv vrak eller besvikelse
    När du skriver att din mens blivit rubbad, menar du då att den ej dykt upp alls? Eller att du typ fått den men att den varit blek i jämförelse med vad du är van vid, dvs typ störtflod i dagarna 5-7, mensvärk och uppblåst mage...

Jaja, jag har iaf telefontid med läkaren från IVF kliniken idag så jag kan ju ta och fråga henne lite kring det oxå, konstigt att man kan vara nervös inför ett samtal som inte bör innebär något hemskt.
  • Chan2

Hej på er alla igen, det är ett tag sedan jag skrev något men nu idag kom jag på att det kanske kan vara ide att fortsätta äta de folsyretabletter vi hämtade ut iom vårt IVF försök. Jag slutade ju med dom när de ej vart något utav det.

Frågan jag har är om ni tycker det är bra att äta dom nu när vi försöker själva eller ska jag börja ta dom när jag vet att vi blivit gravida (OM vi någonsin blir det)

Hoppas att ni förstod min fråga Glad

Förresten kul att se att vi blivit sååå månag fler på kort tid! {#emotions_dlg.flower}

• Chan2
    Helvetiaaa skrev 2012-11-08 12:38:13 följande:
    Hej igen det var länge sedan:)
    Tänkte höra om någon här vet om förslaget om ett ivf försök till som landstinget betalar har gått igenom, å för vilka det gäller? 

Här i verkstaden så har vi kört igång med pergotime igen å sparar pengar till å shoppa 3pack om nu inte pergotime gör sitt;)

Kram på er! 
    Jag undrar desamma, jag försökte ringa Sunderbyn men det var inget svar och sen dess har jag ej försökt mer.

Låter ju onekligen intressant och spännande, man vill verkligen veta vad som gäller och för vem/vilka.

Håller tummar att de kan gälla många häirfrån som ej lyckats vid första och som ej fått några till frysen.
  • Chan2
    vårt 2012 skrev 2012-11-13 13:16:06 följande:
    Hej alla kämpareHjärta!

Varning för ett tröttsamt inlägg.

Jag har inte varit här å läst senaste veckan, då jag behövde tid att samla mig och fundera på livet. Men kom mest fram till mer frågor.

När vet man att gränsen är nådd, när man inte orkar mer?
    Även om det känns helt hopplöst ena stunden så nästa vill man bara fortsätta, börja om å hoppas igen..
    Har någon av er skaffat samtssstöd i det här och vilken väg har ni sökt det isf?
    Detta jäkla ingemansland i väntan på.. är absolut värst!
    Jag tror absolut inte att jag är ensam, men jag vill kräkas åt hela situationen.
    Blivit en person som jag inte gillar, bitterhet, ilska och avundsjuka tar allt för stor del av min energi..
    Sexliv som blivit parning, relation som får ta stryk.. 
    Kontrollfreaket i mig vill planera, strukturera och styra upp. Men planeringen faller om och om igen..

Näe vet ni vad, jag är less, lessen, förbannad, bitter och mest av allt uppgiven.

Drömmer om ett barn: Jo jag slutade med vaggisarna när jag började tokblöda, men gjorde ett test på TD som jag mailade in till Kliniken..
    Jag/vi är i samma sits vad gäller sexlivet som blivit en parningsritual snarare än en kärlekshandling och jag är kräkless på denna jakt efter att pricka rätt dagar osv. Sen att gå halva månaden och hoppas och tro att det skulle ha blivit ngt just denna gång gör en mer än GALEN....

Info till er alla som undrar kring de nya reglerna rörande IVF. Jag talade med Sunderbyn idag och det var inga positiva besked för våran del Rynkar på näsan För att ta del utav de nya reglerna så måste man vara i en påbörjad eller pågående behandling.. och då känner jag så här DemonDöd{#emotions_dlg.djavulsk}

Nu blir det fertilitetsmonitor denna månad för första gången och så får man jag den andra hälften när maskinen säger att man måste göka (supermysigt...nja)

Lycka till alla! Hjärta
  • Chan2
    Nektar skrev 2012-11-22 17:18:08 följande:
    Så här har jag uppfattat reglerna samt från info via kliniken:

Om du gör ett IVF för första gången och inte får några ägg sparade till frysen får du ett helt nytt färskförsök ändå. Alla ska ha rätt till 2 försök. Det där om 3 försök till lesbiska par vet jag inte om det stämmer eller ej. Men det kanske är skillnad på insemination och IVF?

Gällande detta med garanti för nytt färskförsök sa Jenny till mig att det kan vara bra att kontakta de som skickat remissen till kliniken om detta gjordes innan förslaget klubbades. Möjligen gäller det inte oss då men kan gå att "överklaga" om det inte gått för lång tid...     
    Jag ringde Sunderbyn ang dessa nya regler som träder i kraft efter nyår...
    Om man har en påbörjad eller pågående behöandling så är man berättigad till de nya reglerna men om man som vi har "avslutat" vår behandling iom att den misslyckades i september så gäller detta ej oss.

Hade gärna sett att de kunde erbjuda det till dom som har haft ett pågående ärende de senaste 6 månaderna eller nått.
  • Chan2
    Hej alla: Är ett bra tag sedan jag skrev något här hos er då vi inte håller igång med ngt IVF försök nu, vu har inte tagit beslut om vi vill betala 56k själva eller inte.

Angående de nya reglerna så fick jag det förklarat av Sunderbyn att om man har ett påbörjat/pågående "ärende" där man fått ett färskt försök men inte fått några till frysen så får man ett till färskt försök.

Lycka till alla! Hoppas att vi alla får våra efterlängtade Plus snart....
  • Chan2
    Mirage: Vi (läs jag) har kört lite med fertilitetsmonitor, men den har inte gett något utslag varken på monitorn eller på en frånvarande mens.
    Jag fick igår en "smäll" av verklighet som jag ej tänkt på utav mig sambo som sa "Det känns som om du skulle kunna bli med barn på vilket sätt som helst, bara du blir med barn dvs att det ej spelar ngn roll om det är med mig" OMG jag är sååå sååå såå ledsen över detta och inser väl att jag är lite inbunden i mig själv i hur jag mår, om jag har ngn konstig blödning, om mensen kommer, och att jag kissat på stickor.....

Märker nu hur detta tär på mig/oss och jag vet inte hur jag ska göra för att försöka få han att förstå och hur jag ska få min kropp att öht vilja ha sex utöver vid försök att få barn, kan ngn snälla ge mig tips?! Skäms
    Jag ska nu sälja monitorn, den har varken gett till eller från så då kan jag lika gärna klara mig utan så slipper han tro att jag bara vill ha sex för att monitorn säger att vi ska det....
  • Chan2
    Nektar & ni andra: Är ett tag sedan jag skrev något MEN jag är här och läser om era framgångar Skrattande och motgångar Gråter

För oss händer det ej så mycket alls, jag har varit och gjort en sån kontraströntgen för att se så att det inte är några stopp påvägen inom mig och det var det VERKLIGEN inte, när hon förde in "ballongen" så for den rätt upp i livmodern så hon sa direkt att här var det inga hinder att tala om. Hon sprutade in kontrastvätskan och man kunde se att det ej var några fel/stopp.

Jag var rätt nervös pga att man hinner googla så mycket och läsa om andras erfarenheter men jag kan verkligen säga att det ska man ta med en nypa salt eller en STOR nypa salt för att jag kände typ inget alls. Det enda som tog ont var den sprit som hon rengjorde där inne med för det läkte ut å rann över ngt "torkat mig för hårt med papper sår"

Så är det någon här som ska göra detta så kan jag rekomendera att inte läsa/lyssna för mkt på ngn alls då det verkar vara väldigt individuellt som med allt annat.

Hon på gyn var ganska klar med vad hon tyckte vi skulle göra och det var att köpa ett paket för fler IVF:er, men då det är en STOR kostnad så har vi ej riktigt tagit det steget/beslutet att göra det ännu. Hon ville dock göra något för oss så hon skrev ut Pergotime omän hon ej trodde att det skulle hjälpa oss något nämnvärt iom att jag redan har egen ägglossning, men det kanske ger det lite extra skjuts?! Jag är iaf tacksam att hon tycktes vilja testa ngt Glad ska börja ta det vid nästa menstruation och göra ett VUL för att kolla så det ej blir för mkt (risk för flerbörd) vet dock inte om jag bryr mig om de skulle bli flera.

Jag önskar er alla ett stort lycka till och tack Nektar för att du undrade hur det gick för oss som ej skrivit på länge.

Hjärta
  • Chan2
    Nektar: Vi har försökt bli gravida i 3 år så det är ej så länge jämfört med andra men klockan tickar och man blir ju som tokig när man väl bestämt sig för att bilda familj. Vi har bara gjort ett landstingsbekostat försök med IVF som misslyckades totalt, inget till frysen Gråter

Det var på mitt initiativ som jag fick rådet att göra det då jag först var och besökte en läkare i Sunderbyn som ville göra den men då var jag så nära inpå min mens så hon kunde ej utföra den där och då. Hon gav mig nummer och namn till gyn i stan där jag bor och sa att första dagen på min nästa mens skulle jag ringa och boka en tid, sagt och gjort. Kostade som ett vanligt läkarbesök 300kr och Pergotimen fick vi kostnadsfritt eller hur man nu vill se det iom att vi nått upp till högkostnadsskyddet på Apoteket. Pergotimen och tillhörande VUL gör vi via landstinget så det är 300kr per gång som jag är dit antar jag.

Håller tummar och tår att du får jobb snart {#emotions_dlg.flower}
  • Chan2

Behöver ert råd....

Jag har nu käkat Pergotime och varit på VUL idag, fick veta att det finns 3 äggblåsor och läkaren sa "Ja du vet vad ni ska göra nu!?" och med det så fattar ju jag att ägglossning kommer att ske i dagarna.

Nu åker min sambo iväg imorgon och kommer hem fredag... vad göra??! Ska jag sjukanmäla mig på jobbet och åka med han? Annars lär väl denna månad vara åt skogen oxå pga jobb..... Rynkar på näsan

• Chan2
    drömmer om ett barn: Jag övervägde verkligen att sjukanmäla mig och åka med han, men stannade ändå hemma Rynkar på näsan

Försökte få till det på morgonen igår MEN då det blev ett måste så gick det ej så bra... F-N! Nya försök då han förhoppningsvis kommer hem på torsdagkväll.

Nu är det iaf konstigt för jag blöder typ och har ej mens... så det hade ej varit så intressant att sexa då! Hoppas på att det slutat till då han kommer hem och att det aldrig mer dyker upp igen.

Allmänn fråga, är det någon här som haft en polyp på livmodertappen som de tagit bort vid gynbesök och som kommit tillbaka om och om igen? Jag fick förklarat för mig att det kan vara den som gör att jag har sporadiska blödningar, det gör mig så irriterad och nedstämd.... Gråter
  • Chan2

Hej på er allihopa, trots att jag och min sambo "tagit paus" från IVF så har jag inte lämnat er helt, är och läser varje vecka och blir så glad då jag läser om er som lyckas och såklart ledsen för er som det inte lyckas för.

Jag börjar bli frustrerad nu och undrar HUR FAN GÖR MAN DÅ MAN INTE HAR RÅD MED EN IVF OCH DET INTE GÅR NÄR MAN FÖRSÖKER SJÄLV??! Rynkar på näsan (ursäkta att det ser ut som om jag skriker för de gör jag iaf inombords)

Finns det något mer man kan be om av landstinget?

Återigen ... kuuuul läsning trots att jag inte är i svängen längre Glad{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden IVF Umeå