Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
När jag läser din trådstart så tycker jag att det är rimligt att han har mer om han tjänar mer, men då att han kanske ska betala mer också. Men sedan när du skriver att du betalar allt det gemensamma så känns det inte alls rätt.
Ett sätt att fördela det skulle ju kunna vara att ni betalar 50% var av det ni tjänar till det gemensamma. Då betalar han 16 500 och du betalar 9 000 + barnbidrag 1 000 kr. Då får ni 6 500 varje månad till gemensamt sparande och saker till dottern. Du har 9 000 kvar till eget sparande, inköp och nöjen och han har 16 500 kvar till eget sparande och egna nöjen.
Jag och min sambo tjänar ungefär lika och vi har att vi betalar in 12 000 var till ett gemensamt konto för räkningar och gemensamt sparande. Sedan köper han den mesta maten och jag det mesta till barnen så det blir ganska jämt fördelat och sedan så har vi ungefär lika mycket över till egna räkningar, sparande och nöje.
Ibland så har någon tjänat mindre (föräldraledighet, arbetslöshet) och då har den andra betalat lite mer. Oftast är det jag som betalat mer.
Min sambo och jag har likvärdiga utbildningar och har läst lika länge med de ekonomiska umbäranden som det innebär. Det gör att jag skulle vara helt ok med att långsiktigt stå för en större del av hushållets kostnader om jag tjänade mer (vi har båda breda utbildningar där det kan skilja 20 000 i lön beroende på var man hamnar).
Om han däremot inte hade utbildat sig så hade jag varit betydligt mindre villig att dela med mig av de pengar jag tjänar tack vare att jag under många år levt som en fattig student för att säkra min framtid.