bebisar/barn som har/haft svag muskeltonus/muskulär hypotoni
Hej alla mammor och barn! Fick tips om er tråd från Meal, tack för det!
Jag har en son (som många andra här inne) som är 8,5 månad (född i maj 2012). Han kan inte rulla runt åt något håll, i stort sett inte sitta själv, vill inte stå om vi håller i honom och har precis börjat gripa. Han är heller inte så pratig av sig, har ljud för sig, men liksom inte vanligt joller typ da-da-da o.s.v. Ögonkontakten har varit sådär, men den börjar bli bättre nu... Han hatar att ligga på mage, har alltid gjort, men nu går det liiite bättre, tack vare vår sjukgymnast!
För att försöka göra en lång historia kort så halkade vi in lite på ett bananskal och hade tur i oturen att komma med i svängen tidigt. När E var 5 månader fick han andningsproblem, hade mycket dåliga värden när vi kom in på akuten, 10 pers i rummet som jobbade med honom, adrenalin, narkosteam m.m. Det var fruktansvärt. Fick ligga första natten på intensiven, sen 5 nätter på avdelning. Jag är så glad att vi åkte in, vågar inte tänka på vad som hade hänt om vi inte åkt... Låg även inne 3 nätter i mitten på december för samma sak, men den här gången blev det inte lika allvarligt. De vet inte vad detta beror på, men har en tanke om att han får upp magsyra som gör att stämbanden stänger till för att det inte ska komma ner syra i lungorna, knäpp försvarsmekanism. Nu får han medicin mot detta, Nexium, ska på en pH-mätning i mitten på februari som förhoppningsvis kommer bekräfta att andningsbesvären beror på magsyran. Det är så jobbigt att hela tiden oroa sig över om han ska få svårt att andas igen... Iaf, när vi låg inne första gången reagerade läkarna på att han kunde hålla huvudet så dåligt samt att han inte orkade följa med med huvudet om man drog upp honom i armarna. Flera läkare tittade på honom, vanliga läkare och neurologer och hans ansågs hypoton. Stora batteriet med provtagningar för både det ena och det andra gjordes, gud så mycket de stack honom, min lilla duktiga kille! Fick ögonundersökning, komma ingång hos sjukgymnast och träffa neurologer med en gång. Inga prover har visat något att anmärka på, vi har också gjort EKG och EEG utan anmärkning, ska få göra en MR i maj då han är 1 år. De har väl så gott som uteslutit muskelsjukdomar och metabola sjukdomar och han anses inte längre vara hypoton, dock är han mycket svag. Gillar verkligen vår sjukgymnast, hon har bra övningar och lilla E gör framsteg, även om det går långsamt. I slutet av februari ska vi till neurologen på en utvecklingsbedömning.
Så skönt att kunna prata med andra som är i ungefär samma situation, för som ni skrivit tidigare (har plöjt igenom alla inlägg) så är det stundtals jobbigt att träffa andra barn i samma ålder som ligger mil före, eller tom yngre barn som gått om, jag blir bara ledsen av detta och det är tungt att inte ha någon att prata med. Vissa dagar är fyllda med hopp och jag tror att allt kommer ordna sig och att han kommer komma ikapp med allt. Vissa dagar känns allt hopplöst och jag är övertygad om att något är fel och man ser bara det värsta framför sig. Idag är en sån dag. Tycker jag har fått världens sämsta mammaledighet, har inte kunna njuta av allt så som jag hade tänkt mig, så som alla runt om får göra. Ursäkta min negativitet, men som sagt, just idag är det tungt.