• Donum

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Här är jag den som tjänar mest, avsevärt bättre. Vi skyfflar över allt till ett räkningskonto (som är mitt, men inte knutet till något kort). Pengarna som blir över när allt sådant är betalt resonerar vi kring, om någon av oss vill köpa något speciellt. 

Jag fattar inte riktigt hur man tänker när man har separat ekonomi, lever tillsammans med barn och hus. 

• Donum
    Pudding skrev 2012-07-31 13:26:02 följande:
    1) Den ena tänker som en martyr.
    2) Den andra tänker som en egoist.
    3) Den ena tänker som en martyr och den andra som en egoist. 

Oavsett vilket så inser man nog inte riktigt hur ömsesidigt beroende ens privatekonomier är av varandra. 
    Nej, det låter onekligen som att man inte riktigt förstår hur det hänger ihop. 
  • Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 16:30:44 följande:
    du glömde vårat sätt:

var och en har sin ekonomi och bidrar till levernet via en matpeng och en övrigtpeng som man själv avgör hur stor den ska vara...
    Erhum...?
    Avgör själv hur stor den ska vara?
    Är det inte utgifterna som styr hur stor den ska vara?

• Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 17:17:22 följande:

nej Cool en del har marginaler i sina ekonomier förstår du.

matposten är alltid 1.500kr
    men "övrigtposten" kan variera kraftigt,

som nu i juli hade jag 3.000kr i övrigt,eftersom det är semester.

i augusti kommer jag ha 1.000kr : metrobloggen.se/ekonomisktsinne/preliminar-au.../

vissa månader behöver man inte toapapper,tvättmedel,nya böcker,nöje som kostar osv,och antingen
    drar man ner det kreftigt,som jag gjorde i augusti eller har man inget "övrigt" och endast matpengarna.

Jodå, men marginalerna bygger rimligen på utgifterna. Om ni har fasta utgifter på, säg, 10 000 kr, så kan ni inte bägge komma på att just den här månaden så vill jag bara bidra med 1000 kr i "övrigtpeng", eftersom det då saknas 8000 kr. Följaktligen är det utgifterna som styr, inte vad ni själva har lust att bidra med.  
  • Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 17:49:08 följande:
    va? nu är du ute och seglar nånstans...hur mycketvar och en har lstatt spara +bidra med i övrigt är upp till var och en(vi har separat ekonomi)

såhär gör vi:

Han får in sin inkomst
    han betalar sina räkningar
    han sparar så mycket som han vill spara
    använder det som blir kvar till "övrigtpeng"

jag får in mina pengar
    jag betalar mina räkningar
    ja säter undan så mycket som jag vil spara
    använder det som blir kvar till "övrigtpeng"

det som styr hur stor "övrigtpengen" blir är ju hur mycket man VÄLJER att spara från månad till månad!
    ena månaden kanske man väljer att spara mer,då blir ju övrigtpengen mindre såklart
    andra månade kanske man sparar mindre och då blir övrigtpengen större

sådeles har våra fasta kostnader inte med att göra varken sparandets eller övrigtpengens storlek.
    Aha. Ni har alltså inga gemensamma utgifter?

• Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 18:51:47 följande:
    nej det har vi inte.Solig
    Ok. Jag räknar inte med att man har gemensamma utgifter som särbos om man inte har barn ihop.  
  • Donum
    Annette 799 skrev 2012-07-31 20:09:35 följande:
    fast vi är sambos och vi skulle ha det likadant även om vi skulle skaffa barn.  Cool
    funkar kanonbra och har gjort i sju år.
    (varför sluta med nåt som fungerar?)
    Då har ni ju gemensamma utgifter. Av just den anledningen fungerar det inte när man har gemensamma utgifter. Då måste de gemensamma utgifterna styra vad var och en bidrar med. Inte vad man har lust att bidra med. 
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...