• pågmamman

bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni

Tjohalia: Har ni fått bukt med hans förstoppning? Att ajg undrar är att mycket av det du beskriver har jag hört kan bli av att barnet mår dåligt för att det är förstoppat och får man buukt med det så kan de sen komam i kapp.....

• pågmamman

tjoohalia - mkt intressant det du skriver - hinner orkar inte dra vår historia just nu - men vår kille har oxå haft massa konstiga symtom som förmodligen berott på förstoppnung som vi inte fått bukt med då vi inte blivit trodda - då han trots allt bajsart om än lite. Men nu 14 mån gammal har förstoppniungen bekräftats med röntgen och först nu blir vi trodda och ska påbörja behandling... Mitt mamma hjärta blöder! Härligt att du träfatt bra läkare på vägen och att din kille mår bättre o kommit i kapp styrke kram

• pågmamman

Vickan: Hur gammal är Axel? Har läkarna pratat om movicol - hjälper tydligen många! Vi har precis börjat så hoppas det hhjälper här.... Alla andra "husmorstips" har bara tillfälligt hjälpt! hoppas nu bara att han inte får ont i magen av mocicol vilket kan vara en biverkan men e tydligaen ovanligare och mildare bivekning än t ex lactulos..... Föresten när min kille blev försämrad med förstoppning och började få sina konstiga symtom så slutade han vilja ligga på magen - vilket han gärna gjort innan.......

• pågmamman

Meal: Hur gammal var din vänninas barn då det vände och kom han helt i kapp och repade sig? E så rädd att det liksom satt sina spår att han fått lida så länge så att det kommer visa sig i beteendestörningar elelr så - men det e många som vittnar om att kommer man bara tillrätta med källan så försvinner symtomen och hans rätta jag kommer fram..... Hoppas! kram till er alla här inne som kämpar så fint för era barn

• pågmamman

Jag vet att tröga magar kan vara ett symtom på lågmuskeltonus. Min pojke e dock SÅ mkt bättre de stunder dagar magen funkar - men han har ingen konstaterad låg muskeltonus elelr så heller och är utvecklad enl sin ålder MEN när magen e som besvärsligast och de perioder som varit värst då har han stått still i utvecklignen t o m gått baklänges blir ragglig och slapp i kroppen blir mer innåtvänd mm mm - så ville mest för er här inne som har difusare symtom och där det e svårt att sätta fingret på det uppmärksamma på att förstoppningsproblem-kan ge väldigt konstiga symtom på småbarn och sänka deras muskeltonus under en lång period - förmodligen för att de inte orkar då de mår dåligt. Var själv förstoppad under graviditeten och har aldrig kännt mig så totalt urlakad som då.

Min kille hade inga konstigheter utvecklingsmässigt elelr så förrän han började bli förstoppad vilket han blev p g av ersättning. Sedan fick jag tyvärr uppmaningen om att det var ok så länge han bajsade ngt tyyp var 3e 4e dag och han har oftast bajsat åtminstone varannan men väldigt lite - vilkjet jag nu fått veta kan vara lika mkt förstoppning som de som bajsar mer sällan men mer. Att han skrek och var besvärad och mådde jätte dåligt, sov dåligt etc av förstoppningen skyldes på utvecklingsfaser, lynne och gud vet vad och togs inte på allavar. P g av att detta fått hålla på länge har hans elasticitet i tarmarna försämrats vilket gör att nu då vi fått bättre hjälp tar det tid att få bukt med det och finns ingen rak enkel väg. & under tiden fortsätter han ha det tufft och mitt illa tilltygade mammahjärta blöder och jag e helt slut emetionellt. Skulle jag få ett barn till hade jag till varje pris så fort förstoppningssymtom uppstår sett till att bajset förblir mjukt och vid behov hjälpt med resulax - men hjälper ju tyvärr inte min son nu!

• pågmamman

TS har din kilel fått hjälp med sin förstoppning?! Kommer inte ihåg hur det var med det... Tänker på att det ananrs kan vara magen som gör att han skriker på natten...

• pågmamman

Vickan - laktulosen kan ju få dem att ha ont med.... Movicol funkar bättre för många...

• pågmamman

Funkar enl vår läkare. E enl henne skonsamare än laktulos o ger färre biverkningar. Vet många som fått det tidigt.

• pågmamman

Läser här ibland även om min son inte har problematiken - men haft det tufft och liknande besvär när han var yngre som visade sig härleda från förstoppninbg & som nu är ur världen - tack och lov. Oron lämnar mig förstås inte helt att han helt plötsligt ska få besvär igen - så hoppas ok att jag "tjyvläser" lite här?! I dag kunde jag inte låta bli att skriva helelr..... Hoppas ok att jag kommenterar. Vickan: Alltså på 1,5 års kollen e det väl först man kollar om de har 8-10 ord. Jag har flera kompisar med "normalstörda" barn som inte kom igång förrän där närmare 1,5. & även då så ska de viktigaste vara att de förstår och kan följa enklare instruktioner..... Så lite konstigt och kanske att oroa er för tidigt för ngt?!

• pågmamman

Younes: Men hur kom de fram till b12 brist? & har de konstaterat varför ha fick det. Är väl väldigt ovanligt att så små barn får brist på vitaminer elelr mineraler? Undrar då min kille hade liknande problem när han var yngre. Men det har växt bort...Uppväxt på bröstmjölk elelr ersättning? Jag trro min killes problem kan ha uppkommit då han inte tålde ersättningen han fick och tänker att då kanske brister kan ha uppstått?!

• pågmamman

En sak till Younes:- då han var yngre och hade besvär så ville jag att de skulle kolla ev brister. Men då sa läkarna att det hade "synts" på honom - d v s han skulle stått still elelrdippat i tillväxt. Gjorde ditt barn det?

• pågmamman

Lollo83: Jobbigt! Förstår det där med känslan hos läkaren - för man vill ju att allt ska vara bra och så får man svart på vitt saker som man inte vill ska vara... Rynkar på näsan

- här kommer min "hjärtefråga" till dig - hur funkar hans mage? & hur har det varit med den? Anledningen att jag frågar är -min kille hade problem som verkade kunna vara muskulära elelr möjligtvis neurologiska - som visade sig bero på hans magproblem - nu när vi nästan fått bukt med dem så är han på framkant med det mesta och har framförallt mer ork, energi och är glad och nöjd för det mesta!

Nu vet jag att det inte alltid är så "enkelt" - men tog tid och mycket energi för oro etc innan vi hittade vad vår kille led av och kunde hjälpa honom..... Så kan det hjälpa ngn annan så e jag SÅ glad  

kram kram 

• pågmamman

Men du Lollo - det där med att han körde bil e ju kanon - det e inte alls ngt som alla barn automatiskt kan i hans ålder. Min kille - som e ca lika gammal som din - har precis börjat kunna sparka sig fram med lite fart - innan har han mest suttit där! & det går inte jätte snabbt nu heller. Han e född åttonde april 2011 & har inga muskeltonusproblem - bedömd av flera läkae o en jätte duktig sjukgymnast.....

• pågmamman

Tänkte oxå diabetes, i alla fall att utesluta det.... Annars bra att dricka mkt då förkyld - göt slemmet mindre segt... Min kille e oxå förkyld Hela tiden... känns som immunförsvaret löper amok på minsta lilla liksom... Stackarna ð???

Svar på tråden bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni