• Cisssi123

Prematur v 32

Hej!
    Jag har ett barn som är 10 mån eller (8 mån korrigerad) som inte börjat jollra nyanserat dvs ba, ga, da,ge, tycker mest att det låter aaah ahh, eeehhh. Är inte detta väldigt sent? När började era barn jollra ordentligt? När kunde dom klappa händer och vinka mm?

• Svar på tråden Prematur v 32
  • Melwsmammi

Har ditt barn fått sprutor innan h*n föddes?
    Min son fick nämligen sprutor för lungmognaden och behövde ingen hjälp efter födseln.
    Behövde ditt barn de?
    Hur länge var ni kvar på neo? Och drabbades ditt barn av några komplikationer?

På min son har man aldrig märkt att han är prematur förutom at han var väldigt liten under det första året.
    Han pratade jätte tidigt och var otroligt tidig med motoriken.
    Vi blev ju varnade av läkarna efter hans födsel att vissa barn som föds i v32 är jätte sena...
    Så jag tror inte du behöver oroa dig. Har din BVC sagt något?
    Träffar ni någon läkare på neo? Har dem gjort utvärdering på ditt barn?
    Om inte, skulle jag be om det!

• Cisssi123

Vad skönt att det aldrig märkts på din son att han är prematur och att han pratade tidigt... Min låg med c-pap (vet ej hur det stavas) i början, vi var 3 veckor på neo sen hade vi hemsjukvård i 2 veckor. Han har inte haft några komplikationer vad vi vet. Men det är kanske sånt man märker senare.... Bvc säger inte så mycket mer än att han får vara lite sen....Men just att dom jollrar nyanserat verkar ju vara så viktigt... jaja jag får väl försöka att ha lite is i magen annars får jag kanske kontakta neo....

• MammanJulia

Jag tror inte det är ngn fara alls! Vår dotter är också född i vecka 32 och hon har än så länge vart lite sen med det mesta. När vi vart på Neo här i Uppsala har de alltid sagt att det ofta är så första året/åren. Jag tycker alltid att Elsa lär sig ngt precis när jag tänker att "lär hon sig inte det här snart får jag ringa Neo". Det kommer alldeles snart ska du se:)

• Katarina76

Min dotter (v.31) har alltid varit lite senare i talet, men det lossnade helt vid 2,5 års ålder. Då släppte allt och hon pratade helt plötsligt flerordsmeningar. BVC och neo har inte varit oroliga ändå. De sa att det var viktigast att man ser att hon förstår vad man säger, annars brukar man göra ett hörseltest. Nu är ju inte din dotter så gammal att hon förstår allt, men vänder hon huvudet efter ljud så hör hon i alla fall.
    Vinka gjorde dottern vid 12 mån(10 mån korr).

Det är viktigt att du korrigerar åldern när det gäller utvecklingen, annars blir det inte rättvist mot henne. Men fråga neo om du är orolig, de svarar säkert gärna på dina frågor.

• Cisssi123

Tack för svaren alltid intressant att höra hur det har varit för andra eftersom jag inte känner någon som har prematur barn.

• Melwsmammi

Som flera skrivit är det ju vanligt att bebisar som föds förtidigt är sena. Det är nästan ovanligt att dem är tidiga istället.
    Men jag förstår din oro... Verkligen!!! Jag kände när vi låg på Neo att min bebis var annorlunda och skulle ligga efter alla hans jämn gamla kompisar. Men... Sen har jag sätt att barn som är födda "normal tid" också kan vara sena. Och det fick mig att sluta tänka på det =)
    Så länge inte bvc eller läkare säger att du måste börja observera osv så tycker jag inte att du behöver oroa dej =) Även om jag förstår att det är svårt...
    Alla barn är unika och inga barn utvecklas lika =)

• Meal

Min son född i vecka 32 var också sen med det. Minns inte helt när det kom, men runt 1-års dagen. Nu har han precis börjat babbla mer än bara da-da-da, ba-ba osv. Han är snart 17 mån och kan säga mamma och "dä" (där) men inget mer. Så han är fortfarande lite sen med språket. Däremot förstår han allt vi säger på både norska och svenska, och han kommuniceras massa med tecken, kroppspråk och ljud. Så jag är inte så bekymrad för det, det expressiva språket kommer nog. Just nu har han ägnat massa tid åt att lära sig att gå, och han har egentligen länge fokuserat mycket på att kämpa sig fram motoriskt eftersom det varit lite svårt för honom.

Jag säger som de andra, om hon verkar höra bra så tror jag inte du ska bekymra dig. Det är ju inte konstigt att ting tar lite längre tid när man fått en så tidig och tuff start på livet

• Cisssi123

Hörseln verkar vara bra, det är jag ganska övertygad om. Ska höra med BVC nästa gång....Men man blir ju orolig när det avviker från "mallen" står ju överallt när man läser om barns utveckling hur viktigt det är att barnet jollrar nyanserat...men, men, man kan ju inte göra något åt det precis mer än att försöka prata mycket..Intressant i allafall att höra hur det var för era prematur bebbar =)

Svar på tråden Prematur v 32