Någon som fått hypotyreos (underproduktion av sköldkörteln) efter graviditet?
Skulle vilja komma i kontakt med någon som fått hypotyreos efter graviditet!
Skulle vilja komma i kontakt med någon som fått hypotyreos efter graviditet!
Jag fick hypotyreos efter min första förlossning och äter Levaxin. Efter min andra förlossning har jag dock kunnat gå ner i dos.
Jag har det troligen också. Skall ta flera prover i veckan.
Hur har eran sjukdom yttrat sig?
Ancilla
jag fick hypotyreos efter graviditeten, äter Levaxin 100 mg.
Ok, jag fick det under graviditeten men det försvann sedan efter. Har sedan tagit prover 4 ggr under våren som alla varit bra, men nu har det helt plötsligt mitt TSH skjutit i höjden! (sonen är nu 6 mån) fick en startdos med 75 mikrogran. Har inte känt några symtom förutom lite lätt trötthet. Däremot nu när jag började medicinera känner jag mig helt sänkt!! Hur har det varit för er? kommer ni ihåg vad ert THSvärde var innan medicineringen?
Postpartum hypothyreos efter barn nr1. TSH var som högst 75. Har nu en annan form av hypothyreos o behandlas m 125 mikrogram Levaxin:)
det tar ju 4-6 veckor innan medicineringen kickar in för det är så små doser, så du blir nog piggare snart. Själv går jag på levaxin sen jag väntade första sonen, nu fyra år sen. Kommer aldrig bli kvitt det.
ok, ja jag får väl avvakta då och se ifall det blir bättre. Det känns jobbigt att ha fått det bara....mitt TSH var för 1 mån sen normalt, och nu helt plötsligt 40!
Vilka symtom kände ni innan behandlingen startade? Hur upptäckte ni det?
Trötthet o frusenhet. Allmän sjukdomskänsla.
ok, gick du till läkaren för att du kände dessa symtom? hur lång tid efter förlossningen var det?
Ca 4 mån efter. Tröttheten gav inte med sig, kände mig underlig. Hade då 7,5 i TSH. Nån v senare 16 o läkaren ville inte behandla:(. Talade m en kollega som är överläkare på endokrin. Tog om alla prover o då var värdet 75 o vi startade beh direkt. Kände av skillnaden efter 4-6 v. Haft mycket besvär att ställas in på rätt dos då det sen visade sig att jag hade en autoimmun thyreoidit ( kroppen bryter själv ber vävnaden). Först nu 8 år (!) senare är alla värde bra o jag tar bara prov 1 g/år:). Mår toppen