• Tinzu

IVF Umeå

Nektar skrev 2013-03-04 12:01:23 följande:
    Tinzu:  Försök se det positivt att du faktiskt har fått plus på stickan. Tänk hur vi som inte fått det ännu känner. Det är också en grym oro. Annan medicinering kan säkert hjälpa er att behålla graviditeten!

fast jag är osäker på att annan medicinering kan göra så att skalet blir tunnare på äggen

jag ringde kliniken idag för att be om en förklaring, och svaret blev att han trodde att det inte skulle påverka chanserna, men dom glömde ändå bort att säga det till oss, så vi hade aldrig någon chans att diskutera det eller påverka något överhuvudtaget.  
  • Tinzu
    vårt 2012 skrev 2013-03-04 20:53:25 följande:
    Tinzu: Ang AH. att skrapa hål i skalet på ägget, det gör de inte längre då man inte sett att det ökat några chanser/reslutat. det var iaf vad en av dr. sa till mig. :/

åh okej, men då borde dom ändå ha kunnat skriva ut prednisolon och inte envisas med att vara så svåra med det när jag ändå frågat typ 1000ggr känns det som, att säga att jag vill prova det
  • Tinzu
    Ws mamma skrev 2013-03-05 15:29:38 följande:
    Ingen av blastisarna klarade tiningen... :( fick telefontid den 9 april... Känns som en evighet bort... Vilken skitdag.... Vill bara Gråta....

fy vad tråkigt gråt så mycket du kan, sånt ska man inte hålla inne
  • Tinzu

är det någon i denna tråd som fått utskrivet prednisolon? och hur ofta och länge har ni tagit isf? och vilken dos?

• Tinzu
    Myggan01 skrev 2013-03-13 18:12:02 följande:

Hejaheja! Vad modig du är och så viktigt att lyfta fram!! Jag är Pite tjej men valde privat ivf i sth snabba puckar där. Har ett barn sen en tidigare ivf. Är i vecka 7+0 så jag hopppas det här går vägen, fick tidigt missfall i höstas och jag blev riktigt illa behandlad på gyn i Pite, vet 2 st till som har blivit fel behandlade där, så jag åker till luleå nu varje gång jag måste till gyn.

Tack för att du gjorde repotaget och hoppas du får plusset!!! 

nu blev jag ju orolig! som fan! jag har alltid haft bra kontakt med gyn här i piteå och blivit bra bemött, vill du berätta hur dom blivit felbehandlade?
  • Tinzu
    EEJ skrev 2013-03-13 14:14:56 följande:

Jag åt prednisolon (två tabletter/dag) från äggplock fram till testdag, och sedan nedtrappning.

åh okej, hur stor dos fick du ta då? min läkare på gynmottagningen tänkte undersöka det med ivf kliniken om hur stor dos man ska ta och hur ofta och hur länge så jag tänkte höra bara hur andra fått ta det
  • Tinzu
    Nektar skrev 2013-03-13 15:22:05 följande:
    Intressant detta med Prednisolon. Ska du ta det Tinzu? Varför har ni andra fått det utskrivet? Läste på lite snabbt nu att det i regel ges till dem som anses ha ett kraftigt imunförsvar. Att ett bra immunförsvar kan stöta bort ägget annars. Anser själv att jag har sjukt bra immunförsvar (aldrig kräksjuk, influensa eller liknande). Fast min förkylning sist hjälpte ju inte. Ändå intressant...tange gärna varför ni har fått det och hur mycket tjat som låg bakom. 

Vore intressant att höra samma gällande Trombylen. Varför får inte alla det?

Åh, är så le på mig själv att jag inte tog dem på orden och tog mig ut på promenader sist!! Aldrig varit mer stillasittande i hela mitt liv Tungan ute    

jo jag ska få det utskrivet nu hoppas hon hör av sig imorgon så jag får börja prova kanske direkt, vet ju inte riktigt när man ska börja ta det men antar att jag kommer att få infon då när hon ringer

Jag antar att man inte skriver ut medicinen hur som helst, jag fick på ET utskrivet innohep, och på FET så fick jag både innohep och trombyl, men det var för att jag har blodproppar i släkten, mamma har haft i lungan och mormor och farmor avled av blodpropp i hjärnan.. Jag håller tummarna så in i norden att prednisolon ska vara lösningen för oss, jag är typ aldrig sjuk, förra gången jag blev sjuk så hade jag halsfluss och det var då jag blev gravid med den ofostriga graviditeten, annars är jag som aldrig sjuk mer än snuvig, känner jag mig sjuk så har jag kroppstemp på typ 35 kanske, jag har hypotyreos så det är ju ett tecken på överaktivt immunförsvar, så woho hålla hoppet uppe nu
  • Tinzu
    EEJ skrev 2013-03-14 09:11:11 följande:

Jag tog Prednislon 5 mg x 2 varje dag från äggplock fram till testdag. Efter det så var det nedtrappning, var fjärde dag halverade jag dosen. Dvs
    dag 1-4: 1 tabeltt/dag
    dag 4-7: 1/2 tablett/dag
    dag 8-11: 1/4 tabeltt/dag
    från och med dag 12 helt kortisonfri.  

Men som jag förstått det så är det väldigt olika vilken dos man får. Kortison ska alltid tas med försiktighet då det orsakar benskörhet!     
    tack för svaret

jo jag var in och läste på prednisolon.se igår och såg att det fanns några biverkningar, men man tar ju det med försiktighet, fast lite benskörhet hade inte skadat mig  har lyckats tappa ner 10kg vikter på benen utan att få mer än blåmärken nämen.. vi hoppas att det är lösningen för oss iaf
  • Tinzu
    Myggan01 skrev 2013-03-14 12:08:17 följande:

fick som sagt tidig missfall vilket jag ine visste förrens jag satt i gyn stolen och sköterskan kom in med provet och sa på ett väldigt dåligt sätt att -du är verkligen inte gravid. med dörren öppen ut till korridoren. jag fick en chock då mina clear bleu test visade pluss på morgonen. sen skulle samma kvinna boka in ett nytt möte och hon samtalar med kvinnan i receptionen när jag sitter med säger hon -hon trodde hon var gravid.... som om jag har fantiserat ihop det. fick gå och visa läkaren bild på mitt pluss som jag hade på mob.
    var jättejobbigt...

jag har hört från olika håll om dåligt bemötande, på ett sånt ställe borde verkligen personalen ta bättre hand om sina patienter då det är känsliga saker det handlar om.  

med det betyder inte att du kommer bli illa behandlad, ville bara dela med mig av min erfarenhet. 

men va? oj, så jävla tråkigt att höra jag vill ju gärna höra andras erfarenheter, jag går ju själv där rätt så ofta och har blivit väldigt bra bemött, och senast sjuksköterskan som tog hand om oss när jag skulle få ut den ofostriga graviditeten, hon var helt underbar.. man vill ju gärna undvika såna sköterskor som inte riktigt vet hur dom ska formulera sig
  • Tinzu
    Snöflinga skrev 2013-03-15 13:36:42 följande:
    Hej!
    Jag återkommer också till er här, då jag också fått missfall
    Usch och blä, säger jag om det! Har ännu inte riktigt börjat blöda ordentligt (väntar mig mer), men det blev konstaterat idag på vul. VI har två blastocyster i frysen som vi ska använda, vet dock inte när. Eventuellt om vi orkar innan sommaren, annars efter sommaren.

Nektar: Hur gick det idag på mötet?

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet  
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Mirage
    * Ws mamma
    * äralltupptaget (väntar på 1:a IVF försöket)
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3 
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar
    * Kvinna32
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Sprutar

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * Vårt 2012, försök nr.5 denna gång FET

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * daduck TD 22/3

Gravid Gravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * Norris (FET) BF 28 aug
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen)
    * Petto 83

Baby Födda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari

jag beklagar missfallet
  • Tinzu

äntligen känner jag ägglossningen! kanske det är nu som kroppen kommit igång efter graviditeten? tidigare har jag inte haft PMS alls, får se om en vecka om det är tillabaka

• Tinzu

jag hoppar runt av lycka nu här hemma! har fått kortison utskrivet nu så en stor sten har lättat från hjärtat, nu kanske det kan fungera? har fått så många svaga svaga positiva tester innan mens så nu hoppas jag på att det ska bli starka istället och att det stannar kvar

• Tinzu
    supernova99 skrev 2014-01-15 08:01:38 följande:
    Hej! Va på VUL på kliniken igår och det fanns ett embryo med ett hjärta som slog fint. Däremot så beräknade läkaren mig till 7+4 fast jag är i 8+0 hon sa att det va helt normalt. Att det kan diffa på en vecka utan att något är konstigt. Jag har 3 dagar. Hon sa att det är så svårt att mäta. Men man blir lite orolig ändå! Någon som varit med om det?

Nu hoppar jag in här mitt i allt även fast vi inte varit i IVF-djungeln på typ 2 år men följer tråden ändå med spänning hela tiden!

I början så är det svårt att mäta exakt, man kanske mäter 1 mm för lite och då gör det stor skillnad, speciellt i början av graviditeten då bebisen är så liten. Så var det för mig i våran graviditet nu, barnmorskan var väldigt noga med att vi inte skulle hänga upp oss på det då det var svårt att mäta exakt
Svar på tråden IVF Umeå