bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni
Hejsan!
Jag har varit innne i denna tråden och läst i smyg under över 5 månader.. nu är det dax för mig att "våga" komma fram ur min ledsamhetsbubbla.
Har en liten Lasse på snart 11 månader som är muskelsvag i nacke, rygg, bål samt hela höger sida. Han har även lodrät nystagmus (ögondarr) på ena ögat. Vi är inskrivna på barnhab här i halmstad. Hans muskelsvaghet uppmärksammades när han var 5 månader och sen har det satt fart. Micarray visade inga kromosomförändringar, MR på hjärna visade inget och nu kvarstår det att utreda muskel samt ämnesomsättnings sjukdomarna. Oavsett vad kommer få något funktionshinder men om det kommer vara så att han kommer halta el åka rullstol kan ingen veta än. Han knyter gärba sina små händer, oftast höger samt tårna. Han släpper "knytet" för att ta leksaker osv men det är ju en reflex som skulle ha försvunnit för länge sen.
Lasse har precis lärt sig sitta och kan nu rulla både från mage till rygg samt tvärtom. Vid varje litet framsteg flyger lyckofyrverkerier! ..trots att det går sakta med utvecklingen så går det frammåt i "Lassetakt".
Men visst har vi både haft chock och kris i vår lilla familj..nu har det börjat bli bättre men ibland är man så jävl..rädd. Rädd för framtiden och hur vår vardag kommer bli. Dåligt samvete för storebror som är 4 år och som kanske får stå undan mer än en "normal" storebror får göra iom all träning och att Lasse snabbt blir trött och gnällig. Vissa kvällar kommer tårarna..tårar av ovisshet..tårara av själslig smärta. Jag har som sagt läst i smyg i er tråd och på så sätt inte kännt mig så ensam. Något som även gett mig styrka är Emily Perl Kingsleys dikt "välkommen till Holland" (länk nedan...om det fungerar..så dålig på att länka)
Kram till er! http://goto.glocalnet.net/Katarina/holland.html