• Nifi

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Va bra att jag hittade denna tråden Fick pigmentförändringar i samband med min första graviditet, efter andra barnet gjorde jag ipl som funkade bra och tog även bort ytliga blodkärl med laser. Enda biverkningen var att jag såg ut som misshandlad (blev väldigt svullen) i en vecka efteråt. Nu efter mitt tredje barn hartset blivit värre & är redan nu inbokad för ipl i november.

~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-08-14 16:49:50 följande:
    Ok jag har bestämt mig för att göra en kemisk peeling ändå. Tis nästa vecka är första behandlingen. Idag blev det storrengöring och portömning av huden. Då alla forum kliniker rekommenderar det mot melasma. Laser ska man akta sig för. Men ska googla lite mer på biverkningar, tack duckan.

Varför ska man akta sig för laser?
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-08-15 20:30:57 följande:
    Nifi:

Eftersom det är en hormonell pigmenteringen rekommenderas kemisk peeling då laser lätt kan trigga igång melasman ännu mer. Det är vad jag har förstått när man googlar runt. Laser är jättebra till solfläckar.

Exakr Hur skyddade du dig efter behandlingen? Du klarade dig från att de återkom även fast du va i solen? Var det när du blev gravid som det kom tillbaka?

Ah, jag får prata med "min" sköterska där jag går om det. 

Jag skyddar mig med hög solskyddsfaktor, sen ser jag till att inte sola ansiktet aktivt. Men ibland orkar jag inte riktigt fundera så mycket på det - som när vi är med barnen på stranden t ex eftersom man har tre små att hålla reda på Just nu ammar jag & då känns det nästan som om huden är känsligast. Mina graviditeter har varit täta, så har aldrig hunnit märka egentligen om de försvunnit, jag kommer nog märka det lagom till nästa sommar istället. Värst är iaf vårsolen! Första pigmentförändringarna kom just med vårsolen med första graviditeten.
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-09-05 23:29:32 följande:
    Hur går det tjejer??? Har ni börjar med nån behandling för o bli kvitt fläckarna?

Jag har gjort min 3e priori pensling och sakta men säkert börjar fläckarna försvinna blekna. Hade trott på ett snabbare resultat men man verkar tydligen inte kunna det? Tålamod som gäller. Skönt är det att sommaren är slut i alla fall...trist men sant!

Jag gör inte min förrän i november eftersom man inte ska ha nån solbränna och för att man inte ska vistas i solen på två månader efteråt. Men så gör jag IPL också Ska dessutom konsultera för bukplastik och bröstlyft, så det blir spännande
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-09-06 13:27:03 följande:
    Ipl visst är det som en ljuslaser? Jag är så rädd för att det ska bli värre av det. Att det triggar igång det.. Men jag ska absolut Googla på det. Åh vilken helrenovering du ska göra jag ska boka tid för konsultation för brösten i januari ) uppdatera gärna hur det går
    Jag gjorde med IPL efter förra graviditeten och det blev bra, men jag ska lyssna med hon som ska utföra den så det inte kan bli värre av det Helrenovering beror dels på vad det kostar & om jag gått ner mina sista kilon, men visst är jag sugen på att bli "snygg" igen, även om jag är det redan
    ~Carpe Diem~
  • Nifi

Mina fläckar sitter i pannan och på kindbenen. De kom tillbaks igen när jag vart gravid förra sommaren & så nu då också när jag ammat. Ofta är det nog så att man får tillbaks dem men man kan klara sig bättre om man verkligen skyddar ansiktet med hög SPF.

~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-09-11 17:49:28 följande:
    Tess77: ja man får väl acceptera att dom kommer tillbaka när vårsolen kommer men glädjas åt att man får vara lite fläckig och sen att man kan ta bort dom till hösten. När dina fläckar kom tillbaka hade du skyddat dig då med solskydd och keps? Eller var det efter hudslipen du började skydda dig på riktigt? Jag är inne på min 4 behandling med kemisk peeling och fläckarna är ljusare och ny hud har kommit upp. hon har tagit det försiktigt men idag bad jag henne bränna på lite valuta för pengarna måste man ju få Jag kommer göra allt i min makt att fläckarna inte kommer tillbaka. Jag vägrar ha dom! Men jag ska väl vara glad att mina faktiskt inte synts direkt enligt omgivningen. Många undrar vad tusan är det jag suttit och gråtit över.

Efter din kemiska peeling, flagar inte huden väldigt då?
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-09-14 09:16:15 följande:
    Jag kom på en sak, ni som alltid får tillbaka melasman varje vår/sommar har ni ätit p-piller eller haft spiral då? För då är det ju inte så konstigt att det återkommer då hormoner triggar igång det. Själv tänkte jag inte äta nånting för att minimera risken.

Jag har bara kopparspiral
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-10-20 07:24:41 följande:
    Emy88: Ok men det låter ju faktiskt lovande! Och det är ju som du säger, man kan ju inte sluta leva och låta fläckarna begränsa sitt liv helt. Men skönt att du fick njuta under din resa och att det faktiskt gick bra. Själv kan jag ju tänka mig att åka och så får man ha solhatt som skydd, hela dagarna. Då klarar man sig nog riktigt bra. Men skönt å få sola ansiktet och bara bara normal i solen. Jag tycker mina fläckar nästa förstärks av smink. Vad använder du? Tack för alla dina råd. Och jag tänker redan som du att han inte vill och kan lägga ner så mycket pengar på det. Enda sättet är ju att skydda sig väl.

Jag använder en underlagscrème från Clinique som är utjämnande och hjälper till att reducera just pigmentfläckar. Ska kolla vad den heter, men den är faktiskt jättebra och fläckarna syns nästan inte alls.
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-10-22 20:55:50 följande:
    Nifi: har du kollat upp vilken kräm du använder? Jag köpte en concealer från clinique even better. Eller kör du foundationen? Jag har så fet hy att foundation blir så tungt. Men concealern funkar faktiskt rätt bra.

Jag kollade idag Den heter just even better, jag kör foundation och den är riktigt bra, har också fet hy i sina partier, men blir aldrig glansig eller så som man kan bli av andra märken.
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Golddigga skrev 2012-10-22 21:42:49 följande:
    Ok kanske ska satsa på den oxå. Har du solskydd under oxå? Eller har du en dagcreme med solskydd i? Vart satt dina fläckar nu igen?

Jag har en helt vanlig dagcréme under, utan,solskydd. Tar bara solskydd om solen verkligen skiner. Mina sitter i pannan och på kinderna.
    ~Carpe Diem~
  • Nifi
    Emy88 skrev 2012-10-24 19:15:46 följande:
    Jag har också even better foundation över mitt teatersmink (som bara är på fläckarna), jag kan också rekommendera den. Men de krämer som tillhör serien even better, är verkligen inte att rekommendera. Visst bleker de fläckarna, men samtidigt sprids fläckarna ut på en större yta. 

Det har jag aldrig hört, var har du fått det ifrån?
    ~Carpe Diem~
Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!