hur kan ensamstående mamma klara ekonomi
Kan jag ansöka bostadsbidrag eller socialbidrag,eller något för barn,jag vet ingenting om detta.
Du kan ansöka om bostadsbidrag och kommer du har sonen på heltid ska pappan bidra med underhållsstöd. Man kan inte få socialbidrag under tiden man pluggar då det inte är till för att "försörja" personer under tiden de studerar (vilket blir lite dubbelt då studierna i sig leder till ett jobb).
Om man har möjlighet att ta ett extrajobb samtidigt som man pluggar kan det lättare gå runt. Vet inte hur det är med din utbildning men vissa har föreläsningar kanske 3 dagar i veckan och självstudier och då kan det funka att jobba extra också. Tufft förstås att samtidigt ha hand om ett barn, plugga och jobba men verklighet för många. Du fixar det säkert!
Du får lite extra i lån och bidrag från csn när du har barn. Sedan underhåll och kanske bostadsbidrag på det. Samt möjlighet att jobba extra. Det är ju inte någin lyxtillvaro. Men så länge du sköteroch klarar dina studier så har du ju garanterad inkomst från csn (dock längst tolv terminet heltid).
Är ensamstående med två barn på heltid. Klarar mig bra trots att jag studerar på heltid. Tar studielån, får bostadsbidrag och underhåll. Det man får tänka på är ju att man under sommaren ser till att få ett jobb och att man lägger undan pengar så man klarar de mindre utbetalningarna i maj och december. Inte lever jag då något lyxliv inte, men jag och barnen har så vi klarar oss och jag behöver inte vända på varenda krona. Tänker man ekonomiskt och bunkrar upp i frysen då det är bra erbjudanden på t.ex. kött och dylikt, samt köper begagnade barnkläder som ofta är väldigt fina så går det ingen nöd på en. Man får helt enkelt tänka efter en gång extra innan man köper något som kanske inte är riktigt nödvändigt.
Du får ju extra från CSN om du har barn. Och om du ska läsa till civilingenjör så lär du inte ha några problem när du pluggat färdigt heller.
Som civilingenjör själv kan jag säga att det är en tuff utbildning med mycket obligatorisk tid, speciellt de första två åren. Var i stort sett i skolan mellan 8-17. Så det är inte så lätt att kombinera med extrajobb vid sidan av, bara så att du är förberedd på det.
Jag minns när jag pluggade och var ensamstående med min son som gick på dagis. Jag tyckte att jag hade gott om pengar (studielån+bostadsbidrag+barnbidrag+underhåll från FK). Jag hade tidigare gått på socialbidrag och det var ganska tufft. Handlar du ekonomiskt och inte har dyra kläd/nöjeskonton så ska du se att du klarar dig bra. Det är klart att det blir en omställning men sånt är livet
Hoppas att det går bra med pluggandet och livet som ensamstående.
Hej Ts, undrar hur det går för dig och om du läser utbildningen nu? Hur funkar det ekonomiskt och tidsmässigt? Går i ingenjörstankar själv