• Pudding

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Gift er så blir alla era tillgångar gemensamma.

• Pudding
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:
    Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv.

Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem.

Därför tycker jag att det är sniket att han ska lägga sina pengar på hög!

Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!
    Det verkar vansinnigt om du frågar mig. 8000 låter visserligen som ganska mycket pengar, men om en del (de mesta?) av de pengarna i praktiken går till hushållet och till dottern och ALLA hans 22000 går till honom själv sitter du i en ganska dålig sits om ni får för er att separera. 

Håller med dig om att det är sniket att lägga sina pengar på hög, i synnerhet med tanke på att du säkert möjliggör för honom att tjäna mer pengar genom att ställa upp för familjen när han t ex jobbar övertid. Eller har jag fel? 
  • Pudding
    Isbit skrev 2012-07-31 08:32:21 följande:
    Sen förstår jag inte riktigt hur man kan se den andres pengar som sina.
    Även om man är en familj osv så är man ju fortfarande en egen person.
    Håller med dig till den punkt man skaffar barn ihop. Då blir familjen en ekonomisk enhet menar jag. Båda parter möjliggör på sätt och vis för den andre att tjäna pengar, därför borde familjens tillgångar vara gemensamma. 
  • Pudding
    Isbit skrev 2012-07-31 08:36:54 följande:
    Och om den ena har barn med en annan då?
    Ska den "nya" då betala för det oxå?
    Man ser väl till att man klarar sig själv. Man kan inte räkna med att ngn annan ska försörja en
    Då blir situationen ännu mer komplicerad förstås, men gissningsvis betalar den "nya" för åtminstone en del av barnen från det gamla förhållandet med tanke på att hushållet knappast har ett eget matkonto för bonusbarnen som säkert äter samma mat som övriga familjen. Nej, jag vet faktiskt inte hur man gör den uträkningen så att bonusbarnet blir uteslutande bioförälderns ekonomiska angelägenhet. Kanske någon med erfarenhet av den situationen kan svara på det? Även om jag gissar att det finns lika många lösningar som individuella situationer.

Jag tycker fortfarande att pengar man tjänar i ett gemensamt liv borde vara gemensamma så länge det finns (gemensamma) barn som sätter gränser för hur mycket man faktiskt kan arbeta och tjäna. 
  • Pudding
    Annette 799 skrev 2012-07-31 12:46:51 följande:
    hej på dig TS.
    här är dt jag som är den som tjänar minst (6.700kr/mån) han tjänar 24.000kr/mån
    men skulle aldrig någonsin vilja leva på hans pengar! de är hans,de har han slitit för!
    du kan följa mn blogg för att se hur vi har det,trots att jag bara lever för mina pengar.
    www.metrobloggen.se/ekonomisktsinne
    Har ni barn ihop?
  • Pudding
    Dracarys skrev 2012-07-31 12:24:10 följande:
    TS, jag tycker att du har helt rätt.

Era respektive löner... det är så era arbetsgivare värderar era insatser på jobbet.
    Hur ni fördelar pengarna sinsemellan... det är så ni värderar varandra inom familjen.

Om han tycker att han förtjänar mer pengar, så betyder det att han skattar sin insats högre än din. Det tycker jag är tokigt när man har barn och hus ihop och båda parterna jobbar 100%. En heltid borde vara en heltid inom familjen.

Jag tycker att det enda rättvisa när man har barn och hus ihop och avser leva ihop under en mycket lång tid, det är att ha samma ekonomiska standard.
  • Pudding
    Annette 799 skrev 2012-07-31 12:54:03 följande:
    måste fråga TS ,vill du ha del utav HANS skatteåterbäring oxå eller?

här fick sambon typ 15.000kr tillbaka,de är hans helt och fullt att göra vad han vill för,
    jag i min tur fick tillbaka cirka 200kr,de använde jag upp på grejer till mig.
    Den stora skillnaden mellan dig och ts är att ts också tar ekonomiskt ansvar för parets gemensamma barn. Har man inga barn är det betydligt enklare att skilja på ditt och mitt. 
  • Pudding
    Annette 799 skrev 2012-07-31 13:11:44 följande:
    är det? på vilket sätt du menar du?
    hade vi haft barn hade vi haft det likadant som vi har det idag ,bara att ett barnbidrag blir plus i kassan .
    ingen skilnd alls hade det blivit.
    Ett barnbidrag täcker långt ifrån alla utgifter som har med barnet att göra. Kom igen i frågan när du har egna barn. 
  • Pudding
    Donum skrev 2012-07-31 13:22:06 följande:
    Jag fattar inte riktigt hur man tänker när man har separat ekonomi, lever tillsammans med barn och hus. 
    1) Den ena tänker som en martyr.
    2) Den andra tänker som en egoist.
    3) Den ena tänker som en martyr och den andra som en egoist. 

Oavsett vilket så inser man nog inte riktigt hur ömsesidigt beroende ens privatekonomier är av varandra. 
  • Pudding
    Annette 799 skrev 2012-07-31 13:57:24 följande:
    ok,för OSS skulle det räcka varje mnad fram tills barnet är låt säga 5år gammal.

vad är det en 0år-1åring behöver som kostar 1000kr/månad menar du?
    En bebis behöver strängt taget ingenting mer än lite kläder och mat (förutom alla investeringar som barnvagn, bilbarnsstol etc som jag antar att man själv sätter gränsen för vad det får kosta och vad man behöver) men så fort barnet börjar i förskolan har du åtminstone barnomsorgsavgift. Och därefter kostar de lite mer för varje år. 

Men det kvittar egentligen hur mycket eller lite pengar man vill eller anser sig vara tvungen att lägga på sina barn. Jag ser bara inte poängen i att klamra sig fast vid separata privata ekonomier när i princip allt annat i livet är gemensamt. För mig är det självklart att man delar och delar med sig, i synnerhet inom familjen. 
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...