• skogsvitter

Sex efter förlossningen...

Väntade också tills jag hade varit på efterkontrollen, båda gångerna. Första gången var jag sydd och kände mig inte alls särskilt bra i underlivet. Andra gången kändes underlivet helt ok men däremot hade jag avslag mycket längre och det var lite annat som gjorde att vi ville vänta. Efterkontrollen har dock skett först efter 8 veckor för mig båda gångerna, jag trodde inte man gjorde så tidigt som efter 6 veckor? Om du känner att det inte är ok så vänta!

Det är ju inget farligt att vänta några veckor till innan sex kan jag tycka... det är väl bättre att få ett helt återställt underliv så att det känns som vanligt sedan, än att ha för bråttom och det inte hinner läka ordenligt?

Tillägger att för mig gjorde det inte alls ont första gångerna utan det kändes precis som vanligt. Men så valde vi som sagt att vänta tills det kändes bra.

• skogsvitter

Rent generellt råder man ju att vänta tills efter man varit där, så att det skulle vara "bra att ha gjort det innan" håller jag inte alls med om?

• skogsvitter

Anledningen till att man ska vänta är ju också pga frågan om preventivmedel, vilket brukar ordnas på efterkontrollen och först efter att man är skyddad rekommenderar de att man börjar ha samlag (alternativt att man använder kondom om det sker innan). Men det viktigaste är ju hur det känns för dig och känns det inte ok ska ni naturligtvis vänta. .

Svar på tråden Sex efter förlossningen...