• h8him

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Ni har alltså delad ekonomi antar jag. Hur mycket gemensamma räkningar har ni och hur många barn? Hur mycket får du kvar när hälften av gemensamma räkningarna är betalda? Har du funderat på det?

• h8him

Det låter trist att ni har blivit sambo, köpt hus och fått barn utan att ha pratat och kommit överens om ekonomin. Är han ointresserad av heminredning osv så kan det vara svårt att motivera honom att betala hälften. Men, barnens kostnader, efter att barnbidraget är avdraget, presenter och annat som hör till er båda ska ni definitivt dela på tycker jag.

Kan ni kanske boka tid för ekonomisk rådgivning? 

• h8him

Ts, hur mycket pengar behövs varje månad till "det andra" som kläder till barnet, presenter, saker till hemmet osv? Går barnbidraget in på ditt konto och betalas barnets kläder och saker med det eller hur används det?

• h8him

Du kan ev. föreslå en procentuell fördelning av de gemensamma kostnaderna så att sambon, som har 64% av de gemensamma inkomsterna före skatt betalar 64 % av era gemensamma utgifter (med presenter, nödvändiga saker till hushållet, samt barnets kostnader ingår) och du betalar resterande 36% med din inkomst.

Då får han självklart mer pengar till sig själv än vad du får, men ni betalar era gemensamma kostnader efter förmåga, samtidigt som du får mer pengar över än idag.

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...