Jag vet att tröga magar kan vara ett symtom på lågmuskeltonus. Min pojke e dock SÅ mkt bättre de stunder dagar magen funkar - men han har ingen konstaterad låg muskeltonus elelr så heller och är utvecklad enl sin ålder MEN när magen e som besvärsligast och de perioder som varit värst då har han stått still i utvecklignen t o m gått baklänges blir ragglig och slapp i kroppen blir mer innåtvänd mm mm - så ville mest för er här inne som har difusare symtom och där det e svårt att sätta fingret på det uppmärksamma på att förstoppningsproblem-kan ge väldigt konstiga symtom på småbarn och sänka deras muskeltonus under en lång period - förmodligen för att de inte orkar då de mår dåligt. Var själv förstoppad under graviditeten och har aldrig kännt mig så totalt urlakad som då.
Min kille hade inga konstigheter utvecklingsmässigt elelr så förrän han började bli förstoppad vilket han blev p g av ersättning. Sedan fick jag tyvärr uppmaningen om att det var ok så länge han bajsade ngt tyyp var 3e 4e dag och han har oftast bajsat åtminstone varannan men väldigt lite - vilkjet jag nu fått veta kan vara lika mkt förstoppning som de som bajsar mer sällan men mer. Att han skrek och var besvärad och mådde jätte dåligt, sov dåligt etc av förstoppningen skyldes på utvecklingsfaser, lynne och gud vet vad och togs inte på allavar. P g av att detta fått hålla på länge har hans elasticitet i tarmarna försämrats vilket gör att nu då vi fått bättre hjälp tar det tid att få bukt med det och finns ingen rak enkel väg. & under tiden fortsätter han ha det tufft och mitt illa tilltygade mammahjärta blöder och jag e helt slut emetionellt. Skulle jag få ett barn till hade jag till varje pris så fort förstoppningssymtom uppstår sett till att bajset förblir mjukt och vid behov hjälpt med resulax - men hjälper ju tyvärr inte min son nu!