Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
Här gör vi så att vi betalar alla räkningar tillsammans sedan behåller vi ca 1500:- på våra egna konton som "gör vad du vill" pengar. Resten läggs på ett sparkonto resp, ett gemensamt konto där allt till mat, möbler, ibland kläder (handlar inte det så ofta) och andra prylar ska handlas.
Vi delar alltså allting 50/50 i stort sett.
Jag har tjänat ca 1000:- mer än min sambo oftast, men nu har vi haft föräldraledighet, studier, graviditetspenning och nedsatt arbetstid för mig till 80% de senaste 2 åren så då har inkomsterna blivit väldigt ojämna.
Nu är jag hemma på graviditetspenning och han studerar (vilket gör att det inte blir mycket pengar över till sparkontot tyvärr!).
Vi har aldrig lagt några värderingar i vem som tjänar mest, vilket jag tycker är skönt. När han började studera så började jag försöka jobba över mer så vi skulle få ut så mkt pengar som möjligt tex, men hade inte en tanke på att jag skulle få mer i "fickpeng" än honom.
Det enda negativa med gemensam ekonomi är att man måste komma överens om alla lite dyrare inköp. Detta är inget problem för mig, men min sambo tycker det är lite tråkigt när han vill ha diverse onödiga prylar, som vattenskoter, byta till tonade fönster på bilen etc :P