Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hur "rättvist" man än skulle kunna få det till i någon slags principiell diskussion så ser jag liksom inte hur det skulle fungera i praktiken?

Som familj gör man ju det mesta ihop. Då blir det knepigt om en har dubbelt så mycket pengar och ändå inte ska stå för mer än hälften av utgifterna.

Om du ska ha hälften så mycket pengar att leva av, då måste ni hela tiden anpassa de val ni gör till DIN prisnivå. Det innebär att istället för att ni gemensamt reser på en halvdyr semesterresa till Turkiet så får ni bo på vandrarhem i Gränna. För om vandrarhem i Gränna är vad du har råd med och lyxresa till Maldiverna är vad han har råd med så måste ni gå på din linje (man kan ju inte handla för mer än vad man har råd med, däremot för mindre).

Ska ni köpa en ny soffa och betala hälften var så får ni köpa en soffa på Blocket, fäör det är vad du har råd att lägga hälften på och då har han ingen som helst nytta av att han kan bekosta en halv mio-soffa osvosvosv...

Det innebär att så länge han inte är beredd att betala mer så har han egentligen ingen användning av sina pengar annat än till sådant som han gör ensam eller som bara han använder sig av, och de aktiviteterna/prylarna är ju oftast rätt få när man lever i en familj med barn. 

Ser inte glädjen för honom i att leva som fattigare än vad han egentligen är bara för att det ska vara "rättvist"?    

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...