• PerG

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:
    Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv.

Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem.

Därför tycker jag att det är sniket att han ska lägga sina pengar på hög!

Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!
    Gemensamma utgifter (presenter, utgifter till dottern) borde ni väl åtminstone dela på? Ett gemensamt konto ditt ni båda sätter in pengar som används till gemensamma utgifter (kläder till dottern, presenter, och sånt) kanske?

Vi har ett gemensamt konto som vi båda sätter över pengar till (jag sätter över mer eftersom jag tjänar mer) där alla gemensamma räkningar dras ifrån. Dit har vi också varsitt betalkort kopplat vilket gör att vi enkelt kan välja rätt "kort" (det gemensamma eller det "egna") när vi ska betala beroende på om det är en gemensam utgift eller inte (mataffären, IKEA, restaurang, etc). På så sätt har vi en "halvgemensam" ekonomi men vi har ändå varsitt "eget" konto att disponera fritt. 

Något sådant kanske vore en bättre lösning för er? Låter ju helt sjukt att du, som tjänar mindre, i praktiken betalar en större andel av de gemensamma utgifterna? Ni borde ju som minst dela på utgifterna 50/50, eller (om ni är överens) nån slags procentuell fördelning utifrån inkomst... 
  • PerG

En intressant iakttagelse är att många förhållanden verkar vara starkt "kapitalistiska" när det gäller ekonomin. Undrar om man har samma politiska åsikter när det appliceras i samhället med skatter och fördelningspolitik? Inte ens moderaterna har ju en sån krass ekonomisk syn som en del verkar ha när det kommer till privatekonomin... 

Har man mer solidaritet med andra människor än den man väljer att dela livet med eller är det enbart för att man tvingas betala skatt som man är solidarisk (om man nu kan kalla det så då)? 

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...