• BFmars2012

Sex efter förlossningen...

Hur tidigt efter förlossningen hade ni sex första gången? Och hur kändes det? Jag undrar för att det nu gått 5 veckor efter förlossningen och har inte vågat försöka än... sprack väldigt mkt både in- och utvändigt så fick sy mkt. Känner fortfarande stygnen på utsidan. Är rädd att det ska göra ont. Men ska till bm på efterkontroll nästa vecka och tänkte att det kanske är bra att ha "gjort det" innan så man vet om det är något problem. Sen har väl inte lusten funnits där än heller eftersom jag för det mesta har en bebis vid bröstet...

• Svar på tråden Sex efter förlossningen...
  • Vinxen

Efter efterkontrollen hade vi sex. Vill va säker på att allt var läkt och så. Det gjorde ont första gången. Man får va försiktig och använd glid :)

• skogsvitter

Väntade också tills jag hade varit på efterkontrollen, båda gångerna. Första gången var jag sydd och kände mig inte alls särskilt bra i underlivet. Andra gången kändes underlivet helt ok men däremot hade jag avslag mycket längre och det var lite annat som gjorde att vi ville vänta. Efterkontrollen har dock skett först efter 8 veckor för mig båda gångerna, jag trodde inte man gjorde så tidigt som efter 6 veckor? Om du känner att det inte är ok så vänta!

Det är ju inget farligt att vänta några veckor till innan sex kan jag tycka... det är väl bättre att få ett helt återställt underliv så att det känns som vanligt sedan, än att ha för bråttom och det inte hinner läka ordenligt?

Tillägger att för mig gjorde det inte alls ont första gångerna utan det kändes precis som vanligt. Men så valde vi som sagt att vänta tills det kändes bra.

• skogsvitter

Rent generellt råder man ju att vänta tills efter man varit där, så att det skulle vara "bra att ha gjort det innan" håller jag inte alls med om?

• isolande

Sydde typ två stygn och provade ha sex första gången efter 8 veckor och det var inte skönt...

• dripdrop

Jag tycker du ska vänta tills du vill så gärna att du inte kan låta bli längre. Man kan ju göra allt annat fram tills dess. Det ska inte bli ett stressmoment. Det funkade utmärkt för mig, det var bra att verkligen värma upp ordentligt först för slemhinnorna är torrare än vanligt, för många. För mig tog det bara 3 veckor men jag sprack nästan inget och kände mig som vanligt efter ca 2 veckor. Hade jag fått massa stygn hade jag nog velat vänta tills jag inte kände dem mer.

• simmisen

Jag sydde 2 stygn och hade sex efter 2 veckor bara, vi tog det försiktigt första gången. Det kändes annorlunda, men inte ont! Känner du att du vill vänta, ska du självklart göra det :)

• BFmars2012

Ok, jag vet att jag läst någonstans att det är bra att ha sex innan efterkontrollen, för att man ska kunna ta upp ev. problem då. Men jag tror nog att jag kommer att vänta så att jag vet om allt läkt som det ska. Här är det efterkontroll efter 6-8 veckor.

• skogsvitter

Anledningen till att man ska vänta är ju också pga frågan om preventivmedel, vilket brukar ordnas på efterkontrollen och först efter att man är skyddad rekommenderar de att man börjar ha samlag (alternativt att man använder kondom om det sker innan). Men det viktigaste är ju hur det känns för dig och känns det inte ok ska ni naturligtvis vänta. .

Svar på tråden Sex efter förlossningen...