• Dracarys

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

TS, jag tycker att du har helt rätt.

Era respektive löner... det är så era arbetsgivare värderar era insatser på jobbet.
    Hur ni fördelar pengarna sinsemellan... det är så ni värderar varandra inom familjen.

Om han tycker att han förtjänar mer pengar, så betyder det att han skattar sin insats högre än din. Det tycker jag är tokigt när man har barn och hus ihop och båda parterna jobbar 100%. En heltid borde vara en heltid inom familjen.

Jag tycker att det enda rättvisa när man har barn och hus ihop och avser leva ihop under en mycket lång tid, det är att ha samma ekonomiska standard.

• Dracarys
    Canie skrev 2012-06-28 10:36:02 följande:
    Min man tjänar dubbelt så mycket som jag. Vi sätter in tio tusen var varje månad på ett gemensamt konto. Därifrån betalas alla räkningar, mat, alla gemensamma inköp till barn och hem såsom blöjor, tvättmedel, barnkläder. Sen får var och en bestämma vad man gör med det man har kvar. Jag går typ +\- 0 varje månad. Hans lönekonto växer. Så ibland om vi ska handla något dyrt tex barnvagn så betalar han. Däremot skulle jag aldrig begära att få del av hans lön som han pluggat åtta år för och satsat så mycket för att nå. Då skulle jag känna att jag snyltade och stod i konstant skuld till honom.
    Jag tycker att det är helt vansinnigt att man är i ett stadigt förhållande med någon och lever på helt olika standard. Du kan inte spara någonting alls, medan han lägger pengarna på hög?!?

Sinnessjukt i min värld.

Är man en familj så lever man på samma standard och man sparar lika mycket till båda två. Det är självklart om man respekterar varandra.
  • Dracarys
    nettizmedman1 skrev 2012-06-28 17:15:17 följande:
    Finns ett par olika sätt att lösa ekonomin.

1: Lika mycket pengar kvar.
    2: Betala lika mycket pengar.
    3: Betala lika stor andel relativt till lön
    4: Man har motsvarande andel kvar (vad din man vill)

Om personerna tjänar 10k respektive 20k netto och utgifterna är säg 12k blir de på följande sätt.
     1:  Båda får 9kkr kvar, person A betalar 1k och B betalar 11k. Tror få går med på en sådan modell, skulle du göra det?
    2:  Båda betalar 6kkr var. Person A har 4k kvar och B har 14k kvar. Många har de på detta sättet.
    3:  Person A betalar 4kkr och B betalar 8kkr. Person A får 6kkr kvar, och B får 12kkr kvar. En vanlig modell.
    4:  Person A får 6kkr kvar och B får 12kkr kvar. Person A betalar 4kkr, och person B betalar 8kkr.

Modell 4 är faktiskt den modellen förutom 1 som ger mest pengar till den fattiga. Modell 1 är sanslöst orättvis om familjeutgiften är relativt låg. 

I Min familj kör vi med en variant av 2:an. Båda betalar i grunden lika mycket pengar. Sedan auktionerar vi ut hushållssysselsättningar, så att den lågavlönade parten kan bjuda under och ta ledigt för att jobba hemma till vad som i praktiken blir en högre netto lön än på jobbet.

Denna metoden har visat sig vara mycket framgångsrik då vissa saker som bära, töma sopor och transport så blir ändå den högavlönade billigare.

Vad vi även gjort är att vi hållt hushållskontot till ett minimum. Transport och annat går på personliga konton. Familjen lånar mannens bil, inte tvärt om. 
    Vi har alternativ 1. Det är det enda som jag anser är rättvist i längden och min man håller helt med mig.

Vad är det för orättvist med att båda parter har lika mycket kvar?

Vi värderar våra insatser för familjen lika högt, även om hans arbetsgivare råkar värdera hans insats på jobbet lite högre än vad min gör.
  • Dracarys

Om mamma och pappa har olika levnadsstandard (ofta lär nog pappa ha mer pengar) vad sänder det för bild till barnet? Är det verkligen okej att mamma går +/- noll och måste snåla och spara, samtidigt som pappa lever loppan och lägger pengar på hög?

Vilka värderingar förmedlar man till ett barn som växer upp i ett sådant hem?

Jag blir alltid så arg när jag läser sådana här trådar.

Vi är en familj. Vi är ett team. Min insats är lika mycket värd som min mans. Självklart ska vi ha samma standard inom familjen. Något annat vore ren idioti.

• Dracarys
    Annette 799 skrev 2012-07-31 12:54:03 följande:
    måste fråga TS ,vill du ha del utav HANS skatteåterbäring oxå eller?

här fick sambon typ 15.000kr tillbaka,de är hans helt och fullt att göra vad han vill för,
    jag i min tur fick tillbaka cirka 200kr,de använde jag upp på grejer till mig.
    Vi lade in både min och hans skatteåterbäring på ett konto till huset. De pengarna ska gå till renovering för vårt gemensamma hem.
  • Dracarys

Jag förstår inte resonemanget med att "han har jobbat hårt för pengarna, då är de hans".... jag menar... jag jobbar ju också heltid och precis lika hårt lika många timmar. Ändå har jag ca 5000 kr mindre i lön än min man. Vi jobbar lika hårt, men inom olika yrken. Varför skulle det har någonting att göra med hur vi fördelar pengarna inom familjen? Varför skulle hans 8 timmar om dagen vara värda mer gentemot mina? Vi gör ju båda heltidsinsatser för familjen.

Vi är en familj. Det innebär att vi sitter gemensamt i båten.

Det krävdes några steg på vägen för att komma till gemensam ekonomi, men nu när vi är framme så är det väldigt befriande faktiskt.

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...