Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur jobbig är din 4,5 åring?

Vill nog säga att vår dotter är förhållandevis harmonisk för tillfället, hon är exakt 4½ år. Tur det eftersom vi har en 20-månaders som inte är särskilt rolig alls just nu Jag kan tycka att stora tjejen har humör ibland, men i jämförelse med lillan är hon som en ängel! Men hon var precis likadan själv i den åldern så jag vet ju vad jag har att tas med Våra verkar vara som allra "jobbigast" vid 1½-2 år ungefär, liknande utbrott som i den här åldern kommer nog aldrig igen.

Nej som sagt, visst kan de ha lite humör (har inte alla barn det?!) men absolut överkomligt och hon är lätt att kommunicera med och lätt att ha att göra med överlag. Det jobbigaste för oss nu på senare tid har varit att hon kan bli så gnällig ibland, kan bli sååå irriterad på det där typiska gnällhumöret då man varken hör vad hon säger eller vet vad hon vill. Det har dock blivit mycket bättre, det också.

Jag tycker det är en skön tid just nu med henne och vi förvånas faktiskt ofta just över hur lättsam hon faktiskt har blivit (för gudarna ska veta att det inte alltid varit så). Hon börjar bli så stor vår lilla tjej, och det är underbart att se

• skogsvitter

Det jag insett är dock att ens eget bemötande är högst avgörande för hur så här stora barn beter sig. Jag vill inte trampa någon på tårna men jag har själv jobbat enormt mycket med mitt humör, mitt beteende och mitt bemötande gentemot henne och är övertygad om att en mycket stor del av barnets beteende speglas just av hur föräldrarna och omgivningen bemöter barnet. Och jag hoppas och tror att vi börjar se någon slags betalning för det nu... som sagt, hon har inte alltid varit så här lättsam... jag har sett så radikala förändringar i hennes beteende bara på mycket små ändringar jag gjort hos mig själv.

Svar på tråden Hur jobbig är din 4,5 åring?