• lillaekorren

Perfekt bebis efter fyra missfall - en solskenshistoria

Vår första dotter föddes 2008. Vi blev gravida andra månaden vi försökte.

När hon var lite mer än två år ville vi ha ett syskon.

Vi blev även denna gång gravida andra månaden vi försökte och allt kändes som under min första graviditet. Efter 10 veckor skulle vi göra KUB-undersökning. Vid ultraljudet upptäcktes att fostret bara var stort som i graviditetsvecka 5 och ingen hjärtaktivitet kunde ses. För att utesluta att graviditeten inte var "yngre" än vi trott fick vi vänta i två veckor och komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud, det var inga roliga veckor. Fostret hade inte utvecklats alls.Vi hade fått en MA (missed abortion). Jag fick tabletter för att få ut fostret. Dessa fungerade inte och jag blev skrapad i vecka 14.

Även nästa graviditet slutade med en MA och en skrapning i v 11.

Graviditet 3 och 4 slutade i spontana missfall efter va 5,5 veckor.

Efter fyra missfall var vi väldigt uppgivna och tvivlade på att det någonsin skulle gå bra.

Då jag under min andra graviditet var orolig för ännu ett missfall letade vi möjligheter att få göra tidiga ultrajud. Vi kom då i kontakt med läkaren Akhbar Dayahni på Allemanshälsan i Landala, Göteborg. Han hjälpte oss med oräkneliga ultraljud. Han hjälpte oss även att få göra de prover som görs för att hitta orsaker till missfall. Vi behövde därför inte vänta tills vi fått tre missfall och sedan stå i kö till reproduktionsmedicin utan kunde få hjälp direkt.

Ett av blodproverna visade att jag är heterozygot APC-resistent. En vanlig ärftlig "defekt" som gör att risken för blodproppar ökar. Ifall dessa uppstår i moderkakan får fostret ingen näring och det är en teori bakom upprepade missfall. Denna upptäckt gjordes dock inte förrän vi redan fått fyra missfall.

Nästan precis ett år efter vår första misslyckade graviditet blev vi gravida med vår andra dotter. Dagen efter att jag gjorde ett positivt graviditetstest började jag äta bllodförtunnande trombyl för att minimera risken för blodproppar samt använda progesteronvagitorier som jag fick utskrivna från Allemanshälsan. Jag fick under graviditeten även gå på läkarbesök på Special MVC Östra pga min APC-resistens. Graviditeten var full av oro och vi gjorde ett stort antal ultraljud, både på Allemanshälsan och senare på Special MVC. Allt gick dock bra och efter 39 veckor föddes en perfekt liten dotter.

Jag hoppas med detta inlägg kunna ge er som haft upprepade missfall hopp om att det kommer att gå bra även för er. Önskar er lycka till av hela mitt hjärta!

• Svar på tråden Perfekt bebis efter fyra missfall - en solskenshistoria
  • lillaekorren

Som jag förstod det av den information jag fick på special MVC fungerar det såhär: Trombyl skyddar i huvudsak artärerna mot blodproppar. Dvs skyddar artärerna i moderkakan så att barnet får näring. Fragmin skyddar i huvudsak venerna, dvs skyddar mot blodproppar i ben och lungor på mamman. Med bakgrund av att varken jag eller närstående släkting haft blodproppar ansåg de att det räckte med trombyl och stödstrumpor. Om jag hade velat flyga hade jag fått fragmin. Efter förlossningen som blev med kejsarsnitt får jag fragminsprutor i 6 veckor och ska ha stödstrumpor i 12 veckor för att minimera risken att jag får blodproppar i ben eller lungor. Dock är jag inte läkare, så jag kan inte lova att det stämmer.

• lillaekorren

Vi hade pga tidigare dålig förlossningsupplevelse planerat kejsarsnitt i ca v 39. Slutade med trombyl en vecka före snittet. Hade från början planerat att sluta någon vecka tidigare än så, men läkaren planerade om då lilltjejen i magen var väldigt liten och tillväxthämning misstänktes. Ville inte riskera att späda på en eventuell sådan. Vi fick en frisk och pigg liten tjej på 2450 g, så mätningarna i magen stämde bra. Dock var hon inte alls tillväxthämnad utan vägde precis så mycket som just hon skulle väga. Hon ligger efter fem månader i världen fortfarande några vikt- och längdkurvor under medel, precis som hennes storasyster alltid har gjort. Massvis med lycka till!!!!

• lillaekorren

Dista: Ursäkta att jag inte svarat, men jag såg inte ditt inlägg förrän nu! Jag gick på special-MVC för läkarbesök och gick parallellt hos vanlig barnmorska. Jag gjorde inga koagulationstester.

• lillaekorren

Che71: Anledningen till att de gör studien är att de inte riktigt vet vad upprepade missfall beror på, hur mycket APC-resistens spelar in och ifall blodförtunnande ger någon minskad risk. Om några år har de förhoppningsvis svaren. Det hjälper ju dock inte så mycket idag..... Jag läste häromdagen om den nya studien som visar att personer med många missfall kan vara överfertila, dvs att icke-livsdugliga ägg fäster i livmodern fast de inte borde det. Tror att det är vad jag råkat ut för. Oavsett om trombyl verkligen gjorde någon skillnad för mig eller inte så har jag inte hört någon som sagt att det kan vara skadligt. Så jag tycker att du ska stå på dig. Antingen mot den läkare du går hos eller leta upp någon annan. Jag började äta trombyl dagen efter att jag gjorde ett positivt test. Ringde direkt och fick en tid dagen efter. Jag har för mig att jag läst någonstans att blodförtunnande kunde minska chansen att bli gravid. Vet inte om det var därför jag inte fick trombyl förrän jag gjort ett positivt test. Jag hade tur som hittade en läkare som skrev ut trombyl trots att han inte var säker på om det skulle göra någon skillnad. Hoppas att det löser sig för dig med!!!!

• lillaekorren

Pernilla87 och Che71: Jag kan bara önska er all lycka till och hoppas att det fungerar för er!!!!

Svar på tråden Perfekt bebis efter fyra missfall - en solskenshistoria