bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni
Hej på er!
Detta var verkligen en tråd jag behövde hitta! Surt som fan att fler små älsklingar har stora utmaningar men lite skönt att känna att han ändå inte är ensam, om ni förstår vad jag menar. Hoppas att det är OK att jag hoppar in i denna tråd.
Har en 19 månaders son som för bara två veckor sedan hade sitt första besök hos neurologen som konstaterade att han är muskelsvag och nu ska en utredning köras igång.
Har kännt på mig läääääääänge att något inte stått rätt till. Han har skrikigt sedan födseln känns det som, haft svårt att äta, pratar inte, kryper inte, reser sig inte upp osv. Läkare sa till oss tidigt att han var svag i bålen och behövde ligga mer på mage men varje gång vi la honom på mage skrek han tills han blev blå... skär i hjärtat...
Nu har han dock börjat vända sig utan problem sedan i somras och han har först nu börjat sätta sig upp från magläge - en otrolig bedrift och ett framsteg vi är överlyckliga över!!! Han har stått och gått när han håller i ens händer sedan han var 9 månader, så där har han hållt igång. Nu kan han gå och stå utan att hålla i våra händer och har till och med börjat snabba på stegen lite (halvspringa) när han är riktigt sprallig men rätt som det är drattar han på ändan och blir så arg och besviken och kan inte resa sig upp. Inte ens mot möbler. Han har ett lite förstorat huvud med samt skelning på ena ögat som han får ha lapp för. Det känns som att han nuförtiden vill vara glad men att utmaningen tär på honom. Han blir snabbt trött i musklerna och orkar inte lika mycket som han jämnåriga, eller barn yngre än honom tom. Han äter själv nu dock vilket också känns kul! Blir kladdigt men det får bli hur kladdigt det vill bara han känner att får göra det själv.
Besöket hos neurologen var dock jobbigt då han menade på att lillkillen inte gjorde mycket utryck i ansiktet och att han hade väldigt svårt att få fram reflexer i hans ben. Sedan var han mjuk i kroppen - muskelsvaghet. Sedan att han inte pratar och inte hela tiden lyssnade till sitt namn när vi var där gjorde det också tungt. Hemma har han ett stort spektrum av ansiktsuttryck och oftast lyssnar han till sitt namn och jag upplever att han förstår mycket av det man säger - när han vill. Men man blir så nedslagen när läkaren bedömer ens barn. Vet ju att det är det de ska göra, men jobbigt var det...